Berttelser frn Engelsfors

Strandberg, Mats

| 2013

Böckerna Cirkeln och Eld har tagit Sverige med storm. I den fiktiva staden Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång - och för att klara sig genom tonåren.   Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och Eld. Författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.   Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter...

Jag har bara lst Cirkeln i Engelsfors-trilogin, vilket jag tror var en nackdel fr jag knde inte att det var ngot bekant ver serien. Dremot gjorde serien s jag blev sugen p att lsa trilogin. Men som alltid blir jag fascinerad av illustrationerna, heter det s i en serie frresten? Ngra av serierna vara lite vl korta.

[bnw] Thomas Tholn

2015-05-15

Jag lskar Cirkeln och Eld, men det hr knns inte alls lika bra. Ngong hade kommenterat att det knns som fan art, och det tror jag beskriver mina tankar rtt bra. Och det ligger inte srskilt mycket i teckningarna, utan i manuset, som ju faktiskt r straight outta Sara B-E och Mats S. Jag tror problemet r att den r skriven fr att vara icke-obligatorisk. D kan inget avgrande hnda, som i s fall skulle missas fr de som hoppar ver den och bara lser romanerna. Vi fr lite smtt frdjupande tillbakablickar (som med ndvndighet inte kan innehlla ngot avgrande), ett rtt menlst nedslag i nutiden och tv som jag frstr det illustrerade sekvenser ur Nyckeln. Plus frvisso ett ganska intressant fakta om en av hxorna p slutet. Men s fantasktiskt chockerande r det inte, SBE och MS har inte ryggat fr att lta saker hnda sina huvudpersoner tidigare, och det hr r nd vldigt vagt.

Ett rtt dligt betyg r att jag ifrgastter kanon-statusen hor albumet, ven fast jag vet vilka som skrivit det. Trffade verkligen Ida Matilda s tidigt?, etc.

S teckningarna. Kim W Andersson kan nog vara min svenske favorittecknare, och han skter sig bra som vanligt. Jag str mig p Olivias verlpp, men det r en smsak. Lina Neidestam tycker jag hller en aningen mindre cartoonig stil n jag r van frn henne (men fortfarande klart identifierbar som henne) i en av berttelserna, och det tycker jag passar bttre hr. I resterande hller hon mer sin vanliga stil. Och Karl Johnssons stil gillar jag helt enkelt inte.

Som helhet fr det bli en trea. Den r fr menls, fr mesig fr ngot hgre.

emelie .

2014-08-07

Jag älskar!!
Alla serierna är inte fantastiska, men alla är bra och Engelfors-iga.
Gillar upplägget med Mona Månstråle som sammanhållande länk.
Gillar Idas, Elias och Vanessa/Linneas serier bäst.

Den stora ansiktsbilden på Elias vill jag ha som jättetavla.

Anna Johansson

2013-11-19

Trots att det r flera av mina favorit serietecknare s tycker jag inte att boken r bra. Knns lst sammanhngande. Nja, dessa bcker passar bttre som just bcker, inte seriealbum.

Jenny Majgren

2013-08-15

Jag har nyligen lst bde Cirkeln och Eld (som jag fullkomligt lska bda tv), denna dremot var inte s bra.
Den r vldigt hoppig och knns mer som ett fanfiction. Lite smkul att f bakgrundshistoria till vissa saker men det nr inte nda fram.
Serietecknarna som ritat denna r jag sedan tidigare stort fan av, men inte av detta verk tyvrr.

Amanda - Lsbulle

2013-07-30

Liksom Cirkeln och Eld tycker jag det r.. halvbra. Jag blir aldrig riktigt tillfredsstlld, i Berttelser frn Engelsfors r det allt fr korta novelliknande nedstick i huvudpersonernas liv fr att de ska hinna bli intressanta, och jag hade nskat ngot fylligare. Jag fr mest knslan av ngot ihophafsat: en bra id som sedan ingen riktigt orkade flja upp till slutet. Riktigt snyggt med de olika tarotkorten som "kapitelrubriker", och alla tre tecknarna r frsts fantastiska: men jag blir inte berrd. Jag nskar s att jag blev det.

Kamali 

2013-07-13

Lite fr otydlig om man inte kommer ihg s mycket frn bckerna (jag har tydligen glmt det mesta) men snyggt tecknat.

Lotta Berling

2013-04-07

Snygg. Jag har inte lst Cirkeln och Eld s jag knner mig inte helt kvalificerad att betygstta Berttelser frn Engelsfors.

FranZone c,)

2013-04-03

Det var inte s mycket skrck utan mera mys-rys (har dock inte lst bckerna som den bygger p...)!
Mnga oasvlutade trdar men de olika berttelserna hngde ihop p ett bra och snyggt stt med de duktiga tecknarna...

Anna Nyman

2013-03-31

Det r en mysig aptitretare infr slppet av bok tre, men inte mer n s. Mrks tydligt att frfattarna egentligen inte vill avslja ngot nytt i denna bok.

Jag har favoriter bland avsnitten. Till exempel Adrianas och Anna-Karins. Kan det vara fr deras frhllanden till djur? Linneas och Vanessas var ocks fint. Inte alla avsnitt gav ngot nytt eller extra frutom illustrationer. Men verkligen ett mste fr Engelsfors-fans!