Berättelser från Engelsfors

Strandberg, Mats

| 2013

Böckerna Cirkeln och Eld har tagit Sverige med storm. I den fiktiva staden Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång - och för att klara sig genom tonåren.   Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och Eld. Författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.   Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter...

Jag har bara läst Cirkeln i Engelsfors-trilogin, vilket jag tror var en nackdel för jag kände inte att det var något bekant över serien. Däremot gjorde serien så jag blev sugen på att läsa trilogin. Men som alltid blir jag fascinerad av illustrationerna, heter det så i en serie förresten? Några av serierna vara lite väl korta.

Jag älskar Cirkeln och Eld, men det här känns inte alls lika bra. Någong hade kommenterat att det känns som fan art, och det tror jag beskriver mina tankar rätt bra. Och det ligger inte särskilt mycket i teckningarna, utan i manuset, som ju faktiskt är straight outta Sara B-E och Mats S. Jag tror problemet är att den är skriven för att vara icke-obligatorisk. Då kan inget avgörande hända, som i så fall skulle missas för de som hoppar över den och bara läser romanerna. Vi får lite smått fördjupande tillbakablickar (som med nödvändighet inte kan innehålla något avgörande), ett rätt menlöst nedslag i nutiden och två som jag förstår det illustrerade sekvenser ur Nyckeln. Plus förvisso ett ganska intressant fakta om en av häxorna på slutet. Men så fantasktiskt chockerande är det inte, SBE och MS har inte ryggat för att låta saker hända sina huvudpersoner tidigare, och det här är ändå väldigt vagt.

Ett rätt dåligt betyg är att jag ifrågasätter kanon-statusen hor albumet, även fast jag vet vilka som skrivit det. Träffade verkligen Ida Matilda så tidigt?, etc.

Så teckningarna. Kim W Andersson kan nog vara min svenske favorittecknare, och han sköter sig bra som vanligt. Jag stör mig på Olivias överläpp, men det är en småsak. Lina Neidestam tycker jag håller en aningen mindre cartoonig stil än jag är van från henne (men fortfarande klart identifierbar som henne) i en av berättelserna, och det tycker jag passar bättre här. I resterande håller hon mer sin vanliga stil. Och Karl Johnssons stil gillar jag helt enkelt inte.

Som helhet får det bli en trea. Den är för menlös, för mesig för något högre.

emelie .

2014-08-07

Jag älskar!!
Alla serierna är inte fantastiska, men alla är bra och Engelfors-iga.
Gillar upplägget med Mona Månstråle som sammanhållande länk.
Gillar Idas, Elias och Vanessa/Linneas serier bäst.

Den stora ansiktsbilden på Elias vill jag ha som jättetavla.

Anna Johansson

2013-11-19

Trots att det är flera av mina favorit serietecknare så tycker jag inte att boken är bra. Känns löst sammanhängande. Nja, dessa böcker passar bättre som just böcker, inte seriealbum.

Jenny Majgren

2013-08-15

Jag har nyligen läst både Cirkeln och Eld (som jag fullkomligt älska båda två), denna däremot var inte så bra.
Den är väldigt hoppig och känns mer som ett fanfiction. Lite småkul att få bakgrundshistoria till vissa saker men det når inte ända fram.
Serietecknarna som ritat denna är jag sedan tidigare stort fan av, men inte av detta verk tyvärr.

Liksom Cirkeln och Eld tycker jag det är.. halvbra. Jag blir aldrig riktigt tillfredsställd, i Berättelser från Engelsfors är det allt för korta novelliknande nedstick i huvudpersonernas liv för att de ska hinna bli intressanta, och jag hade önskat något fylligare. Jag får mest känslan av något ihophafsat: en bra idé som sedan ingen riktigt orkade följa upp till slutet. Riktigt snyggt med de olika tarotkorten som "kapitelrubriker", och alla tre tecknarna är förstås fantastiska: men jag blir inte berörd. Jag önskar så att jag blev det.

Kamali 

2013-07-13

Lite för otydlig om man inte kommer ihåg så mycket från böckerna (jag har tydligen glömt det mesta) men snyggt tecknat.

Lotta Berling

2013-04-07

Snygg. Jag har inte läst Cirkeln och Eld så jag känner mig inte helt kvalificerad att betygsätta Berättelser från Engelsfors.

FranZone c”,)

2013-04-03

Det var inte så mycket skräck utan mera mys-rys (har dock inte läst böckerna som den bygger på...)!
Många oasvlutade trådar men de olika berättelserna hängde ihop på ett bra och snyggt sätt med de duktiga tecknarna...

Anna Nyman

2013-03-31

Det är en mysig aptitretare inför släppet av bok tre, men inte mer än så. Märks tydligt att författarna egentligen inte vill avslöja något nytt i denna bok.

Jag har favoriter bland avsnitten. Till exempel Adrianas och Anna-Karins. Kan det vara för deras förhållanden till djur? Linneas och Vanessas var också fint. Inte alla avsnitt gav något nytt eller extra förutom illustrationer. Men verkligen ett måste för Engelsfors-fans!