Berättelser för till- och frånskilda

Mazetti, Katarina

| 2013

Mer än hälften av alla som gifter sig i Sverige skiljer sig så småningom. Ändå finns det många fler berättelser, böcker och filmer om hur kärlek uppstår än om hur den tar slut. Katarina Mazetti (skild två gånger) gör ett försök att råda bot på detta underskott i novellsamlingen Berättelser för till- och frånskilda. Möt kvinnan som oförklarligt fortsätter att få barn efter barn med mannen som lämnat henne, maken som snickrar ihjäl ett äktenskap, lyxhustrun som ofrivilligt får vårdnad om barnen och mannen som misstänker sin döda hustru för otrohet. Ni får också veta mer om hur sorg kan klottras bort, om bonusfamiljens stenhårda vardag, om fördelar med att ha skilda föräldrar och hur äktenskaplig osämja hanterades år 1829.

Ulla Englund

2021-06-03

3/6 2021

2018-09-01

Lättlyssnad, småcharmig och ganska engagerande noveller. I en fin uppläsning av Kerstin Andersson!
Slutbetyg, en 3:a!

Redan i första kapitlet visar Katarina Mazetti hur hon snabbt kan få en läsare att vakna till. På ytan verkar allt lugnt och stilla. Ett stilla bedrägeri där många känslor bubblar inuti. Stackars Matilda går det inte bra för - allt detta erfar läsaren efter sex sidor in i boken. Spännvidden är bred - allt ifrån nutid till tidigt 1800-tal. Det berättelserna har gemensamt är separation, ensamhet, frustration, bitterhet, ilska, glädje och ibland ett jäklar-anamma! Katarina Mazetti har skrivit många böcker - här traskar hon runt och ger oss insikt i de förhållandena som inte alltid är vad de ytligt verkar. Vi följer henne likt en fluga på väggen. Åldrarna skiftar och dialogerna känns äkta. Smärtsamt äkta många gånger. Jag fastnar ändå inte fullt ut för boken - det är svårt att komma ifrån mina förväntningar på Mazetti efter alla bokframgångar hon rönt. Denna boken ger jag en 3:a - dock med ett plus i släpet!!

Livet sett ur olika perspektiv. En nätt bok med korta noveller, där många personer virvlar förbi. Vissa stannar kvar inombords, andra försvinner. Lite feeling good-bok trots allt.

My.loved.books

2013-10-08

Kul att läsa en bok av Katarina Mazetti igen!