Berttelsen om O

Rage, Pauline

| 2005

O frs av sin lskare till ett slott dr hon skndas av en rad mn. Nr hon tervnder till sin lgenhet och sitt arbete tvingas O flja en mngd regler med syftet att gra henne till en fullndad slav. Underkastelsen fr en allt strre betydelse i hennes liv; i takt med att plgorna blir svrare blir de ocks ljuvare att utst. O br sina mrken med stolthet. Berttelsen om O (Histoire d'O) publicerades under pseudonymen Pauline Rage 1954 och har sedan dess tryckts om orkneliga gnger p mnga sprk. Boken har inspirerat en rad efterfljare, men ingen av dessa har lyckats n upp till originaltextens starka sknhet. 1994 avsljade den respekterade frfattaren Dominique Aury att det var hon som dolde sig bakom pseudonymen och att hon skrev Berttelsen om O som ett krleksbrev till sin lskare Jean Paulhan.

En bok som kanske snarare borde benmnas som tragisk n som erotisk. O, frmodligen kallad s p grund av att hon alltid ska vara ppen (som ett O) fr vem som n vill ha henne, bryts ned, utnyttjas och frslavas fr att ge sin lskare beviset p sin krlek. Hon finner lyckan i slaveriet. Nog funkar det s fr mnga mnniskor. Det r p stt och vis ett lyckligt tillstnd att vara helt utlmnad och slippa elndet "ansvar", ven ver sig sjlv. Samtidigt r det ocks den mest srbara och trasiga lycka man kan tnka sig.

Boken r begvad med ett tmligen vackert sprk. Ett citat jag sparar p r: "Det rckte inte att pst att O brjade vnta p lskaren frn det gonblick d han lmnade henne, hon var intet annat n vntan och natt.

Hur som helst: hll boken borta frn unga, oskra, sjlvdestruktiva tjejer.

Victoire Marcel

2015-10-13

Den vcker mnga knslor hos mig - den har fina passager likvl som hemska och sorgliga sdana och jag berrs av O.

Petra Hansson

2011-06-10

En bok som berrde mig som f. Kastades mellan kthet, fascination, skrck, sorg. Den har pverkat mig fr livet. Jag kan fortfarande ta upp delar av boken i minnet och njuta av dem. Eller plgas. Och ibland vet man ju, som bekant, inte vilket som r vilket.

Liza Bolin

2010-07-23

Stundtals riktigt otck, men en mycket vlskriven erotisk roman.

Tor von Geijer

2009-09-23

Passio.

2009-06-18

Blev lite beklmd faktiskt. Sorgsen.