Berttelsen om O

Rage, Pauline

| 2005

O frs av sin lskare till ett slott dr hon skndas av en rad mn. Nr hon tervnder till sin lgenhet och sitt arbete tvingas O flja en mngd regler med syftet att gra henne till en fullndad slav. Underkastelsen fr en allt strre betydelse i hennes liv; i takt med att plgorna blir svrare blir de ocks ljuvare att utst. O br sina mrken med stolthet. Berttelsen om O (Histoire d'O) publicerades under pseudonymen Pauline Rage 1954 och har sedan dess tryckts om orkneliga gnger p mnga sprk. Boken har inspirerat en rad efterfljare, men ingen av dessa har lyckats n upp till originaltextens starka sknhet. 1994 avsljade den respekterade frfattaren Dominique Aury att det var hon som dolde sig bakom pseudonymen och att hon skrev Berttelsen om O som ett krleksbrev till sin lskare Jean Paulhan.

Victoire Marcel

2015-10-13

Den vcker mnga knslor hos mig - den har fina passager likvl som hemska och sorgliga sdana och jag berrs av O.

Petra Hansson

2011-06-10

En bok som berrde mig som f. Kastades mellan kthet, fascination, skrck, sorg. Den har pverkat mig fr livet. Jag kan fortfarande ta upp delar av boken i minnet och njuta av dem. Eller plgas. Och ibland vet man ju, som bekant, inte vilket som r vilket.

Liza Bolin

2010-07-23

Stundtals riktigt otck, men en mycket vlskriven erotisk roman.

Magdalena Munther

2009-10-01

Att man blir illamende r ett bra betyg.

Tor von Geijer

2009-09-23

Passio.

2009-06-18

Blev lite beklmd faktiskt. Sorgsen.