Berättelsen om O

Réage, Pauline

| 2005

O förs av sin älskare till ett slott där hon skändas av en rad män. När hon återvänder till sin lägenhet och sitt arbete tvingas O följa en mängd regler med syftet att göra henne till en fulländad slav. Underkastelsen får en allt större betydelse i hennes liv; i takt med att plågorna blir svårare blir de också ljuvare att utstå. O bär sina märken med stolthet. Berättelsen om O (Histoire d'O) publicerades under pseudonymen Pauline Réage 1954 och har sedan dess tryckts om oräkneliga gånger på många språk. Boken har inspirerat en rad efterföljare, men ingen av dessa har lyckats nå upp till originaltextens starka skönhet. 1994 avslöjade den respekterade författaren Dominique Aury att det var hon som dolde sig bakom pseudonymen och att hon skrev Berättelsen om O som ett kärleksbrev till sin älskare Jean Paulhan.

Sanna Carlborg

2017-02-04

En bok som kanske snarare borde benämnas som tragisk än som erotisk. O, förmodligen kallad så på grund av att hon alltid ska vara öppen (som ett O) för vem som än vill ha henne, bryts ned, utnyttjas och förslavas för att ge sin älskare beviset på sin kärlek. Hon finner lyckan i slaveriet. Nog funkar det så för många människor. Det är på sätt och vis ett lyckligt tillstånd att vara helt utlämnad och slippa eländet "ansvar", även över sig själv. Samtidigt är det också den mest sårbara och trasiga lycka man kan tänka sig.

Boken är begåvad med ett tämligen vackert språk. Ett citat jag sparar på är: "Det räckte inte att påstå att O började vänta på älskaren från det ögonblick då han lämnade henne, hon var intet annat än väntan och natt.

Hur som helst: håll boken borta från unga, osäkra, självdestruktiva tjejer.

Victoire Marcel

2015-10-13

Den väcker många känslor hos mig - den har fina passager likväl som hemska och sorgliga sådana och jag berörs av O.

Petra Hansson

2011-06-10

En bok som berörde mig som få. Kastades mellan kåthet, fascination, skräck, sorg. Den har påverkat mig för livet. Jag kan fortfarande ta upp delar av boken i minnet och njuta av dem. Eller plågas. Och ibland vet man ju, som bekant, inte vilket som är vilket.

Liza Bolin

2010-07-23

Stundtals riktigt otäck, men en mycket välskriven erotisk roman.

Tor von Geijer

2009-09-23

Passio.

2009-06-18

Blev lite beklämd faktiskt. Sorgsen.