Berttelsen om Narnia: de sju bckerna

Lewis, C S

| 2000

Till det magiska landet Narnia - dr en hxa har frklarat evig vinter och dr det finns fler talande djur n mnniskor och dr strider utkmpas av kentaurer, jttar och fauner - kom en gng de fyra syskonen Pevensie. Med det goda lejonet Aslans hjlp lyckas de besegra den onda hxan, och det blir brjan till deras ventyr i Aslans frunderliga rike Narnia. Syskonen tillts komma tillbaka till Narnia, och varje gng fr de ett nytt uppdrag - var tid har sin ondska som hotar det goda landet. Ett verkligt praktverk i ordets allra bsta betydelse! Samtliga sju bcker som C.S. Lewis skrev om Narnia - det som han sjlv betraktade som sitt livs verk - finns samlade i denna volym. Originalillustrationerna har frglagts av konstnren Pauline Baynes sjlv och fljsamt inramats av vackra ornament.

W

Weronica

2022-10-26

Lste det svenska versionen och jag tyckte det var lsvrd.

Z

Zineb Kadiri

2022-07-20

Lste dem nr jag var liten och lskade, rekommenderar fr alla barn! En riktig klassiker !

typ bsta jag har lst, det tog typ 7 mnader men kndes som typ 1000 r

TERTIO

2019-10-03

Frbereder barn fr kristna trosfrestllningar.

Teresia Kjellgren

2013-09-02

Bckerna om syskonen Peter, Susan, Edmund och Lucy som gr in i en garderob p den engelska landsbygden och kommer ut i landet Narnia lskade jag nr jag var yngre. Blev grymt besviken p filmen som kom 2005 och har inte sett de andra tv. Men bckerna - Ls de!!!

Liz Skogh

2012-12-11

Har inte lst bckerna i vuxen lder. Betyget r baserat p hur magiska dessa bcker var fr mig som barn.

Anna-klara Akar

2012-11-18

Klassiker p fantasyfronten fr barn. Lite ojmn men i vissa fall r den genialisk. lskar de senaste filmatiseringarna. Grt alltid nr man fick veta att ngon inte skulle komma tillbaka till Narnia.

Tova C

2012-11-14

Svag 3:a. Bra berttelser men den hade nog vart roligare att lsa nr man var yngre. Strde mig mycket p det sexistiska sprket genom alla bckerna.

Tony

2012-10-14

S jvla dliga. Rasistiska, sexistiska och med inte ens subtila kristna allegorier.

Linda Svhammar

2012-04-14

lskar berttelsen om Narnia!

Gillade inte alls frsta och sista delen. Resten var mycket bra.
Om jag lser om bckerna s ska jag frska lgga ner mer tid p att frst symboliken.

En barndomsfavorit som hller n.

Liza Bolin

2011-04-13

Ljudbok. Bttre n ettan, krigsstrategier r alltid intressant. Dock fattar jag inte om jag lyssnat i fel ordning - Filerna kallades "2", men hr verkar det vara bok 4, men hndelserna tar ju vid efter bok 1?

Lena L

2010-03-24

Frtrollande saga om ett magiskt land. Passar ven fr vuxna.

A Bookaholic Swede

2010-01-28

Lst om alla Narniabckerna p engelska. Det var riktigt kul, det var ett tag sedan jag lste dem och ven om de var mycket mer spnnande nr jag var yngre s r det fortfarande intressant och underhllande att lsa.

Kristina Englund

2009-10-16

Hr knner jag mig kluven. Jag lste, nej slukade alla bckerna p mellanstadiet och d skulle jag nog ha gett dem en femma.Men nr jag lste om dem som vuxen frstod jag inte riktigt min fascination karaktrerna var platta och handlingen moraliserande. Jag skulle egentligen vilja ge den en trea men som en eftergivt t mitt 10-riga jag fr det bli en fyra.

Johan Sporre

2009-04-22

Jag lste igenom den hr samlingen i tid fr den frsta av de moderna filmerna. Jag fick kmpa mig igenom den och minns den mest som vldigt trkig.