Berättelse om herr Roos

Nesser, Håkan

| 2008

Ante Valdemar Roos, 59-årig ekonom med pyrofil läggning, Anna Gambowska, 20-årig flicka på glid,  kriminalinspektör Gunnar Barbarotti i gips, kriminalinspektör Eva Backman utan gips. Det är några av personerna i Nessers tredje roman om Gunnar Barbarotti och hans poliskolleger i Kymlinge någonstans i Västsverige. Ett falurött torp mitt i skogen  och en lång kedja av hotell, motell och bensinstationer på sträckan mellan Kymlinge och Maardam är spelplatsen ¿ allt till ödesmättade tonerna av Sånt är livet, Lucy Jordan, As tears goes by, Valdemar, the Penguin och Should I stay or should I go:  Ante Valdemar Roos Song-lines.

Trevlig. Mysig.

Malin Johansson

2022-07-10

En av mina favoriter av Nesser.

2020-10-11

En härlig deckare av Nesser. Han läser själv och gör det bra. Hans deckare har mycket humor och mycket underfundigheter som jag gillar. Alltid lite speciella karaktärer tillsammans med en riktigt bra intrig.

Katarina Nord

2017-06-11

Den här boken har funnit länge hos mig utan att jag läst den, men till slut tog jag mig an den växelvis lyssnat och växelvis läst! Nessers röst är underbar att lyssna till och berättelsen är långsam med många krökar, som vanligt, och jag älskar den!

PL *

2016-05-09

Den här gillade jag! Lyssnade som ljudbok i bilen till och från träningar. Mannen tyckte den var seg, men jag gillade den. Roos var ju lite underlig men samtidigt intressant; till en början iallafall. Sedan vart han lite mer oberäknelig.

Helena Rasmusson

2014-12-16

Berättelsen börjar i sakta mak

Annika Sjöström

2014-08-25

ljudbok

En stark 4. En typisk Nesser, lite underfundig och svår att räkna ut hur det ska sluta.

Marita Ryen

2013-11-28

Betyg 4+. Tycker så mycket om Nessers filosofiska språk. Boken lunkar på i sakta mak.

Emma Griph

2013-10-22

Lina Westerberg

2013-08-16

Gillade inte denna del tre i barbarotti-serien. Tyckte att storyn kändes tunn.

2013-06-05

Helt enkelt underbar!

Jättebra! Vältecknade porträtt av två väldigt speciella och sinsemellan olika personer.

Nils Thor

2012-05-05

Han skriver lite väl långrandigt. Den kunde gott förkortas en hel del. Men själva historien är väldigt bra. Man känner en viss sympati med herr Roos och hans följeslagare på deras väg mot det oundvikliga slutet.

Ehwa Lindström

2011-07-14

Mycket, mycket bra bok! En eloge till Håkan Nesser som ALLTID lyckas med att brodera ut en historia på ett språkligt och psykologiskt begåvat sätt. Håkan Nesser blir aldrig förutsägbar och hans förmåga att göra en till synes oansenlig berättelse att bli ett fantastiskt broderi med trovärdiga personporträtt och miljöer.

2011-06-16

Jag tycker jättemycket om Nessers sätt att skriva och jag gillar verkligen Barbarotti & Co, ändå kan jag inte ge boken mer än en trea, visserligen en stark sådan, men dock en trea. Själva brottet sker inte förrän nästan halvvägs in i boken. Första halvan är bra, men inte som deckare kanske. Det mesta bara lunkar på och jag saknar nagelbitarspänningen, de kluriga intrigerna och den oväntade upplösningen. Inget av det får man här, i denna sällsamt tragiska historia. Men ibland är det skönt att läsa en deckare utan allt det också.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Annorlunda!

Anette Marcusson

2011-03-15

Jessica Nilsson

2011-02-11

Bra bok! Gillade Nessers språk och karaktärerna väldigt mycket

Älskar hans sätt att formulera sig o humorn som faktiskt finns fast man kan uppleva den lite svart.

Magnus Hoem

2010-12-28

Nesser drev det lite väl långt i slutet, annars hade det helt klart varit en fyra.

Marc Moore

2010-11-14

Gillar hans språk, enda nackdelen är att jag känner för att hänga mig efter jag läst boken, de e dystert som vanligt =/

Linda Bohlin

2010-10-08

helt ok men stundvis seg och jag gillade inte riktigt hur den artade sig mot slutet. men skriven på ett fint och skickligt sätt. spännande - absolut men så grå och tung att det var som att läsa under en tung våt yllefilt stundtals.

Lena Persson

2010-06-19

Skulle fått en femma om det inte varit för att det var så lite om själva Herr Roos. Han var ju hur härligt gestaltad som helst.

Emma Utter

2010-03-22

Sövande roman av Nesser, som annars brukar vara så bra. Den här boken hade gjort sig betydligt bättre utan intåget av Barbarotti efter mer en halva berättelsen, även om det knappast hade räddat storyn. Försöken till små underfundigheter blir bara löjliga och relationerna känns ytterst krystade. Hans tidigare romaner i Barbarottiserien var klart läsvärda, den här bör man dock hoppa över!

ingrid lindahl

2010-03-01

Spännande och bra uppläsning av författaren. tänkvärt om det vore en verklig berättelse

ingrid lindahl

2010-03-01

Susanna Svanberg

2010-01-18

Första halvan av boken var tyvärr bara en tråkig transport sträcka. Andra halvan var dock riktigt riktigt bra och nervkittlande. Tvetade mellan betyg 3 och 4 - men det fick bli en 4 till slut i alla fall.

Oskar Henriksson

2009-12-10

En riktigt trevlig och mysig kriminalroman som trots att den egentligen inte är så spännande är en riktig sidvändare. Enda kritiken jag har är att första delen är lite väl utdragen och att det är för lite av Barbarotti.

Per Appelgren

2009-11-16

Pocketutgåvan var efterlängtad, så det kändes riktigt bra att få hugga tag i den när den kom. Handlingen, intrigen, miljön... Som vanligt bygger Nesser en kraftig spindelväv kring läsaren och det är svårt att lägga den ifrån sig. Tyvärr börjar mysteriet tunnas ut ungefär då Barbarotti kommer in i handlingen och den sista tredjedelen är ganska förutsägbar. Men boken är bitvis mycket fascinerande och spännande, och givetvis läsvärd. En fyra. Och det är inte ett dålig betyg (även om Nesser förväntas leverera femmor).

Lotta Blomkvist

2009-10-06

Jag tycker verkligen om Nessers böcker. Denna känns som en stilla promenad, en betraktelse. Tempot är lugnt. Det händer mycket och ändå framstår händelserna som en parentes i förhållandet till personporträtten. Sträckläste...

2009-10-02

Nej, inte en favorit i Nessers urval...

Karin Löfstrand

2009-09-30

Förväntningarna var högt ställda efter föregångaren men tyvärr kommer vi inte alls lika högt denna gång. Det är något som inte riktigt klickar. Huvudpersonen blir bara för skruvad, kan det bo så mycket dolda konstigheter i en vanlig människa?

rolf ljungström

2009-09-20

Personteckningen briljant. Kanske Barbarotti med kolleger kunnat träda in lite tidigare med sina underfundigheter.

Jack Russel

2009-08-21

Som vanligt med Nessers böcker är den stora behållningen porträtten av personerna i boken, deras filosoferande (med anstrykning av svart humor) och sättet att beskriva livets små futtigheter på. Denna bok tyckte jag tyvärr lämnade lite för lite utrymme för Barbarotti, men i övrigt bra. Betyg = 3.5, dvs inte lika bra som första boken i serien, men klart godkänd ändå.

Anna Aspviken

2009-07-17

Nesser när han är som bäst. Språket och berättelsen passar varandra perfekt.