Berättelse om ett äktenskap

Gulliksen, Geir

| 2016

»Vårt äktenskap liknade inte något annat äktenskap, hade hon tänkt, men nu förstår hon inte vad hon menade med det.« "Jag måste föreställa mig hur det var för henne den våren, en av dagarna innan allt hände." Så lyder en av de första meningarna i denna roman om ett äktenskap, skildrat efter att kärleken tagit slut. Han försöker se sig själv och förhållandet genom henne, som han tänker sig att hon kan ha upplevt det. Det blir en berättelse om kärlek, om vad kärlek är och kan vara, om de stora förhoppningar vi har på oss själva och på varandra. Geir Gulliksen har som poet, romanförfattare, essäist och förläggare satt sin prägel på norsk litteratur under flera decennier. Berättelse om ett äktenskap utkom i hemlandet Norge hösten 2015 och den har nominerats till Nordiska rådets litteraturpris. "...en bok man vill prata med andra om, i timmar." Aftonbladet "En vanlig, samtida, sårbar, jämlik...

En svag fyra. Jobbig och tung bok som jag absolut inte vill läsa om. Svår att rekommendera men ändå vacker på något sätt.

Hade jobbigt att komma igenom boken, inte för att språket var för svårt det var nog mer att att den var så stark i sin handling så ibland var det svårt att fatta. Fast ändå inte på ett och annat sätt.

Lilla EM

2017-08-19

Fy fan vad bra. Hade inga förväntningar men levererade rakt igenom. En stor (tunn) roman om kärleken och samlivets aviga vägar. Skilsmässomagi.

MaPa

2017-04-17

Mark Karlsson

2017-01-02

Helt klart värd att läsa!

2016-12-18

En fantastisk berättelse, med djupaste ångest närvarande hela tiden. Så vackert beskrivet om hur kärlek växer och går vidare, men också hur vi kan förledas att tro på den tillit vi känner att vi är säkra. Eller är det snarare å att det är vår bristande tillit som för oss ut på djupt vatten där säkerheten är spelad och där vi föser iväg den kärlek vi helst av allt vill ha kvar. Där den osäkerhet vi egentligen känner över i vilken mån vi är älskade nu och för alltid blir till ett bekymmer och ett irritationsmoment, men även där den självklarhet som öppenheten uppvisar döljer den djupaste sorg för att bli övergiven. En kommer att bli övergiven, en vet det, och egentligen är det bättre att lämna än att lämnas, men kärleken är för stark och den tomhet det kan komma att innebära vill inte lämna en. och kanske kanske kan kärleken komma tillbaka, kanske är det bara ett spel en lek och om hen får leka vidare en stund så är hen tillbaka där hen hör hemma. I stället håller en sig krampaktigt kvar, förödmjukar sig själv, och såren läker aldrig. Tomheten blir evig.

Emma Svanberg

2016-11-20

Perspektivet ligger som en våt obehaglig filt över läsningen. Bra bok.