Benvittring

Theorin, Johan

| 2021

En man dör i ett stenras på en ödslig öländsk strand. På marken har han hunnit lägga en krans av rosor.När polisen Tilda Davidsson lyfter på kransen hittar hon benrester från en man som sist sågs i livet tillsammans med hennes 86-årige släkting, skepparen Gerlof.Gerlof är sjuklig och kraftlös, men måste ändå ta reda på varför en gammal tragedi ännu skapar rädsla och hat. Hat så starkt att mordet på stranden bara är början.

Benvittring är den femte delen i Johan Theorins Ölandssvit. Jag trodde serien tog slut efter den fjärde boken och blev så glad när jag hörde talas om fortsättningen! Här får vi än en gång möta Gerlof, som bor på ett ålderdomshem på Öland och hjälper sitt barnbarn, polisen Tilda, att lösa mysterier ur det förflutna.

Jag älskade att få återknyta bekantskapen med Gerlof och följa med honom på resor på Öland. Jag hade lite svårare för Tilda, som gjorde en hel del tveksamma saker i den här boken, och hennes kapitel drog ner min entusiasm stundvis. Men boken var spännande och det var många trådar som skulle knytas ihop. Som alltid bjuder Theorin på vackra naturbeskrivningar av Öland och intressant historisk fakta.

Det känns som att det öppnades upp för en fortsättning i slutet av boken och jag håller verkligen tummarna för att vi ska få fortsätta läsa om Johan Theorins välskrivna mordmysterier på Öland.

Äntligen något nytt om Gerlof på Öland. Gillar tempot och lugnet mitt i den förfärliga historien. Gamla mysterium som får sina löningar fascinerar alltid. Halvvägs trodde jag att jag visste men så enkelt var det inte. Svårt att lägga ifrån sig. Hoppas det inte dröjer lika länge till nästa bok i denna serie.

Spännande, välskriven och intressanta karaktärer.
Ser fram emot nästa bok i serien.

Som jag har saknat Theorin's böcker!
Blir helt lycklig när jag läser denna - även om jag läste ut den alltför snabbt.
Karaktärerna håller, historien håller - och jag håller tummarna för att nästa bok inte ska dröja alltför många år framåt i tiden.

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Benvittring av författaren Johan Theorin är den femte boken i serien Ölandssviten. Jag har läst dom alla, och jag har tyckt mycket om dom alla. Precis som jag har gjort med författarens två andra fristående böcker. Jag tycker mycket om handlingen i Benvittring, men allra bäst tycker jag om karaktärerna och miljöerna. Älskar huvudpersonen Gerlof, och hoppas verkligen på fler böcker om honom. Rekommenderas varmt.