Benvittring

Theorin, Johan

| 2021

En man dör i ett stenras på en ödslig öländsk strand. På marken har han hunnit lägga en krans av rosor.När polisen Tilda Davidsson lyfter på kransen hittar hon benrester från en man som sist sågs i livet tillsammans med hennes 86-årige släkting, skepparen Gerlof.Gerlof är sjuklig och kraftlös, men måste ändå ta reda på varför en gammal tragedi ännu skapar rädsla och hat. Hat så starkt att mordet på stranden bara är början.

Tyckte mycket om att åter få träffa den gamle skutskepparen Gerlof på Öland och hans släkting polisen Tilda. Historien är spännande och väl berättad. Svårt att lägga ifrån sig.

2023-10-21

Den här serien skulle bara bestå av fyra böcker, var det sagt (därav Ölandskvartetten). Döm om min förvåning när det då plötsligt annonserades en femte del, åtta år efter den förra. Jag är inte den som är den så jag skaffade Benvittring när den kom, så klart. I år kände jag att det kunde vara dags att läsa den och tog med den i min Finish That Series-utmaning.

Nattfåk var den första jag läste, trots att den är andra delen, och ingen av de jag har läst efter den har klarat jämförelsen på något bra sätt. Det gäller även denna, även om den är bättre än förra boken, Rörgast, men den har mycket långt kvar till Nattfåk. Jag saknar nog allt som gjorde Nattfåk så bra och som Theorin gör så bra. I den hade han en förmåga att få in folktro och sägner så att det blir alldeles särskilt spännande. Även om jag nu, mer eller mindre, har slutat förvänta mig övernaturligt/folktro så finns det inte ett spår av det här. Tyvärr.

Benvittring lunkar på, lugnt och stillsamt. Det är inte blodigt och actionfyllt utan egentligen ganska trivsamt. Den tar aldrig tag i mig på riktigt, men jag tapper heller aldrig intresset. Det är ändå härligt med en 80+ i en huvudroll, som visar att bara för att kroppen är trött så behöver inte huvudet vara det. Och tro det eller ej, men nu har det faktiskt kommit ytterligare en del, den sjätte i kvartetten alltså. Om jag ska läsa den? Så klart.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/10/bok-benvittring-av-johan-theorin.html

Gunilla Pellerina

2023-03-11

Annica Sandström

2023-02-25

Mycket bra bok och tänkvärd på många sätt

Henrik Johansson

2023-01-24

Spännande men lite omständlig.

2022-12-22

Ganska varken eller, inte bäst i serien men inte heller dålig på något sätt.

Charlotte Karlsson

2022-07-25

Roligt att få möta Gerlof Davidsson igen. Spännande att få följa olika tidsepoker.

Katarina Nord

2022-07-16

Underbar! Att få läsa om Gerlofs detektivarbete och växlingar mellan olika tidsepoker!

Helena Rasmusson

2022-03-24

Trivsam deckare i lugnt tempo. Spännande historia som är svår att lägga ifrån sig. Intressanta karaktärer som vi fått följa nu i några böcker även om det var länge sedan sist! Gillar Johan Theorin skarpt!

2022-02-03

Välkommen åter med en deckare - är ett tag sedan jag senast läste Johan Theorin. Kan kalla detta en trivsam deckare, inte särskilt blodig men med en genomtänkt och rätt komplicerad story. Inget lätt utredningsarbete för krimaren Tilda men hon får god hjälp av den till åren komne släktingen Gerlof. Välskrivet och med god beskrivning både av det karga Ölandslandskapet och de lika karga huvudpersonerna.

Kerstin Kolm

2022-02-01

En vindlande historia som rör många öden, hemligheter och förödande tystnader. En härlig inläsning.

Älskade Johan Theorins ”Skumtimmen” och ”Nattfåk” (2007 resp 2008), och nu har jag även läst den senaste; Spänningsromanen ”Benvittring” (2021), som även den utspelar sig på Öland. Helt ärligt tycker jag dock att den var lite långsam och inte alls lika spännande som de tidigare. Älskade de övernaturliga inslagen i de äldre böckerna, men ”Benvittring” innehåller inget sådant. Lättläst bladvändare, absolut, men blev dessvärre ej överväldigad.

Bokslott

2022-01-09

Benvittring är den femte delen i Johan Theorins Ölandssvit. Jag trodde serien tog slut efter den fjärde boken och blev så glad när jag hörde talas om fortsättningen! Här får vi än en gång möta Gerlof, som bor på ett ålderdomshem på Öland och hjälper sitt barnbarn, polisen Tilda, att lösa mysterier ur det förflutna.

Jag älskade att få återknyta bekantskapen med Gerlof och följa med honom på resor på Öland. Jag hade lite svårare för Tilda, som gjorde en hel del tveksamma saker i den här boken, och hennes kapitel drog ner min entusiasm stundvis. Men boken var spännande och det var många trådar som skulle knytas ihop. Som alltid bjuder Theorin på vackra naturbeskrivningar av Öland och intressant historisk fakta.

Det känns som att det öppnades upp för en fortsättning i slutet av boken och jag håller verkligen tummarna för att vi ska få fortsätta läsa om Johan Theorins välskrivna mordmysterier på Öland.

Jan Svensson

2021-12-29

Äntligen något nytt om Gerlof på Öland. Gillar tempot och lugnet mitt i den förfärliga historien. Gamla mysterium som får sina löningar fascinerar alltid. Halvvägs trodde jag att jag visste men så enkelt var det inte. Svårt att lägga ifrån sig. Hoppas det inte dröjer lika länge till nästa bok i denna serie.

Monica Bäckelin

2021-12-25

Spännande, välskriven och intressanta karaktärer.
Ser fram emot nästa bok i serien.

Som jag har saknat Theorin's böcker!
Blir helt lycklig när jag läser denna - även om jag läste ut den alltför snabbt.
Karaktärerna håller, historien håller - och jag håller tummarna för att nästa bok inte ska dröja alltför många år framåt i tiden.

2021-12-09

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Benvittring av författaren Johan Theorin är den femte boken i serien Ölandssviten. Jag har läst dom alla, och jag har tyckt mycket om dom alla. Precis som jag har gjort med författarens två andra fristående böcker. Jag tycker mycket om handlingen i Benvittring, men allra bäst tycker jag om karaktärerna och miljöerna. Älskar huvudpersonen Gerlof, och hoppas verkligen på fler böcker om honom. Rekommenderas varmt.