BENNY ZELIGs underbara resa med DÖDEN

Benny Zelig är en medelålders man mitt uppe i livet. Han trivs bra med sitt arbete som framgångsrik kokainlangare, anställd av det Sverigebaserade sanmarinska maffianätverket ?Let it snow? ? ända tills den dag han läser om sin egen död i morgontidningen. Platsen är Stockholm. Världen, som vi känner den, fungerar inte riktigt som vi tror att den gör. I den nedgångna förorten Husby bor Livet och Döden tillsammans i ett trassligt parförhållande. Livet är den som har hand om allt levande på jorden och Döden har sedan urminnes tider till uppgift att göra slut på alla människor, så att de inte blir för många. Genom en liten administrativ miss överlever Benny sitt öde och blir istället vän med Döden och får Livet som största fiende. Tillsammans tvingas Benny och Döden gömma sig undan Livets vrede. Det blir en början på en hisnande färd där de får träffa både Gud, Djävulen, Jultomten, korpulenta...

Anders H

2015-07-25

Naiv story som inte engagerar. Jag slutade läsa efter 70 sidor. Hoppade till del 2 och den var likadan.

Recension av Skrivpedagog May-Louise Andersson

Författare: Simon Kudrischoff
Titel: Benny Zeligs underbara resa med Döden
Förlag: Pocketförlaget samt IDUS förlag

Benny Zelig är mannen som arbetar för "Let it snow" och tjänar kovan på sin del av kokainförsäljning. Italienska maffian är huvudmän, men Benny klagar inte - han har det bra i sin lyxigt inredda lägenhet. Fram tills den dagen då han läser om sin egen död i morgontidningen. Därefter är livet sig inte likt - varken för honom eller Livet.

Livet och Döden, detta strävsamma par som bor tillsammans i en Stockholmsförort. Döden arbetar nattetid och den lägre ställde ängeln Kerubus tar hand om dagsskiftet. Människor och djur ska dö för att inte överbefolka jorden och emellanåt är det stressiga skift.
Livet är hemma och sköter alla ödens planering och bokföring. Allas levnadsbana finns i hennes onekligen stökiga arbetsrum och här får jag som läsare verkligen ångest och hoppas de har många brandsläckare.

Benny Zelig borde ha dött, men något går fel i Livets planering och när hon i sin frustration slänger ut Döden, flyttar denne in till Benny. Och sedan är cirkusen igång.

Den resa Benny och Döden företar sig är svindlande - flykt ifrån Livet och jakten på Bennys mamma. Simon Kudrischoff har onekligen en storartad fantasi och ett driv i sitt skrivande. Jultomten dyker upp, Gud fader själv, Hin Håle och diverse andra storheter. Ingen skonas ifrån författarens penna - det slår mig att Gud har värre vokabulär än karaktären från underjorden, ett annorlunda, medvetet val (eller?). Jultomten är inte den jovialiske person jag känner igen heller. Det här är ingen bok för barn som vill behålla sin tro på en tomte vi minns!

Många kända personer finns i boken (ofta döda) och ingen miljö är främmande för Kudrischoff fantasi i beskrivningen i boken. Miljöbeskrivningarna känns äkta - även om motsatsen är svår att bevisa då det handlar om både himmel och helvete samt människors inre.

Den kvinna som Bennys fastnar för är kanske inte den lämpligaste eftersom hon är gift med Rocko, mannen som svurit på att döda Benny en gång för alla.

Simon Kudrischoff debuterade med boken Huset på Arlozorovgatan. Detta är hans andra bok. Temat är underhållande och bitvis når författaren fram, men oftast blir det tvärtom. En översyn i boken med kraftiga strykningar, hade lyft fram det komiska. Nu tenderar det att bli en grabbig bok - och finns det tillräckligt med killar som läser? Blodet sprutar och även om ingenting är heligt, blir det kraftigt överslag. Karaktärerna känns plastiga och min läsupplevelse känns som ett datoriserat spel.

Det som höjer boken är att den är filosofisk emellanåt. Bland annat skildras ett dödsfall ömt och jag anser det är detta Kudrischoff ska satsa på. Låta läsaren komma karaktären in på skinnet i utsatta situationer - utan baktanken att det ska vara skruvat och roligt. Att hålla ett högt tempo i en pocket, tätskriven på över 400 sidor, är inte lätt. Här lyckas författaren med bravur.
Ändå anser jag att boken hade mått bra av att komma ut i två delar om författaren inte kunde tänka sig stryka många avsnitt - det sistnämnda hade jag föredragit.

Tanken med att låta Bennys barndom åskådliggöras i många avsnitt är god.Tyvärr blir det alltför många och ibland känns det som utfyllnad eftersom de inte tillför handlingen något.

Historians vingslag skymtar fram och jag är helt övertygad om att denne författare kan förädla sitt skrivande. Rent språkligt är det ett flyt i texten med förvisso en del småfel men det märks att det inte är någon nybörjade bakom tangenterna.

Att hålla humorn uppe i över 400 sidor är ej lätt - här är författaren på god väg utan att nå hela vägen. Bra tempo och god fantasi visar på ett driv i skrivandet i denna skruvade bok. Tips är att stryka i nästa boks textmaterial och komma upp i än högre betyg.