Bengt Böckman : synvillor och tidsbilder

Böckman är varken expressionist eller realist eller ens surrealist, även om det finns ett släktskap med surrealistisk konst i hans bilder. Han skapade sin egen stil på 1960-talet, ett slags magisk realism, skriver Jan Torsten Ahlstrand i sin monografi om Bengt Böckman. Böckmans konstnärskap tog sitt avstamp i imaginismen och i hans vänskap med Max Walter Svanberg. I mitten av 60-talet tillhörde han den första elevkullen på Grafikskolan Forum i Malmö med Bertil Lundberg som lärare. Under detta decennium blev han nationellt och internationellt uppmärksammad för sina science fiction-liknande etsningar och belönades med priser på flera utländska grafikbiennaler. Kulmen på denna period nåddes med VSOP, som var den dittills största etsning som hade framställts av en svensk konstnär. Måleri och grafik löper vid sidan av varandra i Böckmans femtioåriga konstnärskap. Ibland har grafiken dominerat...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok