Belsassars dotter

Nadel, Barbara

| 2004

En gammal man från de slitna judiska kvarteren mördas på ett ohyggligt sätt. Ett rasistiskt dåd? Inget visar sig dock vara som det ser ut. Belsassars dotter är Barbara Nadels kritikerrosade debut där hon bland många färgstarka karaktärer intro ducerar den korta kedje rökande kommissarien Çetin Ýkmen med sin höggravida fru Fatma, sina åtta barn och en far som kräver sitt handlag. Den Columbo-liknande kommissarie Ýkmen och övriga karaktärer utvecklar Nader vidare i de följande böckerna. Barbara Nadel är född i London. Hon är utbildad skådespelare och har bland annat undervisat i psykologi. Sedan mer än tjugo år tillbringar hon mycket av sin tid i Istanbul, där hon låter stadens mörka vindlande bakgator utgöra fonden till sina kriminalromaner. Belsassars dotter röstades fram som bästa deckardebut i tre engelska dagstidningar. "Nadels Belsassars dotter gjorde...

Eva Svahnström

2012-08-21

Läs den! I början av boken känns det som om man är i Istanbuls fattigkvarter och personbeskrivningarna är jättebra. Det är en väldigt annorlunda historia.

Karin D

2011-07-28

Härliga personporträtt av absurda typer... själva gåtan har vi hört beröras förr - säger inte mer för att inte spoila... spännande miljöer... sexskildringarna balanserar farligt nära tantsnusk alt våldsporr.

Marianne Strandberg

2011-06-19

Den första boken i serien. Annorlunda deckare med intressant beskrivning av Istanbul och på något vis trovärdiga huvudkaraktärer.