Belsassars dotter

Nadel, Barbara

| 2004

En gammal man frn de slitna judiska kvarteren mrdas p ett ohyggligt stt. Ett rasistiskt dd? Inget visar sig dock vara som det ser ut. Belsassars dotter r Barbara Nadels kritikerrosade debut dr hon bland mnga frgstarka karaktrer intro ducerar den korta kedje rkande kommissarien etin kmen med sin hggravida fru Fatma, sina tta barn och en far som krver sitt handlag. Den Columbo-liknande kommissarie kmen och vriga karaktrer utvecklar Nader vidare i de fljande bckerna. Barbara Nadel r fdd i London. Hon r utbildad skdespelare och har bland annat undervisat i psykologi. Sedan mer n tjugo r tillbringar hon mycket av sin tid i Istanbul, dr hon lter stadens mrka vindlande bakgator utgra fonden till sina kriminalromaner. Belsassars dotter rstades fram som bsta deckardebut i tre engelska dagstidningar. "Nadels Belsassars dotter gjorde...

Eva Svahnstrm

2012-08-21

Ls den! I brjan av boken knns det som om man r i Istanbuls fattigkvarter och personbeskrivningarna r jttebra. Det r en vldigt annorlunda historia.

Karin D

2011-07-28

Hrliga personportrtt av absurda typer... sjlva gtan har vi hrt berras frr - sger inte mer fr att inte spoila... spnnande miljer... sexskildringarna balanserar farligt nra tantsnusk alt vldsporr.

Marianne Strandberg

2011-06-19

Den frsta boken i serien. Annorlunda deckare med intressant beskrivning av Istanbul och p ngot vis trovrdiga huvudkaraktrer.