Bellas beslut

Dömstedt, Tomas

| 2008

Bellas band finns inte längre. Tove har tröttnat. Isak har flyttat från stan. Men - han har inte flyttat ur Bellas tankar. Kvar är bara Bella och Amanda. Och fortfarande får bandet spelningar, fastän det egentligen inte finns. Bella och Amanda måste bestämma sig. Ska de satsa på ett nytt band eller inte?? Ännu en må-bra-bok i serien om Bella. Hon har blivit läst och älskad av tusentals elever runt om i Sverige. Fristående fortsättning på Bellas Band och Bellas drömmar. Från 10 år. "Jättebra. Jag kom in direkt i boken utan att ha läst de båda andra böckerna i serien." Elin 13 år

Bella och Amanda är de enda två medlemmarna kvar i det som förut var Bellas band. Isak har flyttat jättelångt bort och Tove tappade intresset. När Bella får förfrågningar att spela, utifrån en demo som de skickade ut medan de fortfarande var ett band, kan hon inte säga nej och inte heller talar hon om att vad som kommer för att spela är helt annorlunda än det som bokarna har lyssnat på.

Bellas beslut är den tredje delen i serien om Bella, men jag skulle säga att den går bra att läsa fristående. Jag har inte läst tidigare delar, men kunde ändå förstå bakgrund och vad som händer utan större problem.

Persongalleriet är lagom stort, det är Bella och Amanda, Bellas föräldrar och bokaren, plus lite kompisar och sådär och för den här sortens bok är det precis lagom. Jag tycker om att det är Bella och Amanda, främst Bella, som är i fokus. Tjejer som spelar i band, och kanske framförallt att det är tjejer som spelar trummor och bas. Något som inte alltid får synas och representeras. Och att de dessutom vågar hävda sig själva, lösa problem och ta plats på en musikscen. Men jag är också otroligt förtjust i Bellas pappa wannabe-musikern och är väldigt glad att inte min egen höll på så när jag var i samma ålder. ”Kamelen kräks” fick mig att skratta så jag grät.

Språket är bra och passar bra för målgruppens ålder. Bokens 100 sidor är uppdelade på 14 kapitel med stor textstorlek och lägger sig på Hegas-nivå 4, vilket innebär ”För dig som vill läsa berättelser som kräver en viss förförståelse och utvidgar ditt ordförråd.”