The Bell Jar

Plath, Sylvia

| 1999

. I was supposed to be having the time of my life . . . Working as an intern for a New York fashion magazine in the summer of 1953, Esther Greenwood is on the brink of her future. Yet she is also on the edge of a darkness that makes her world increasingly unreal. Esther's vision of the world shimmers and shifts: day-to-day living in the sultry city, her crazed men-friends, the hot dinner dances . . . The Bell Jar, Sylvia Plath's only novel, is partially based on Plath's own life. It has been celebrated for its darkly funny and razor sharp portrait of 1950s society, and has sold millions of copies worldwide.

2023-12-20

Jag har generellt svrt bde fr 50-talet och fr neurotiska amerikanska kvinnor - den vrld huvudpersonen vill bryta sig loss frn - s det r en trkig milj fr mig men just drfr bra kontraster. Jag frstr betydelsen av boken i kvinnolitteratur ven om mn sklart ocks lser den med behllning. Vlskrivet om psykisk sjukdom och den tidens syn p det och behandlingar och nd mycket lttlst med en hel del humor i det svarta som gr att jag ser hur Plath i verkligheten hittade en engelsman. Vlfrtjnt klassiker men mycket kortare n jag trott och slutet lmnar frgor.

Jina Elander

2022-10-08

Fantastisk! Sylvasst sprk!

Malin Johansson

2022-07-09

Vilket sprk, viktigt mne. Varfr har jag inte lst den tidigare!!

Mikaela86

2020-07-17

Viktigt mne. Skildrar en kvinna som inte klarar av att leva efter de rdande normerna. Och vad de gr med henne. Hon r likgiltig till livet. Tycker varken boken r tung eller rolig. Hade nog vntat mig mer ven om vlskriven. En svag trea.

Lars B.

2019-08-08

Ett msterverk. Dra en linje frn Virginia Woolf till Kate Zambreno, och Sylvia Plath kommer att placera sig i mitten. Lysande alla tre. Har du inte lst s LS!

2017-09-22

En bok som egentligen r vldigt sorglig, men det finns ocks s mycket humor i den.

Solveig Andersson

2015-09-08

Stark, hemsk och melankolisk. Men nd med en viss sknhet drunder raderna. Frsta gnge jag lste den hr mste ha varit som ung kvinna p sextiotalet, men jag kan konstatera att den hller n idag.

Nina Gustafsson

2015-08-13

Jag fngas inte riktigt av Esthers breakdown och ifrgasttande av hur livet ska/skullevara ven om den tar upp viktiga teman, En bok som tar sig med en uppfljande diskussion.

2015-07-07

Bra bok om hur det r att g ver grnsen frn "frisk" till psykiskt "sjuk". Den r bra men hade nog frvntat mig mer. Den griper inte tag i mig s som jag frvntat mig att den skulle gra men visst r den riktigt lsvrd. Stark 3:a

Sandra Bjrn

2014-10-06

Jag tycker om hennes stt att skriva, men r inte jttefrtjust i sjlva historien. Har svrt att relatera till karaktrerna och str mig ganska mycket p Esther. Samtidigt r det intressant att se vrlden frn ett "inifrn-perspektiv" och ta del av dtidens syn p psykisk vrd.

Siri Salminen

2014-08-21

Mmm jag vet inte riktigt, tyckte inte den gjorde s starkt intryck p mig. hantverksmssigt bra men inte ngot som grep tag. men den va la okej.

Sofia Grundtman

2014-03-02

"En liten punkt i min egen kropp svarade och flg emot den. Jag knde hur lungorna fylldes av naturen som strmmade emot mig - luft, berg, trd, mnniskor. Jag tnkte: s hr r det att vara lycklig."

Louise Olsson

2013-10-27

Det tog ett tag att komma in i den, men den var helt okej!

Maria Eriksson

2013-09-29

Glaskupan r den frsta bok jag lst av Plath, den r enklare n jag frestllt mig. Det bsta r hennes sprk och hur hon skildrar huvudpersonens eget universium. Jag fr knslan av en fiktiv glaskupa i det som hnder henne i bokens sista del.

Alekzandra K.

2013-09-27

Stark, emotionell, men ocks riktigt rolig stundvis. Lste den p gymnasiet och r glad att jag nu lst om den. Suvern.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Vacker, mrk, brilljant.

Emma Fgerlind

2013-03-16

En favorit fr mig som ung, men det knns inte lika mycket lngre (efter omlsning).

Maria Brusewitz

2012-12-08

Mycket lnge sedan jag lste den, men denbetydde mycket fr mig d. Jag identifierade mig med henne p vissa stt. Men jag r ingen frfattarbegvning som hon utan mera p det biografiska planet, alla stora olikheter till trots. Lste om den lngt senare och blev lite bortsttt av hur tokig hon faktiskt var. Hade bortsett frn det vid frsta lsningen, d jag snarare romantiserade hennes sjukdom. Men en ovanlig bok var det. I synnerhet d!

Sanna Carlborg

2012-11-13

Det r s hrligt att som omvxling lsa en bok som r ltt och trevlig (kanske r mrkliga ordval med tanke p att det handlar om vansinne och ddslngtan) att lsa. Mnga formuleringar etsar sig nd poetiskt fast i mig. Men historien tar snabbt slut och r inte s chockerande lngre. Det finns s mnga bcker i den hr stilen nufrtiden och detta r bara en av mnga. En stark trea eller svag fyra.

Helena Flemstrm

2012-10-07

Ett mste att lsa

Emma Nordenberg

2011-10-06

Vet inte om det var fr att jag inte frstod, men tyckte inte om den r boken, tyvrr

Christina Ahlberg

2011-08-19

Fastnade inte riktigt fr boken. Hade nog fr hga frvntningar.

Sofie Petersson

2011-05-30

Glaskupan r en knivskarp skildring om en intelligent ung kvinna som en dag inte vet vad hon vill gra med sitt liv, depressionen gr anspelande p hennes hjrna och hon insjuknar till sist i ett mardrmliknande tillstnd.

Johanna Smeds

2011-04-21

Böcker om depression och psykisk sjukdom överlag finns det ett stort (över?)utbud på idag. Mera originellt och kontroversiellt var ämnet för snart femtio år sedan, då Sylvia Plaths mest kända roman Glaskupan utkom. Romanen anses vara åtminstone delvis självbiografisk och handlar om nittonåriga Esther, en lovande skribent som under en sommarmånad bor i New York och skriver för en modetidning. Efteråt har hon tänkt gå på en ansedd skrivkurs, men när hon inte blir antagen till den så rämnar hennes liv. Den unga kvinnan är självmordsbenägen och ångestfylld och hamnar slutligen på mentalsjukhus.

Glaskupan är en skarp skildring på många plan; av övergången från flicka till kvinna, av den psykiska sjukdomens förlopp, av tillvaron på ett mentalsjukhus för femtio år sedan samt av det amerikanska samhället i samma tid. Jag förvånades över hur lättillgänglig boken var; jag hade uppfattningen att det var en djup och ”svår” bok som skulle vara lite trögläst. Tvärtom, känns det som att läsa en flickbok, men av djupare karaktär och större kvalitet. Jag är nyfiken på hur män uppfattar denna bok, då skildringen av den unga kvinnans  liv, det yttre liksom det inre, är bokens röda tråd. Finner de den mera ”trögläst”? Själv kände jag igen mig på många sätt, även om den unga kvinnans förutsättningar var helt andra i mitten av det förra seklets USA än i dagens Finland.

Bokens genomslagskraft tyder dock på att den är en bok både för kvinnor och män. (Enbart den svenska upplagan har sålt i över 100 000 exemplar). Att författaren tog sitt liv några veckor efter att boken publicerades 1963 har säkert inte heller minskat allmänhetens intresse för detta verk…

Matilda Palmqvist

2011-04-11

Kom mig inte in p livet.

Linda slund

2011-03-22

Just nu, nr jag precis har lst ut den, knner jag mig tom. Under lsningen tnkte jag flera gnger p Catcher in the rye, knivskarp skildring av ungdomlig cynism och leda, fast ur starkt flickperspektiv dr Salingers bok gr upp med pojkjaget. Plath gr ner genom jaget utan att frlsa, men nnu lngre ner n Salinger gick. Jag hade velat ha ngra kapitel till, lite mer, men jag frstr att det r rtt att berttelsen lmnar mig med just den hr knslan av tomhet och oro.

Mattias Ingo

2010-06-03

Mycket intressant bok med tanke p att den r delvis sjlvbiografisk. Kanske till en ganska stor del. Bra skriven och jag r vldigt imponerad och frtjust i hennes liknelser och vissa fyndiga formuleringar. Bra skildring av en vxande psykisk ohlsa som blir allt strre. Toppbetyg!

susanna h

2010-04-04

sylvia plath skildring av en kvinna i sen tonr r helt fantastisk

susanna h

2010-04-04

sylvia plath skildring av en kvinna i sen tonr r helt fantastisk

2010-02-03

Lttsam och humoristisk bok trots mnet. Delvis sjlvbiografisk och publicerades drfr inte i USA frrn mycket senare. Plath tog sitt liv strax efter den getts ut i England r 1963.

C L

2010-02-02

Jag tycker det r synd att alla mnniskor tnker p Plath och Glaskupan som en person och roman, som beskriver tonrsngesten i en ny och modern form. De flesta verkar missa detalj arbetet i orden och meningarna, samt det som finns bakom orden, det underbara korthuggna ironiska sprket. En kvinna med raffinerad stil och som vet vad det innebr att hungra efter vetgirighet och existensberttigande!

Frank Berglund

2009-10-27

Hade vntat mig ngot lite bttre och lite mindre verskattat, och jag kunde inte riktigt relatera till ngon av karaktrerna.

sonja ek

2009-09-11

Boken tilltalade mig inte när jag var tonåring,fattade inte grejen, men nu måste jag säga att den drabbade mig starkt. Tragiken finns där, självklart, men fastnade nu för språket, sättet att beskriva det som sker. Det är ett helt glasklart språk, en så cool stil. Älskade det råa och träffsäkra sättet som författaren får den unga huvudpersonen att kommentera människorna hon stöter på i N.Y. där hon praktiserar på en tidning.

Thomas Rosswall

2009-09-05

En kultroman som jag lst frst nu. Mycket vlskriven. Fascinerande och skrmmande, speciellt eftersom Sylvia Plath begick sjlvmord tv veckor efter att boken publicerats. Undrar hur det gick fr bokens huvudperson, som vi lmnar just nr hon skall f veta om hon skall utskrivas frn sinnessjukhuset.

BOKMANIA bokblogg

2009-08-31

Har lst boken p svenska, inkpt p loppis. Det r en roman som hller n! Hr finns min recension: http://www.bokmania.net/2009/08/glaskupan.html

Jeanette Algeson

2009-06-23

Den fr lite hgre betyg n ja annars hade gett den med tanke p nr den r skriven och till vilken lder. Men annars var den rtt platt frvirrande och inte tillrckligt fr att inponera.

Jack Russel

2009-05-23

Knns lite tunn fr att ha varit sin tids "bibel", som baksidan menade, men bitvis ganska intressanta funderingar. Dock lite rrig emellant och som helhet knns historien ganska s tunn.

Carina Rydberg

2009-05-05

En ungdomsfavorit. Egendomligt att tnka p det, men Glaskupan var fr mig lika oumbrlig som Doktor Glas.
Det r berttelsen om en ung kvinnas vg in i depression och psykos. Som jag har frsttt det, r den till stor del sjlvbiografisk.
En bok som mste lsas. En frfattare som inte fr glmmas bort.