Beirut, I Love You: A Memoir

El Khalil, Zena

| 2009

This is the story of Zena, a young woman who has fallen under the spell of a city that threatens to engulf her in war, grief and love affairs. In the streets armed militias carve out their territories, while ragged construction workers rebuild the city. Refugees sleep five to a bed as bleach-blondes wend their way to the next drug-fuelled supernightclub. At any moment, the bombs will start falling. Meanwhile, Zena and her best friend Maya must try to make sense of their lives amidst the craziness, and negotiate the city's many obsessions including cosmetic surgery, husband hunting and Kalashnikovs. As honest as it is forgiving, this artist's memoir pits love and art against the ever-present threat of war.

Victoria G

2012-05-07

Jag gillar verkligen detta gränsland mellan prosa och poesi, på ett ganska litet utrymme lyckas det säga så mycket om vår komplicerade existens och om all dess motsägelsefullhet. Hur kan kärleken och hatet, livet och döden, hoppet och tröstlösheten finnas till sida vid sida? I Beirut ställs dessa frågor på sin spets och Zena el Khalil har skrivit en mycket fin skildring av livet i detta kaos som är vår värld.

Marina Trenkoska

2011-10-15

Orkade inte läsa ut den...För intensiv...svag tvåa

Camilla Eriksson

2011-02-17

En bok om hopp,längtan ,fred och kärlek.

Klinga

2011-01-19

En mycket personlig skildring av ett krig. Kommer inpå och det går att verkligen känna ångesten och lyckan däremellan.

Tarja Ahlgrén

2010-06-26

Zena el Khalil skildrar sin vardag i krigets Beirut enkelt men skickligt - man känner närheten,ångesten,tvivlan. Nyttigt med en annan bild än den som nyhetsmedia ger.

Kristina Simar

2010-03-23

Recension av Zena El Khalis Beirut, jag älskar dig

(Detta är en recensionsbok från Ordfront)

Författaren Zena El Khalis är född 1976. Hon har bott i Nigeria, London, New York och Beirut. Hon är konstnär, konstkurator och miljöaktivist. Under sommarkriget i Libanon 2006 bloggade hon från sin lägenhet i Beirut. Bloggen ”Beirut Update” blev snart internationellt känd. ”Beirut, jag älskar dig” är hennes första roman. Läs gärna mer om Zena och hennes konst på www.ziggydoodle.com

Handling: Zena älskar sitt Beirut, där finns dramatik och det är något som Zena gillar. Hon vill bo kvar där även om människor hon älskar försvinner och en bomb kan falla när som helst. Trots alla farligheter försöker Zena och hennes vänner leva så normalt de kan. De går på nattklubbar, dricker sig fulla, röker cigaretter och joints och de har ett rikt sexliv. Tjejerna går i korta kjolar och sminkar sig.

Zena berättar om oroligheterna mellan de olika religiösa grupperna. I Libanon lever Araber - sunnimuslimer, shiamuslimer, kristna och andra mindre religiösa grupper ofta tillsammans i samma områden. Det betyder ofta konflikter och är också orsaken till de inbördeskrig som varit. När Zena flyttade till Beirut var hon livrädd för Hizbolla. Under sin uppväxt i väst fick hon genom media lära sig att Hizbolla är en terroristorganisation. Så trodde också Zena ända tills hon träffade en av dem…

Som ni vet älskar jag att läsa böcker om Mellanöstern, men jag har aldrig läst om Libanon, Israel och Palestina. Nu fick jag alltså en ny bekantskap i Beirut. Det var väldigt intressant att läsa om Libanon. Zena El Khalil skriver på ett riktigt underhållande sätt. Hennes beskrivningar av både personer och miljöer är mycket utförliga. En sak gjorde mig dock förvånad, och det var att ungdomarna i Beirut levde så fritt, trots risk för bomber och inbördeskrig. Det känns väldigt Västerländskt att ungdomarna är ute på krogen, lyssnar på all slags musik, dricker och röker joint. De har även mobiltelefoner. Det känns så fjärran från Iran, Irak, Pakistan och Afghanistan, där kvinnorna inte har något eget liv och ändå tillhör alla dessa länder Mellanöstern. En riktigt intressant bok som jag rekommenderar varmt.

Betyg 4/5

Kristina Simar

2010-03-23

En intressant bok om hur ungdomarna lever i Beirut