Begynnelse

Brown, Dan

| 2017

Varifrån kommer vi?Vart är vi på väg?Robert Langdon, professor i religiös symbolik vid Harvard, anländer till Guggenheimmuseet i Bilbao för att närvara vid avslöjandet av en upptäckt som enligt inbjudan kommer att ?förändra vetenskapen för alltid?. Edmond Kirsch, en fyrtioårig miljardär som blivit världskänd för sina hypermoderna tekniska uppfinningar och djärva förutsägelser, var en gång Langdons student. Nu hävdar han att han funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor.När den spektakulära presentationen inleds inser Langdon att han och de hundratals andra gästerna står inför ett avslöjande som är långt mer kontroversiellt än de kunnat ana. Men plötsligt exploderar den välorkestrerade kvällen i kaos. Tillsammans med museets eleganta chef Ambra Vidal finner Langdon sig vara måltavla för en okänd fiende som inte skyr några medel för att förhindra att Kirschs banbrytande...

Love östlund

2023-05-24

Håkan Carlsson

2022-11-01

Begynnelsen är Dan Browns sjunde bok och femte boken om Robert Langdon en professor inom religiös symbolik. Böckerna om professorn går att läsa oberoende av varandra.

Den börjar med att långsamt bygga upp handlingen. Men ändå är språket snabbt och medryckande. Som vanligt har Dan Brown långa miljöbeskrivningar och delar med sig om historiska fakta om platser och konst. Personligen tycker jag att det vissa stunder blev kanske lite för mycket av det och att det tog bort fokuset på själva berättelsen.

Åt andra sidan så finns det en styrka i hans beskrivningar och det är att de känns riktigt genuina och det märks att han har gjort grundlig research om platserna. Så gillar man detta så är det en bok att läsa då den gör att man blir nyfiken på platserna han beskriver och vet man inte tidigare om platserna är chanserna stora att man kollar upp vad det är han skriver om.

Jag rekommenderar denna till alla som läst Dan Browns tidigare böcker om Robert Langdon. Skulle nog säga att om man inte har läst någon innan så skall man inte börja med denna då jag kände denna var lite svagare än de tidigare och då kanske man inte ger de första böckerna någon chans vilket är synd för de är riktigt spännande och bra.

Safira Blom

2020-12-06

Elna Mattila

2020-02-05

Denna tilltalade mig eftersom den utspelar sig i Spanien.

Viktor Meldert

2019-09-04

Klassisk Dan Brown!

Bianca Kallai

2019-01-27

Pierre läste ut den här på två dagar. För mig tog det nästan en månad. Den kändes oändlig! En blandning av att vara en bok där de aldrig kommer till SAK (jäkla tjat om var vi kommer ifrån och vart vi ska, I get it att det är hans upptäckt men PLEASE), där det liksom inte händer något spännande alls (de symboler Langdon ”löser” är en poesirad, missförstånd av symboler som han inte ser ordentligt samt em FedEx-symbol. I mean come on...) och där slutet redan är en klassiker i AI-sammanhang. Kolla på Illuminae, Detroit: Become Human osv osv... Förutsägbart med andra ord!

Tänker dock på att man har sjukt höga krav på Dan Brown. Tänk om han INTE skrivit Da Vinci-koden, Änglar och Demoner och Den förlorade symbolen (mina tre bästa av hans böcker). Ponera att detta var hans debut. Tror man hade tyckt annorlunda om den då, att den varit ”bättre” då än vad man tycker nu. Eftersom man vet vad han varit kapabel till innan. Måste vara tungt att ha det över axlarna, men också häftigt att man kunnat höja ribban så pass!

Cecilia Jensgård

2018-09-15

Här får man precis vad man förväntar sig. Och det är omtumlande, osannolikt och slukande. Väcker många frågor, rädslor och fantasier om verkligheten samtidigt som man dras in i en magisk overklighet. Trevligt. Min vanliga skepticism försvinner med den här författarens förmåga att dra in en i ett äventyr. Dan Brown har en förmåga att skapa bladvändare som man ibland inte vill erkänna att man stormgillar. Varför är det så? Kanske för att man inte kan försvara sig mot dem.

Helena Häll

2018-09-12

Gillar Dan Browns spänning och tempo, det händer något precis hela tiden!

Katarina Strid

2018-07-10

Dan Brown har gjort ordentlig research och det är intressanta ämnen som tas upp. I övrigt får man vad man förväntar sig, en roman med tempo och lite kodknäckande ( för lite denna gång tycker jag).
Tyvärr drar han ut lite för mycket på handlingen emellanåt.

Lisa Jasper

2018-06-20

Brown upprepar sitt succérecept. Langdon, vacker kvinna och mystiska gåtor. Vad kan bli fel? Bara upprepningen...

Karoline Norheim

2018-06-04

Läsvärd men kändes lite förutsägbar

Y

Yonatan Berglund

2018-05-01

Bra Dan Brown helt enkelt

Johan Lindh

2018-04-25

Känns som man läst boken tidigare.

Henrik Johansson

2018-04-16

Fartfyllt och engagerande men inte särskilt spännande mer än inledningsvis. Bästföredatum har nog passerats...

Ashkan

2018-03-25

Den är bättre än vad andra tycker. Vet man vad Tegmark, Boström, Harari och Musk talar om gällande AI så är denna en mer intelligent bok sedan hans Da Vinci Koden.

Alexandra Werner

2018-03-18

Ok men inte mer

Johan

2018-03-17

Gillar verkligen Dan Brown och allra helst hans böcker om Robert Langdon. Tycker dock att den här var en av de sämre i sammanhanget.

Involverandet av AI tycker jag höjde boken och gjorde den ännu mer spännande.

Jag tillhör den skaran som tycker väldigt mycket om Dan Browns sätt att skriva och den sortens böcker han gör. Det kan till stor del ha att göra med att jag är väldigt förtjust i både religion och historia och att jag gillar att läsa (och se) spännande saker på det här sättet.

Kritiken jag har läst har till viss del att göra att man vet vad man får av Brown, och det gör man absolut. Det är en väldigt framstående forskare som har kommit på något banbrytande, så klart känner han Robert Langdon som är med på ett hörn och helt plötsligt kastas ut i ett äventyr tillsammans med en vacker kvinna och så klart jagas Langdon också av diverse religiösa grupper och allt är otroligt on the edge och ganska overkligt och otroligt. Men det gör inget. Så här långt in i serien vet jag det här, och jag förväntar mig det också. Det är bland annat det jag verkligen gillar med Browns böcker.

Bäst gillar jag Langdon, han är så jordnära och verkar så mysig, och kunnig. Annars tycker jag väldigt mycket om Edmond Kirsch assistent Winston som är rolig och annorlunda och Ambra Vidal, kvinnan vid Langdons sida, som är väldigt stark i sig själv och sin personlighet. Persongalleriet tycker jag är lagom, men jag kan tänka mig att det kan vara svårt att hänga med i svängarna om man lyssnar på boken istället för att läsa den.

Jag ser fram emot Dan Browns nästa bok och blir sugen på att läsa alla de tidigare igen, och det är ju alltid ett bra betyg.

Alexandra Coard

2018-02-17

Tog mig igenom den med möda. Tråkig intrig och tveksamma kvinnoroller som kastar med håret och titta storögt på hjälten. Dock intressant och aktuellt men AI och dess framtid.

Linn Lagerström

2017-12-30

Rätt långtråkig, för mycket babbel och intrigen blev inte så spännande som den kunde blivit.

2017-12-30

Den får en tvåa trots att jag mest hela tiden ville sluta läsa, kanske för att den utspelade sig i Barcelona och jag fann det intressant mitt i all tristess. Det hände aldrig riktigt någonting, själva "mysteriet" var helt ointressant och det var inte spännande för fem öre. Då blev det också oundvikligt att inte störa sig på Browns berättarstil.

Mattias Åberg

2017-12-29

Förutsägbar

Therese A

2017-12-27

Tyckte den var bra fram till upplösningen. Historien tappade då fart och slutsatsen var inte direkt revolutionerande..

Sara Sundin Faugert

2017-11-26

Den var långdragen och kunde ha kortats ned!