Begynnelse

Brown, Dan

Robert Langdon är tillbaka Varifrån kommer vi? Vart är vi på väg? Robert Langdon, professor i religiös symbolik vid Harvard, anländer till Guggenheimmuseet i Bilbao för att närvara vid avslöjandet av en upptäckt som enligt inbjudan kommer att ?förändra vetenskapen för alltid?. Edmond Kirsch, en fyrtioårig miljardär som blivit världskänd för sina hypermoderna tekniska uppfinningar och djärva förutsägelser, var en gång Langdons student. Nu hävdar han att han funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor. När den spektakulära presentationen inleds inser Langdon att han och de hundratals andra gästerna står inför ett avslöjande som är långt mer kontroversiellt än de kunnat ana. Men plötsligt exploderar den välorkestrerade kvällen i kaos. Tillsammans med museets eleganta chef Ambra Vidal finner Langdon sig vara måltavla för en okänd fiende som inte skyr några...

Rätt långtråkig, för mycket babbel och intrigen blev inte så spännande som den kunde blivit.

Den får en tvåa trots att jag mest hela tiden ville sluta läsa, kanske för att den utspelade sig i Barcelona och jag fann det intressant mitt i all tristess. Det hände aldrig riktigt någonting, själva "mysteriet" var helt ointressant och det var inte spännande för fem öre. Då blev det också oundvikligt att inte störa sig på Browns berättarstil.

Förutsägbar

Tyckte den var bra fram till upplösningen. Historien tappade då fart och slutsatsen var inte direkt revolutionerande..

Den var långdragen och kunde ha kortats ned!