Begravd jtte

Ishiguro, Kazuo

Det r 500-tal. Romarna frsvann fr lngesedan, och det land som en gng ska komma att bli England sveps sakta men skert in i ett slags kollektiv minnesfrlust som kallas ?dimman?. I landskapet rr sig mnniskor p obestmd flykt; frldrar sker sina barn, barn sker sina frldrar. Men det r ocks en vrld, som Ishiguro skildrar den, befolkad av monster och demoner. Och mitt i allt detta befinner sig Axl och Beatrice, ett ldrat par som ger sig ut p en lng och farofylld resa fr att hitta sin son, sedan mnga r frsvunnen.Kazuo Ishiguros nya roman, den frsta p tio r, r en symbolladdad, svart och mystisk saga. Ishiguro leker med genrer och verskrider dem. Begravd jtte r ventyrsberttelse, pikareskroman, fantasy ? allt p en och samma gng. Och, p ett djupare plan, r den ocks en betraktelse ver ? och kanske ifrgasttande av ? myternas och det kollektiva minnets betydelse.

Hanna Melin

2021-03-12

Fick rekommenderad. Lste inte frdigt. Kunde inte se frbi att varenda mening Axl yttrade avslutades med prinsessa. Barf.

2020-08-26

Jag tyckte den hr berttelsen var fantastisk. En vuxensaga med mycket mellan raderna. Vldigt suggestiv. Berttelsen rr sig i en vrld full av mytiska farliga vsen, men nd fr man knslan av att den strsta faran r svekfulla och grymma mnniskor samt ett alltfr starkt vi-och-dom-tnk. Vcker mnga tankar och knslor.

Johannes Trk

2019-09-17

Om du gillar sagor r detta en finfin bok.

Nerdy Books

2019-03-16

En oerhrt seg och lngtrkig bok med platt handling och dialoger. Svrt att frst meningen med boken. Vad vill den sga? Ingen aning! Jag led verkligen genom hela boken, fr den var inte bra nnstans. En aning tjatig ocks med mycket upprepningar.

janne lindh

2018-11-23

Den sista femtedelen av boken r mycket bra, men vgen dit knns ibland ganska lng.

Nina Gustafsson

2018-03-05

Begravd jtte var definitivt inte vad man vntade sig efter Never Let Me Go. Denna mrkliga saga som utspelas i obestmd tid i unga England berr mnga teman och ju mer jag tnker p den desto fler lager har den. En bok som jag nog ska lsa om vid tillflle.

Ulrika B

2018-02-23

Jag har tidigare lst Never Let Me Go och terstoden av dagen och varit helt fast. Frvntningarna var hga, men infriades inte. Detta tog emot att lsa, frgan r bara varfr? I min lsning ger jag mig sjlv tilltelse att inte tycka om. S r det hr.

Amanda - Lsbulle

2018-01-17

Repetitiv och strig dialog, som fortstter tjata samma saker fram och tillbaka i evighet. Tomt innehll. Oklart vad som driver paret vilket gr att det ocks knns ointressant vad som hnder med dem. Blir irriterad fr att jag inte frstr varfr den hr boken r vrd ett nobelpris och andra inte r det.

Marianne L

2017-12-28

r detta en historisk roman, en krleksroman, fantasi eller en saga? Jag skulle sga att det r upp till lsaren att bestmma. Nr jag lser om 500-talet p ntet och ser tvprogram om hur man levde p folkvandringstiden i Europa och England inser jag att olika personer i boken har levat, enligt gamla sgner. Olika naturvsen, troll mm det trodde man p s det var deras verklighet. Den stora dimman, kan tolkas ven den p mnga stt. Alla vet att England har en dimma, men d visste man inte varfr eller s visste de det. P 500-talet gde 3 stora vulkanbrott rum enligt historikerna och resulterade i en klimatkatastrof med dimma och missvxt. Hur kan man tolka detta utan vr kunskap? Kanske som en drake som sprutar eld och bor i bergen och andas ut den dimma?
Krleken och mnskliga relation r tidlsa. Paret vi fljer gr lngsamt fram, de r gamla och de frsker minnas vad som skett i sitt liv och varfr. Varfr kommer de inte ihg?
Enligt mig r detta en mycket bra roman som r placerad i folkvandingstidens England, men likvl kunde varit dagens folkvandingar i Europa. Vissa vill, d som nu, hitta orsaken och ta dd p draken, andra inte. Ngra vill bara verleva och andra bara leva sina liv med nra och kra.
Frfattare frklarar inte alla frgor utan lter oss komma fram till svaren sjlva nr han leder oss runt 500-talets England, om vi tar tid att reflektera och lser mellan raderna.

Christian Rydberg

2017-11-22

Det r inte svrt att frst hur denna mrkligt outredda epok i de brittiska arnas historia lockar till allehanda skildringar; finns ingen vedertagen sanning kan heller inget vara falskt. Myter och legender slr rot och lever sina egna liv och fantasin fr fritt spelrum. Inte konstigt att ngon slags alternativ brittisk medeltid utgr ramverk fr i stort sett all fantasy som produceras. rhundraden efter att romarna och nnu lngt fre den moderna upplysningen. En vrld av sm riken, bokskogar, klippiga kuster, vidstrckta slttlandskap och bljande kullar. Myter om kungar, folk och slkten som hrjar mot varandra, lever sida vid sida eller vandrar i ensamhet bort frn ondska eller drakens eld. Men, nej, denna gng funkar det inte. Det r i och fr sig inbjudande att en klassisk romanfrfattare ger sig p genrelitteratur. Fr de r vl fantasy ja lser? Eller r Ishiguru verkligen en vanlig frfattare? Det spelar kanske ingen roll nr det gamla paret, Beatrice och Axls lnga vandring genom, bort frn eller rakt in i glmskans dimma lnge bara upplevs som en just gammal och lng halvmesyr. Stundtals r deras innerliga och krleksfulla dialog outhrdlig, jag lmnar dig aldrig min prinsessa. Jag kmpar med att f en sltstruket klassisk saga om ondska och godhet att vxa till ngot mer, tills jag pltsligt inser att den har ngot helt annat, kanske till och med mycket mer. Fr vad lurar inte under marken, under en kontinent som allt fr lnge vilat p tron p evig fred och enighet; drakar, demoner och ja kanske till och med en jtte vars smn blir strd. Vem kan man d lita p, vilka band gller p djupet av de minnen vari dimman sakta skingras. I den vndningen frstod jag trots allt vad svenska akademin mste ha menat i sin motivering till 2017 rs nobelpris i litteratur.
/Christian Rydberg Dahlin

Sandra Katby

2017-08-14

Svrlst, men fantastisk symbolism och meningsfull punchline. Underbar.

Sanna Carlborg

2017-04-16

Detta r en vldigt speciell roman. P ett alternativt 500-tal i det land som ska bli England, ett land ven bebott av vsen som jttar och drakar, fljer vi det ldrade paret Axl och Beatrice. De vet att de lskar varandra mycket, men kan nstan inte minnas ngot av sitt liv tillsammans. Draken Querig har nmligen svept in landet i sin glmskeframkallande andedrkt. En dag brjar de dock minnas att de en gng hade en son. De lmnar sin by fr att ge sig ut i vrlden och hitta sonen. P sin resa trffar de en av Kung Arthurs gamla riddare, frldralsa barn, kringirrande vandrare och inte minst mystiska frjkarlar som fr gamla par till en srskild dr bara de med starkast krleksband fr leva tillsammans. Fr mig r detta en filosofisk berttelse i riddarskrud om lderns hst, kta krlek och frsoning. Alltfr sllan fr gamla mnniskor huvudroller.

Jouni Gustafsson

2016-12-12

Skickligt berttat!
Tnkvrd symbolik men personligen har jag svrt fr fantasy, magik o dyl.

Liza Bolin

2016-06-30

Jag kanske gillar den mest fr att den pminner om Avalons Dimmor, men skit samma - love it! Suggestiv sagostmning, en riktigt smlter in i glmskan som beskrivs i boken.

Joakim Roos

2016-03-06

Efter att ha lst ut den satt jag frundrad: vad ville den hr boken ha sagt?? Seg, definitivt bortkastad tid att ta mig igenom den.

Karl-Gustav berg

2016-02-24

Lite Torgny Lindgren Ljuset mixat med sagan om ringen.

Solveig Andersson

2016-02-15

Underbart sprk ven om fantasygenrn i normala fall inte tilltalar mig. terstoden av dagen var bttre.

Ulla Olsson

2016-02-14

Hade stora frvntningar och blev vldigt besviken.

2016-02-08

Liksom "Never let me go" handlar romanen p ett djupare plan om ldrande och dd. Frfattaren r fdd 1954. Han var min favoritfrfattare. Hr r berttelsen gr och utan driv. Efter bara ngra kapitel lmnar jag romanen.