Before We Were Yours

Wingate, Lisa

THE BLOCKBUSTER HIT--Over two million copies sold A New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and Publishers Weekly Bestseller "Poignant, engrossing."--People - "Lisa Wingate takes an almost unthinkable chapter in our nation's history and weaves a tale of enduring power."--Paula McLain Memphis, 1939. Twelve-year-old Rill Foss and her four younger siblings live a magical life aboard their family's Mississippi River shantyboat. But when their father must rush their mother to the hospital one stormy night, Rill is left in charge--until strangers arrive in force. Wrenched from all that is familiar and thrown into a Tennessee Children's Home Society orphanage, the Foss children are assured that they will soon be returned to their parents--but they quickly realize the dark truth. At the mercy of the facility's cruel director, Rill fights to keep her...

D

Daniella Andersson

2022-03-15

Hemsk historia om barnens öde, men välskriven.

Ellinor

2021-10-01

Griper tag i en med det faktum att den är baserad på verkliga händelser. Den parallella historien i nutid var kanske lite väl... tjatig mellan varven, lite väl mycket om nutidskaraktärens och hennes familjs politiska och tillrättalagda karriär och liv. Historien om de kidnappade barnen var det som höll boken vid liv. Nåja, läsvärd bok hur som.

Helt okej, dock fastnade jag inte i den som jag hade hoppats på

Sevgi Akalin

2020-01-31

En väldigt berörande och gripande bok. Undrar vad som har hänt med Camellia och Gabion. :)

Henrik Johansson

2020-01-22

En fantastiskt vacker berättelse om en fruktansvärd historia. En mystisk känsla av lika delar feelgood som Stephen King infinner sig.

Maria Jacobsson

2019-07-31

Gripande bok om fem syskons öde som startar i en husbåt på Mississippifloden. Barnens berättelse är verklighetsbaserad och trovärdig och lyfter hela handlingen. Vi får även följa en kvinna i nutid som snubblar in i historien pga ett armband. De båda parallella handlingarna smälter ihop på slutet. Skickligt skriven, med lagom mycket beskrivningar och ett språk som flyter lätt. Bladvändare som har allt!

janne lindh

2019-07-30

Berättelsen om de kidnappade barnen är både skrämmande och intressant att följa, men den påklistrade kärlekshistorien och det tillrättalagda slutet drar ner betyget.

Katarina Strid

2019-07-28

Jättespännande, gripande och bra berättat! Var helt osocial några dagar när jag läste denna, svår att lägga undan!

Sara Edlund

2019-05-31

Älskar böcker som bygger på verkliga händelser! Och den här var jättebra. Rekommenderar starkt!

Tyckte mycket om denna bok. Slutet kändes lite väl romantiserande och drog ned lite, men helt klart läsvärd. Verkligen fruktansvärt att detta hänt - och under så lång tid. Jag undrar hur det ser ut idag med baksidan av adoptioner, om eller snarare hur den marknaden ser ut idag...

Emma Jonsson

2018-12-19

Hemsk och gripande berättelse om handel med barn i USA under 30-40-talet. + Då den är verklighetsbaserad.

Emma Jonsson

2018-12-19

2018-11-24

Svårt att förstå att det kunde hålla på så länge som det gjorde.
Mycket berörande och välskriven som väcker starka känslor.

Fantastisk, gripande och vackert skriven!

Helt okej 😊

Ann Simonsson

2018-09-15

En bok som berörde. Kan rekommenderas.