Before the Poison

Robinson, Peter

| 2011

Number One bestselling author Peter Robinson turns his hand to an atmospheric and suspenseful standalone novel.

2015-11-26

Här har Peter Robinson tappat bort sig helt. En lång, lång historia som går på halvfart och som slutar med att han knappt vet vad som skulle bevisas.

Lotta Lettenström

2015-06-21

Lika bra andra gången! Spännande historia om en kvinna som blir hängd för att ha förgiftat sin man men allt är mycket djupare än så. Läs!!

2015-01-30

Historien om Lowndes i Yorkshire är småtrevlig. Fiktiva dagböcker och rättegångsredogörelser är långtråkiga. Mer roman än deckare.

2014-07-24

Betyg: 3,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

Den här boken har fått högsta betyget av många, har jag sett.

Men tyvärr så tyckte inte jag att den var riktigt så bra.

Fast bra var den, och läsvärd.

Maria Larsson

2014-05-25

En förgiftad man" är en pusseldeckare av Peter Robinson. I den här boken låter han sin kommissarie Alan Banks vila och har istället en äldre kompositör - Chris Lowndes - i huvudrollen. Boken är också väldigt annorlunda än vad vi vanligtvis är vana att läsa av Robinson.

Jag är både positiv och negativ till boken. Jag tycker om hyllningen till de klassiska pusseldeckarna à la Agatha Christie, hans ljuvliga miljöbeskrivningar av den engelska landsbygden och personerna i den.

Jag är mindre förtjust i att den stundtals är väldigt seg och - faktiskt - ganska meningslös.

Handlingen är placerad vid Kilnsgate House, ett gods som Chris Lowndes köper efter en lång och framgångsrik karriär som kompositör på andra sidan Atlanten. Sextio år tidigare har en man giftmördats i huset, mannens hustru utpekas som skyldig och avrättas därefter genom hängning.

Chris börjar ifrågasätta den officiella versionen om vad som verkligen hände den där vinternatten 1953. Var hustrun den verkliga mördaren?

Visst kan jag rekommendera boken som sommarläsning i solstolen. Det är ändå ganska trivsam läsning men förvänta er inga stordåd. Robinson har skrivit bättre böcker!

Maria Larsson

2014-05-25

En svag trea. Jag uppskattar Robinsons hyllning till pusseldeckare och den engelska landsbygden men den är stundtals väldigt seg. Robinson har skrivit bättre böcker.

Kim M. Kimselius

2014-03-08

En förgiftad man av Peter Robinson var en bok jag tyckte om. Miljöskildringarna tog mig runt om i världen, från den engelska landsbygden, till andra världskrigets fasor.

Chris Lowndes flyttar till Kilnsgate House på den engelska landsbygden. Huset har stått tomt i många år, efter att en man blivit mördad i huset och hustrun blivit hängd för mordet. I sin ensamhet börjar Chris forska om händelsen som utspelat sig huset. Hans uppfattning om mordet ändrar sig hela tiden utifrån de fakta han lyckats få fram. Till slut får han tag på den hängda kvinnans dagbok.

En förgiftad man av Peter Robinson gick inte att lägga ifrån sig. Den var mycket spännande, trots att det inte var några biljakter, eller mördare som smög på huvudpersonen. Boken fångar ändå! Rekommenderar den varmt! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/08/boktips-en-forgiftad-man-av-peter-robinson/

Kim M. Kimselius

2014-03-08

Maria Linder

2014-02-28

En fin historia, spöklik och historisk.
Något tjatig kanske, och det är alltid störande när detaljer inte stämmer (kapitlet heter december men i kapitlet står det att det är november).
Men jag tyckte om den! Den lämnade kvar en känsla.

Hanna Bragberg

2014-02-23

Jag hade INTE flyttat in i det huset ;-), men det var intressant att se hur den gamla historien tog skepnad och påverkade nutiden. Önskar att jag var så där social som huvudpersonen: flytta till ett ödsligt hus i ett främmande land och få hur många bästisar och människor att älska som helst innan ens första veckan har gått. Kanske kan ta ett och annat spöke för att få uppleva det, när jag tänker på saken!

Nike Fritz

2013-09-13

En besvikelse efter att ha läst I Ondskans Spår av samme författare som är så bra. Den här boken är ganska beige. Det som räddar den är berättelsen om Grace och hennes dagbok från krigets 40-tal. Men berättelsen om huvudpersonen själv är långtråkig och handlar bara om en äldre mans självuppblåsta ego ... Tack vare dagboksdelarna så ger jag den ändå en trea.

Nettan Holmér

2013-08-21

En svag två, riktigt tråååkig!

Theresa Gyllander

2013-07-30

Satte en 1a då jag inte finner lusten att läsa ut boken hur jag än försöker. Jag som ÄLSKAR böckerna om Alan Banks har inte lyckats ta mig igenom varken den här boken eller den med flera olika historier....

Jan Banan

2013-05-26

Ett riktigt sömnpiller! Tur för Robinson att han har en stor grundläggande kompetens i sin berättarteknik och sitt författarskap. Det är just detta som räddar denna bok från bottenbetyg.

Den får en stark tvåa av mig. Bitvis är den väldigt seg, med ovidkommande beskrivningar av middagar, flirt, sex och dialoger som inte har med handlingen att göra, samt ett evigt alkoholpimplande. Intressanta dagboksanteckningar från kriget dock, och historien var väl OK.

Lotta Lettenström

2013-05-02

Riktigt mysrysig deckare som jag sträckläste. Mycket bra. Peter Robinson skriver verkligen fängslande.

Ursula Stålhandske

2013-03-24

Förutom att jag saknar historierna om Allan Banks, så tycker jag att denna var ganska seg och ibland t o m lite tramsig. Besvikelse.

Pia Stendahl

2013-01-22

En förgiftad man skiljer sig mycket från Peter Robinsons vanliga deckarromaner. Ingen Allan Banks så långt ögat kan nå.

Boken flyter fram med ett ganska lågt men mycket behagligt tempo. Det lite lägre tempot skulle kunna ha gjort boken långtråkig och ointressant men icke. Jag blir helt uppslukad av den och följer Chris sökande efter vad som egentligen hände med stort intresse.

Grace upplevelse av kriget får läsa i form av dagboksanteckningar och dom är definitivt den mest intressanta delen av boken.

Som vanligt levererar Peter Robinson trovärdiga och intressanta karaktärer men vid sidan av själva storyn så är det nog hans fantastiska miljöskildringar som sticker ut.

www.bokbrus.se finns fler recensioner.

Louise A

2012-11-04

Robinson försöker sig på att skriva något annat än Alan Banks, det fungerar men ändå inte. Det är ingen deckare, mer spänningsroman men utan den riktiga spänningen. Historien är intressant och ny för mig. En stark 3.

Gunilla Jönsson

2012-09-19

Boken var ju inte direkt dålig. Bara lite seg och tidvis småtråkig.

Linda O

2012-08-11

Mysdeckare av bästa sort.

Annelie A

2012-07-23

Annorlunda bok av Robinson, inte alls vad jag hade förväntat mig, trodde att det var en ny bok om Alan Banks, men jag tyckte om boken, lite småmysig läsning i sommarregnet.

Marita Ryen

2012-07-14

Denna bok handlar ej om kommissarie Alan Banks . Boken har ett makligt och mysigt tempo som jag tyckte om :)

Jonna

2012-07-13

Helt okej bok av Robinson men det var inte så att man blev helt fäst vid den och inte kunde lägga den ifrån sig. Trist eftersom det vart så med hans andra böcker.

Jenny Wikander

2012-07-03

Jag läste inte så många sidor...blev ganska besviken, Peter Robinsons böcker brukar vara mycket bättre än så här. Därför får den bara en 1:a.

Madeleine Petersson

2012-06-10

Besviken,Han brukar vara bra .Nu bara seeeeeeg.

Kim Lundblad

2012-06-01

I vanliga fall är jag en stor fan av Peter Robinson. Men vilken besvikelse. Försökte verkligen ge den en chans, men när jag nådde till sidan 100 gav jag upp.