Before I Go to Sleep

Watson, SJ

| 2011

'As I sleep, my mind will erase everything I did today. I will wake up tomorrow as I did this morning. Thinking I'm still a child. Thinking I have a whole lifetime of choice ahead of me ...' Memories define us. So what if you lost yours every time you went to sleep? Your name, your identity, your past, even the people you love - all forgotten overnight. And the one person you trust may only be telling you half the story. Welcome to Christine's life.

Jenny A

2022-08-06

Sjukaste boken jag läst 🥹

Maria Jacobsson

2020-07-08

En bok som kryper under skinnet på mig. Tänk att inte komma ihåg något, att ditt minne är helt utraderat, varje gång du vaknar på morgonen. Jättesvårt att sätta sig in i, men jag tycker författaren får till känslan av hopplöshet och förtvivlan riktigt bra. Stora delar av boken är skriven i dagboksform, eftersom Christines läkare tror att det kan hjälpa henne att minnas. Dagboksanteckningar blir lite repetativa långdragna och drar ner betyget på boken, annars hade den varit en klockren 5:a!

Anna Johansson

2016-06-03

Boken blir inte spännande förrän i den absolut sista delen av boken vilket gör att jag tappar intresset. Den får ändå en svag trea för att den är välskriven och har ett bra språk.

Hanna Melin

2016-04-15

Traditionellt bra plot, som underbyggt för intressant historia med många tvistar. Tyvärr ganska lagom intetsägande och förutsägbar, ändock en trovärdigt annorlunda vändning i slutet.

Iris Eriksson

2015-08-21

En väldigt.. intressant bok vars situation är lite svår att sätta sig in i. Att tänka sig hur det är att glömma bort stora delar av sitt liv är väldigt svårt att tänka sig hur det är. Själva boken i sig var bra, men i början blev man lite uttråkad över alla upprepningar, även om det med tanke på handlingen är rätt svårt att undvika. Men då den är skriven i lite dagboksstil så ville man hela tiden veta vad som hände NU, men allt eftersom man läste så kom man in i rytmen lite och då gick det mycket lättare att läsa.

Maria Myrberg

2015-06-27

Nja, bra upplopp, men seg väg fram till dit

Monica Helmersson

2015-05-14

En starkfyra

2015-04-19

Riktigt spännande och välskriven. Jag hade min aning som byggdes på men ingenting avslöjades förrän i slutet. Ger också en tankeställare kring värdet av minnen som identitet och personlighet.

Therese Östman

2015-03-04

Började bra men tyckte det var mycket upprepningar och blev ganska tråkig. Slutet var en överaskning, det är hemst att folk lever med de problemen. Betyg: 2,5

2014-12-08

Den är olidligt spännande, om Du kan identifiera Dig med huvudpersonen. Se till att Du har gott om lästid när Du börjar. Nagelbitare.

2014-12-07

Den börjar bra, men sen blir den bara tråkigare och tråkigare och...Kerstin Andersson läser helt okej, men nu lägger jag av! Tror inte att jag kommer att ge den något nytt försök.

Pia Wadman

2014-12-03

Jag älskar tvisten i slutet, det hade jag aldrig misstänkt!

Sabina Wangenfors

2014-11-27

Verkligen spännande och en oväntad twist mot slutet som jag inte hade förväntat mig!

Josefine Ejebjörk

2014-10-13

En besvikelse, efter all publicitet hade jag förväntat mig något mer. Den var mestadels tjatig, endast de första och sista sidorna drog upp betyget.

Veronica Österberg

2014-08-14

En annorlunda, skrämmande och bra bok. Det som drar ner betyget lite är att den känns rätt tjatig emellanåt.

Gunilla Jönsson

2014-01-22

Annorlunda och bra!

2013-11-16

En av mina absoluta favoritfilmer är Memento, som handlar om en man som inte kan minnas mer än några minuter bakåt. Därför är det ju inte speciellt konstigt att jag varit nyfiken på den här boken i vad som känns som evigheter. Nu har jag äntligen läst den och jag blev inte besviken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/11/innan-jag-somnar-av-sj-watson.html

Malin Bredenberg

2013-08-07

Spännande, om än lite förutsägbar. Men absolut läsvärd.

Emma Hortlund

2013-07-30

En spännande historia som påminner mig en del om filmen Memento, vilken jag är väldigt förtjust i.

Innan jag somnar handlar om Christine som efter en olycka tappar minnet varje natt när hon sover. Varje morgon vaknar hon upp och tror att hon är många år yngre än vad hon egentligen är och bredvid en för henne främmande man. Efter att ha börjat föra dagbok får hon lite mer grepp om tillvaron och märker då att allt nog inte riktigt är så som hon får det berättat för sig varje dag.

2013-07-14

Trodde den skulle vara bättre. Det blev ju faktiskt en aning tjatigt med alla upprepningar om hur hon började varje dag. Men....jag gillar handlingen och att den inte slutar som man kanske tror:-)

Kickie Boman

2013-07-06

Rekommenderas! Särskilt sista delen av boken var riktigt bra.

Marléne S

2013-06-14

Bra. Men tyvärr inte så gastkramande som jag hoppades på. Man förstår hur det "ligger till" lite för tidigt enligt min smak. Men läsvärd är den.

Elisabeth E

2013-02-20

Obehaglig och VÄLDIGT spännande. Sträckläsarvarning!

Denna bok är ganska lik en film som jag sett som jag inte riktigt minns vad den heter just nu men jag tror att den heter 50 First Dates med Adam Sandler.
Nää denna bok var bara tjatig & den fångade mig inte alls den vart bara trist & tråkig tyvärr =(

Fanny Gunnarsson

2012-10-30

I sin enkelhet lyckas Watson bygga en osäkerhet hos läsaren och vi, likt Christine, börjar tvivla på det som till synes är sanningen. Traumat i sig väcker en del tankar – hur hade du reagerat om du inte kände igen dina egna barn eller mannen som ligger bredvid dig i sängen?

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2012/10/30/innan-jag-somnar-av-sj-watson/

Jenny Stenberg

2012-10-07

Jag gillade den här boken. Den var oförutsägbar, även om jag trodde att jag visste vad som skulle hända. Slutet, är utan att spoila något som jag aldrig hade väntat mig.
Spännade och det känns nästan som om sidorna vänder sig själv. Sträckläste.

Anna-klara Akar

2012-08-12

Skulle vela satt 2,5 . Den är helt ok. Kvinna vaknar upp varje morgon och har förlorat minnet, mannen i sängen är en främling för henne och varje morgon får han på nytt leda henne in i deras gemensamma liv. Men vem är mannen psykiatrikern (tror jag ) som kontaktar henne, och vad betyder det hon skrivit till sig själv idagboken.

Riktigt spännande i mitten, men ballar ur i slutet tycker jag.

Tove B

2012-07-28

Nej, det här håller bara knappt halvvägs innan det blir tjatigt. Upplösningen är dessutom så lökig att jag skäms. Som en dålig b-skräckis.

Micael Erneborg

2012-07-26

Wow, vilken bok! Inte konstigt att den finns översatt och ska bli film. Underbar story och språk. Och mycket spännande slut.

Maria Johnson

2012-07-20

Välskriven, spännande och skrämmande thriller.

Maria Lind

2012-07-04

Supersmart och spännande intrig. Språket är enkelt och rakt på. Underhållningslitteratur nr den är som bäst.

Bells .

2012-06-25

En fängslande psykologisk thriller med full av överraskningar. Att ha minnesförlust och inte veta vem man kan lita på.
Den får mig oxå att tänka på de människor som lider av amnesi - Hur värdefulla våra minnen är!

Sigun Eriksson

2012-02-28

En mycket imponerande debut.

Very good! You don't know where it will take you before you are right there. Recommeded!