BEFORE I DIE

Downham, Jenny

| 2007

Tessa has just a few months to live. Fighting back against hospital visits, endless tests, drugs with excruciating side-effects, Tessa compiles a list. It's her To Do Before I Die list.

Ann Simonsson

2018-12-03

Beskriver p ett fint stt att leva med sin sjukdom.

Svrt att stta ord p vad, borde vara en bok som griper tag i mig, men denna var inget fr mig.

Sanna

2015-12-27

Ganska frutsgbar men den var ltt att lsa och bra, men ocks sorglig sklart. Fick lite trar under bokens slut vilket ocks var vntat, man reflekterade lite ver livet och att man borde ta vara p mer.

Leffe Delo

2015-10-01

Grym bra bok!

Emelie Skarstedt

2015-02-27

Vldigt, vldigt bra bok. lskar den!

2014-05-05

Känslosamt ämne utan att bli för sentimental. Kanske är som det kan vara i livets slutskede? Lite enkelt och banalt skrivet men är kanske mest ämnad som en ungdomsbok? Lyssnade på Marie Richardssons inläsning vilken var riktigt bra. Svag 3:a.

Anna Hedenstedt

2013-09-09

Lste aldrig ut boken. Inget egentligt fel p den - den drog bara inte in mig. Ngra lsta sidor varje dag, mest fr att komma vidare, r inte nn srskild bokupplevelse.

Louise Olsson

2013-03-30

Har aldrig grtit s mycket till en bok! Ls den!

Karin Larsson

2013-01-16

S otroligt stark bok. Har en sten i brstkorgen hela boken igenom.

Stina Tholn

2012-12-25

slutet r fantastiskt!

Ruth Lezz

2012-11-05

Hur mycket kan man grta t en bok? Om att d p sitt eget stt, som en tonrstjej med allt vad det betyder i form av hormoner, humr och drmmar. Ls den!

Anchi L

2012-09-10

en helt underbar bok som jag strcklste. Inte en tr flldes men enbart fr att jag var en av fyra p en kirurgavd. Svrt grta ver en roman nr snggrannen r mycket svrt sjuk och kanske snart r dr hon r. Lste nyss att den kommer som film och den ser jag fram emot.

Amanda Lundh

2012-08-21

Bra skriven och vldigt rrande.

Margareta Johansson

2012-03-09

Tillhr frmodligen inte mlgruppen som frfattaren vnder sig till, men jag tyckte nd att boken r tnkvrd. Tyckte om Marie Rickardssons inlsning och tonen i boken kndes rlig utan att fr den skull bli alltfr sliskig.
nskar att det inte ska behva ta nda till att man fr vetskap om att man snart ska d innan man bestmmer sig fr att frverkliga de drmmar som man har.

Denna bok r en bra ungdomsbok. Man fr flja en person som r sjuk i Leukemi & ... :)

Moa Palmqvist

2011-04-20

Ganska fin.

2011-01-05

Grymt bra knslobok! r nog sllan jag har tnkt s mycket pga en bok. Man lr sig verkligen att ta vara p det man har! Sorglig bok sklart, jag grt inte s mycket som jag trott att jag skulle gra, men jag knde desto mer.
Den hr boken handlar nog frmst om avsked och krlek, och den har ven lite humor i sig. Den brjar mrkt, men med humor, och blir ljusare och vackrare fr varje sida!
En bok jag rekommenderar alla att lsa.

En snyftare

Birgitta Spele

2010-11-07

Sorglig, men vacker. Hjrtevrmande. Ta vara p ditt liv!

Elisabeth Elofsson

2010-10-26

En mycket bra skriven bok om att veta att man ska d och att man vill gra ngot under tiden.

Louise

2010-09-26

Fick mig att grta en hel del, men r absolut vrt det. Kan knnas lite verdrivet att hon ska ta droger, ha sex och hlla p, andra sidan kan jag som tonring nstan reflektera till det sjlv. tminstone med tanke p att hon var dende, och ville leva sitt liv. Det knns lite bortkastat att lsa en bok om en tjej som ska d och r jtte ansvarsfull, just att hon vgade chansa, bryta mot reglerna och gra frldrarna galen gjorde boken spnnande. Man visste inte riktigt vad som skulle komma p listan nsta gng. Absolut lsvrd!

Johanna Lundin

2010-08-08

Du behver inte leva ett lngt liv fr att ha LEVT ett liv. En helt underbar bok. Som jag grt.

Eyez Only

2010-08-01

"Hej, jag heter Tessa och jag har rtt att gra vad jag vill fr jag r dende och ingen kan straffa eller bli arg p nn som r dende, s drfr snor jag en bil fast jag bara r 16 och inte har krkort, och tar droger bara fr att det str p listan och blir frbannad p mina frldrar fr att de oroar sig, och s hatar jag alla nr jag inte fr som jag vill". Osv, osv. Hr r mitt frslag: Skriv "vxa upp, mogna, ta vara p den tid som r kvar, istllet fr att sabba saker och hata allt hela tiden" p listan." Jag gillade inte den inbundna versionen, och nu nr jag lser om den som ljudbok, s kvarstr omdmet. Enda frdelen med ljudboken r att upplsaren, Marie Richardsson, r vldigt bra.

2010-07-31

Nej, hrde inte klart.

En fin bok om en sorgligt de!

2010-06-21

Trea eller fyra? jag hade svrt att bestmma mig... boken r rtt enkelt skriven, p ett stt som en ungdomsroman. Man vet ju redan att hon ska d, hon r tonring och har ett antal saker hon vill hinna med innan hon dr. Det skulle kunna bli pretto, det skulle kunna bli fr mycket... och det kanske det blir p ett stt, dr problematiken p ett stt blir klyshig och schablonmssig... men nd fngas jag... Av vad... inser att det mer r av privata skl, den vcker upp sdant som finns inom mig... rdslor att inte f finnas kvar nr vrlden fortstter eftert, bortanfr dden...

Litet Monster

2010-06-07

Det hr r en bok som jag i normala fall inte skulle lsa p grund av att jag inte gillar den hr sortens bcker. Men jag lste den och tyckte att den var bra, men sorglig.

Agneta Kaveryd

2010-04-08

Usch, den hr boken var jttejobbig att lsa, men nd jttebra.

* Mazuli *

2010-04-03

Oerhrt verklighetstrogen och gripande bok. Strecklste den p 2dagar och fick mig att flla mnga mnga trar.

Ellinor Strhed

2010-03-25

Vldigt vacker bok som inte bangar fr de mrka frgorna i livet, men som nd hyllar det p ett underbart stt. Ls!

Lejla k<<

2010-03-22

En verkligen stark bok, som lmnar ingen oberrd

Xenia Oxenstierna

2010-03-05

En sorglig bok, men stark. Det r en bra instllning huvudpersonen har till livet. Vad hon vill gra innan hon dr.

Amanda Nilsson

2010-03-02

Jag satt och lste den p sprvagnen, det var kanske inte helt lyckat fr jag fick verkligen kmpa fr att inte grta. Hade jag lst den hemma hade jag iofs kanske grtit snder mina gon. Den var riktigt gripande och kndes verklighetstrogen, otroligt hur frfattaren lyckas fnga den sista tiden (iofs kan ju ingen bertta hur det r att d i cancer, men det kndes som om man var dr).

Anna Johansson

2010-01-04

Fin och sorglig. En bok jag kommer att minnas lnge.

Mel Stor

2009-11-01

S sjukt bra! Den kndes verkligen att lsa, fastnade efter frsta sidorna och grt hejdlst efter frsta kapitlet mer eller mindre genom hela boken.

Anneli Jansson

2009-10-14

Cancer sjuka Tessas sista tid i livet och den avslutande listan med saker hon skall gra innan det r slut. Tragisk, men nd inte..

Marie Carlsson

2009-09-11

Stark och sorglig bok.

Frank Berglund

2009-08-30

Jag brukar normalt inte grta till bcker, men biten nr hon beskriver hur hon vntade sig livet skulle se ut (hur hennes mamma/pappa skulle d fre henne osv) och mot slutet... d grt jag.

Nr jag hade lst ut boken grt jag, och sen grt jag lite till. Och lite till!! Den var s sorglig!

Lotta Lvgren

2009-08-09

Sjukt bra.. Jag bla tillome, gick inte att lta bli.. :)

Astrid Broqvist

2009-08-04

De sista sidorna r s fantastiskt fina!

Karin Karlsson

2009-07-10

Jag blir inte alls berrd som s mnga andra, trkigt skriven.

Sophia Valensi

2009-06-22

trots att man visste hur boken skulle sluta frn frsta sidan satt jag nd dr och grt floder de sista femtio sidorna.