BEFORE I DIE

Downham, Jenny

| 2007

Tessa has just a few months to live. Fighting back against hospital visits, endless tests, drugs with excruciating side-effects, Tessa compiles a list. It's her To Do Before I Die list.

Svårt att sätta ord på vad, borde vara en bok som griper tag i mig, men denna var inget för mig.

Sanna

2015-12-27

Ganska förutsägbar men den var lätt att läsa och bra, men också sorglig såklart. Fick lite tårar under bokens slut vilket också var väntat, man reflekterade lite över livet och att man borde ta vara på mer.

Leffe Delo

2015-10-01

Grym bra bok!

Emelie Skarstedt

2015-02-27

Väldigt, väldigt bra bok. Älskar den!

2014-05-05

Känslosamt ämne utan att bli för sentimental. Kanske är som det kan vara i livets slutskede? Lite enkelt och banalt skrivet men är kanske mest ämnad som en ungdomsbok? Lyssnade på Marie Richardssons inläsning vilken var riktigt bra. Svag 3:a.

Anna Hedenstedt

2013-09-09

Läste aldrig ut boken. Inget egentligt fel på den - den drog bara inte in mig. Några lästa sidor varje dag, mest för att komma vidare, är inte nån särskild bokupplevelse.

Louise Olsson

2013-03-30

Har aldrig gråtit så mycket till en bok! Läs den!

Karin Larsson

2013-01-16

Så otroligt stark bok. Har en sten i bröstkorgen hela boken igenom.

Stina Tholén

2012-12-25

slutet är fantastiskt!

Ruth Lezz

2012-11-05

Hur mycket kan man gråta åt en bok? Om att dö på sitt eget sätt, som en tonårstjej med allt vad det betyder i form av hormoner, humör och drömmar. Läs den!

Anchi L

2012-09-10

en helt underbar bok som jag sträckläste. Inte en tår fälldes men enbart för att jag var en av fyra på en kirurgavd. Svårt gråta över en roman när sänggrannen är mycket svårt sjuk och kanske snart är där hon är. Läste nyss att den kommer som film och den ser jag fram emot.

Amanda Lundh

2012-08-21

Bra skriven och väldigt rörande.

Margareta Johansson

2012-03-09

Tillhör förmodligen inte målgruppen som författaren vänder sig till, men jag tyckte ändå att boken är tänkvärd. Tyckte om Marie Rickardssons inläsning och tonen i boken kändes ärlig utan att för den skull bli alltför sliskig.
Önskar att det inte ska behöva ta ända till att man får vetskap om att man snart ska dö innan man bestämmer sig för att förverkliga de drömmar som man har.

Denna bok är en bra ungdomsbok. Man får följa en person som är sjuk i Leukemi & ... :)

Moa Palmqvist

2011-04-20

Ganska fin.

2011-01-05

Grymt bra känslobok! Är nog sällan jag har tänkt så mycket pga en bok. Man lär sig verkligen att ta vara på det man har! Sorglig bok såklart, jag grät inte så mycket som jag trott att jag skulle göra, men jag kände desto mer.
Den här boken handlar nog främst om avsked och kärlek, och den har även lite humor i sig. Den börjar mörkt, men med humor, och blir ljusare och vackrare för varje sida!
En bok jag rekommenderar alla att läsa.

En snyftare

Birgitta Spele

2010-11-07

Sorglig, men vacker. Hjärtevärmande. Ta vara på ditt liv!

Elisabeth Elofsson

2010-10-26

En mycket bra skriven bok om att veta att man ska dö och att man vill göra något under tiden.

Louise

2010-09-26

Fick mig att gråta en hel del, men är absolut värt det. Kan kännas lite överdrivet att hon ska ta droger, ha sex och hålla på, å andra sidan kan jag som tonåring nästan reflektera till det själv. Åtminstone med tanke på att hon var döende, och ville leva sitt liv. Det känns lite bortkastat att läsa en bok om en tjej som ska dö och är jätte ansvarsfull, just att hon vågade chansa, bryta mot reglerna och göra föräldrarna galen gjorde boken spännande. Man visste inte riktigt vad som skulle komma på listan nästa gång. Absolut läsvärd!

Johanna Lundin

2010-08-08

Du behöver inte leva ett långt liv för att ha LEVT ett liv. En helt underbar bok. Som jag grät.

Eyez Only

2010-08-01

"Hej, jag heter Tessa och jag har rätt att göra vad jag vill för jag är döende och ingen kan straffa eller bli arg på nån som är döende, så därför snor jag en bil fast jag bara är 16 och inte har körkort, och tar droger bara för att det står på listan och blir förbannad på mina föräldrar för att de oroar sig, och så hatar jag alla när jag inte får som jag vill". Osv, osv. Här är mitt förslag: Skriv "växa upp, mogna, ta vara på den tid som är kvar, istället för att sabba saker och hata allt hela tiden" på listan." Jag gillade inte den inbundna versionen, och nu när jag läser om den som ljudbok, så kvarstår omdömet. Enda fördelen med ljudboken är att uppläsaren, Marie Richardsson, är väldigt bra.

2010-07-31

Nej, hörde inte klart.

En fin bok om en sorgligt öde!

Maria Klamas

2010-06-21

Trea eller fyra? jag hade svårt att bestämma mig... boken är rätt enkelt skriven, på ett sätt som en ungdomsroman. Man vet ju redan att hon ska dö, hon är tonåring och har ett antal saker hon vill hinna med innan hon dör. Det skulle kunna bli pretto, det skulle kunna bli för mycket... och det kanske det blir på ett sätt, där problematiken på ett sätt blir klyshig och schablonmässig... men ändå fångas jag... Av vad... inser att det mer är av privata skäl, den väcker upp sådant som finns inom mig... rädslor att inte få finnas kvar när världen fortsätter efteråt, bortanför döden...

Litet Monster

2010-06-07

Det här är en bok som jag i normala fall inte skulle läsa på grund av att jag inte gillar den här sortens böcker. Men jag läste den och tyckte att den var bra, men sorglig.

Agneta Kaveryd

2010-04-08

Usch, den här boken var jättejobbig att läsa, men ändå jättebra.

* Mazuli *

2010-04-03

Oerhört verklighetstrogen och gripande bok. Streckläste den på 2dagar och fick mig att fälla många många tårar.

Ellinor Stråhed

2010-03-25

Väldigt vacker bok som inte bangar för de mörka frågorna i livet, men som ändå hyllar det på ett underbart sätt. Läs!

Lejla k<<

2010-03-22

En verkligen stark bok, som lämnar ingen oberörd

Xenia Oxenstierna

2010-03-05

En sorglig bok, men stark. Det är en bra inställning huvudpersonen har till livet. Vad hon vill göra innan hon dör.

Amanda Nilsson

2010-03-02

Jag satt och läste den på spårvagnen, det var kanske inte helt lyckat för jag fick verkligen kämpa för att inte gråta. Hade jag läst den hemma hade jag iofs kanske gråtit sönder mina ögon. Den var riktigt gripande och kändes verklighetstrogen, otroligt hur författaren lyckas fånga den sista tiden (iofs kan ju ingen berätta hur det är att dö i cancer, men det kändes som om man var där).

Anna Johansson

2010-01-04

Fin och sorglig. En bok jag kommer att minnas länge.

Mel Stor

2009-11-01

Så sjukt bra! Den kändes verkligen att läsa, fastnade efter första sidorna och grät hejdlöst efter första kapitlet mer eller mindre genom hela boken.

Anneli Jansson

2009-10-14

Cancer sjuka Tessa´s sista tid i livet och den avslutande listan med saker hon skall göra innan det är slut. Tragisk, men ändå inte..

Marie Carlsson

2009-09-11

Stark och sorglig bok.

Frank Berglund

2009-08-30

Jag brukar normalt inte gråta till böcker, men biten när hon beskriver hur hon väntade sig livet skulle se ut (hur hennes mamma/pappa skulle dö före henne osv) och mot slutet... då grät jag.

När jag hade läst ut boken grät jag, och sen grät jag lite till. Och lite till!! Den var så sorglig!

Lotta Lövgren

2009-08-09

Sjukt bra.. Jag böla tillome, gick inte att låta bli.. :)

Astrid Broqvist

2009-08-04

De sista sidorna är så fantastiskt fina!

Karin Karlsson

2009-07-10

Jag blir inte alls berörd som så många andra, tråkigt skriven.

Sophia Valensi

2009-06-22

trots att man visste hur boken skulle sluta från första sidan satt jag ändå där och grät floder de sista femtio sidorna.