Bedömning i SO : För grundskolan

Jönsson, Anders

| 2014

Flag from sv

0


Undervisning i samhällskunskap, historia, religionskunskap och geografi ska ge eleverna förutsättningar att analysera och dra slutsatser i frågor med anknytning till de samhällsorienterande ämnena. Eleverna ska även ges förutsättningar att kritiskt granska källor, att använda begrepp för att förklara olika samband och att reflektera och resonera utifrån underbyggda argument. Men hur vet man i vilken utsträckning eleverna har utvecklat dessa förmågor? Och hur kan man stödja elevernas fortsatta utveckling?I den här boken diskuteras vilka aspekter som ska bedömas i förhållande till de förmågor som beskrivs i kursplanerna för SO-ämnena samt hur bedömningen kan genomföras för att hjälpa eleverna att utveckla dessa förmågor. Huvudfokus ligger på strategier för formativ bedömning ? hur man kommunicerar förväntningar till eleverna, ger konstruktiv återkoppling och låter eleverna arbeta med själv-...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok