Beckmörker

Mårtensson, Bodil

| 2000

En kvinna upptäcks död i sin bil. Joakim Hill och inspektör Ulf Gårdeman kallas till platsen. Kvinnan, Anne Smitt, visar sig vara med barn i långt framskridet stadium och en heroisk insats görs för att rädda fostret, men förgäves. Kvinnan är mördad. Förgiftad med cyanid. Hennes bil är registrerad på en direktör Nilsmed. Vid ett besök hemma hos denne i en vräkig herrgårdsliknande byggnad får man veta att Anne arbetat åt honom som översättare. Men misstanken väcks att Anne nog varit mer än anställd. I bakgrunden skymtar en förgrämd hustru... Ett nytt äventyr med poliskommissarie Joakim Hill. Denna gång ställs han inför flera giftmord och ett brutalt motorcykelgäng... Bodil Mårtensson debuterade 1999 med En chans för mycket, där hon presenterade sin "hjälte" poliskommissarie Joakim Hill. Det var en debut som fick ett strålande mottagande och bl a belönades med en nominering till Polonipriset....

Denna Deckare var helt okje mrn inte mer tycker ja

Pia Stendahl

2011-01-13

Beckmörker är en klassisk deckare och det är lite skoj att det giftmord i historien. Det väcker många gamla läsminnen. Giftmord är en gammal klassisk mordmetod i deckargenren men som man inte ser så ofta idag och än mindre i svenska deckare.

I Beckmörker har Bodil Mårtenssons fått till det humoristiska än bättre än i Torpeden. En humor som ibland är subtil och ibland är av mer rakt på. Jag gillar inslaget med spökhistorien på Kärnan som är en kul sidohistoria.

Det jag saknar i de två Mårenssons böckerna som jag hittills läst är ett riktigt driv i intrigen. Jag rycks inte riktigt med vilket jag gärna vill göra i en deckare. Även upplösningen har några lösa trådar som jag gärna skulle ha sett redas ut.

Torpeden upplevde jag som stolpig men detta var inget som jag tänkte så mycket på när jag läste Beckmörker. Antingen så var boken mindre stolpig eller så har jag helt enkelt kommit in i Bodil Mårtenssons språkrytm.

www.bokbrus.se kan du läsa fler recensioner.
/Pia

kristina johansson

2010-05-25

Hrm inte allra bästa handlingen men det får gå...tänker ändå fortsätta med joakim hill serien :)