Beasts

Oates, Joyce Carol

| 2002

A talented junior at Catamount College in the drug-fuelled 1970s, Gillian Brauer strives to realise more than a poet's craft in her workshop with the charismatic, anti-establishment professor Andre Harrow. For Gillian has fallen in love with Harrow and soon surrenders to his rarefied world.

Philip Stenström

2018-04-21

Mitt i vinternatten går brandlarmet på Campus. Studenterna på Catamount college följer brandrutinerna och samlas utanför studentboendet. Lättklädda i isande vintermörker huttrar de i kör. Men det är inte där som det brinner, det är vid lärarbostäderna som det tycks brinna. På avstånd, maktlösa och bestörta, ser de hur röken och flammorna stiger mot skyn. - Vilka lärare är det som drabbats?, frågar de sig. Gillian Brauer, en av studenterna på uppsamlingsplatsen, tycks veta mer än någon annan. På följande sätt, förbryllande och fängslande, inleder Joyce Carol Oates sin kortroman, Djur. ”Vi är djur och det är vår tröst, skamlösheten driven till vår spets”. Ska man skärskåda Djur, är det tveklöst en roman som anspelar på skam, skuld och kärlek. Det är mångtydiga, samt subtila antydningar, budskap som tränger igenom ens själ och sinne. Det är, som läsare, svårt att motstå texterna som förför och fängslar. Få lyckas skildra människoöden såsom Joyce Carol Oates. Det är kort och gott en mästerlig roman som djuriskt drar ner människan i en mörk avgrund. Det är rysande bra - läs och njut!

2015-11-19

Bra bok

2015-11-03

Lyssnade nyligen om den här kortromanen av Joyce Carol Oates och tyckte lika bra om den nu som tidigare. Riktigt bra och engagerande! Och med en av Sveriges i särklass bästa skådespelerskor dessutom som uppläsare- Marie Göranzon- så kan det inte bli annat än en mycket stark 5:a i betyg från mig! Kan varmt rekommenderas!

2014-12-13

Jag uppdaterar betyget till en 5:a. Går fortfarande och tänker på boken, och det gör jag enbart om de är verkligt bra!

2014-12-10

Min första Joyce Carol Oates- bok, men definitivt inte den sista. Jag hade ingen aning om att hon faktiskt var så här bra. Boken är såväl spännande, suggestiv som rå, otäck och smutsig. En konstnärlig kortroman som enbart blev bättre av Marie Göranzons fenomenala uppläsning. Jag önskar innerligt att hon kunde läsa in fler böcker!

Klinga

2014-01-25

JCO berättar ofta om unga kvinnor som just börjat studera litteratur och som råkar illa ut. Här blir det i mina ögon vagt och tråkigt. En av JCO:s många mellanböcker som berättas utan större engagemang som om hon skriver hellre än bra ibland. Långt under hennes bästa böcker i kvalitet.

Lotta Berling

2014-01-09

En förtätad historia om makt och sexualitet. Mycket bra skriven. Fängslande och snabbläst.

Nina Nyström

2013-08-25

Bra och hemsk.

Louise Ö

2013-06-30

Konstig!

Fanny Gunnarsson

2012-08-25

Jag blir tyvärr inte trollbunden på sedvanligt sätt.

Lotta Norén

2011-10-04

Hade förväntat mig mer av Oates som jag hört och läst så mycket om, men inte läst så mycket av själv. Får nog leta upp ytterligare någon bok...

Maria Nordström

2011-04-21

Lite konstig.

Elin Stenblom

2011-02-20

Oates bedrägligt sävliga språk leder läsare genom en kort, otäck historia.

Karin Lundberg

2010-12-17

Den bästa Oates jag läst! Tät, spännande, snygg!

Marc Moore

2010-11-14

Så vackert språk... men de händer just inte särskilt mycket. Skulle funka bättre som en 5 sidors novel.

Sara .

2010-11-08

Känns som en bok Oates skrev i all hast. Hon hade kunnat göra mycket mer av historien och de flesta hade kunnat skriva en bättre version av boken.

Hedvig K

2010-06-24

Börjar så försiktigt för att bli en väldigt otäck historia.

Nils Thor

2010-05-26

Bra skriven men inte särskilt intressant.

Emma Utter

2010-05-03

En riktigt kuslig kortroman av Oates där det är suggestionen som skrämmer mer än vad det faktiskt skrivna gör. Störst behållning gav spelet och relationerna mellan de unga kvinnliga eleverna som samtliga är förälskade och den fascinerade läraren Andrew. Oates språk är som alltid helt eminent och hon lyckas återigen skildra våldet mot kvinnan på ett vis som ger kalla kårar längs ryggraden. En solklar fyra!

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Generellt sett förstår jag mig inte alls på det påstått fantastiska med Joyces författarskap .. Men man kan ju inte gilla alla.