Beasts

Oates, Joyce Carol

| 2002

A talented junior at Catamount College in the drug-fuelled 1970s, Gillian Brauer strives to realise more than a poet's craft in her workshop with the charismatic, anti-establishment professor Andre Harrow. For Gillian has fallen in love with Harrow and soon surrenders to his rarefied world.

2023-12-09

Omlsning💖
Gillian Brauer, 20 r en aningen tungsint student p Catamount College fr flickor. Hon skriver poesi. ret r 1975 och Gillian r upp ver ronen frlskad i sin litteraturprofessor, Andre Harrow. Men det r hon knappast ensam om. Alla tycks de svrma fr den till synes karismatiske lraren som lr sina unga kvinnliga elever att de r djur: Dominique, Marissa, Penelope, Cassie, Sybil och hennes andra vninnor frn studenthemmet Heath Cottage. De tvlar om hans gunst och deras tidigare s nra vnskap bryts alltmer ner. Han vill hra deras innersta tankar, deras tr, hra det frbjudna och chockerande och tvingar dem att g helt in i sig sjlva. Samtidigt hrjar mystiska brnder runt campus och det verkar som om det r ngon ur flickorna p Heath Cottage som r den skyldige. En dag tar Gillian mod till sig och knackar p Andres drr- ngot som fr in henne i en srbar triangel av frdmjukelse och underkastelse. Och som slutar med ond brd dd.
Vem r Andre Harrow? Vad vill han med sina unga srbara kvinnliga studenter? Och vilken roll spelar Dorcas, Andres franska hustru in i rollen? Dorcas r en bohemisk skulptris som skapar utmanande totemfigurer som alla anspelar p underkastelse och sexualitet.
r 2001 under en resa till Paris ser Gillian tillbaka p hndelserna under hsten och vintern 1975 fram till slutet av januari 1976.
Vad hnde med Andre och Dorcas? Vem var det som lg bakom de mystiska brnderna? Varfr brts Marissa ner? Och vad hnde egentligen med Sybil som en dag bara frsvann?
En gotisk kortroman av Joyce Carol Oates p knappt 160 sidor. Lika mycket en gripande roman som en spnnande autentisk thriller med trovrdiga karaktrer och med ett mycket bra sprk. Av de romaner jag lst av Oates r det hr min favorit.
Den hr boken kan jag varmt rekommendera!
Toppbetyg!

2022-09-27

Betyg 3,5

Philip Stenstrm

2018-04-21

Mitt i vinternatten gr brandlarmet p Campus. Studenterna p Catamount college fljer brandrutinerna och samlas utanfr studentboendet. Lttkldda i isande vintermrker huttrar de i kr. Men det r inte dr som det brinner, det r vid lrarbostderna som det tycks brinna. P avstnd, maktlsa och bestrta, ser de hur rken och flammorna stiger mot skyn. - Vilka lrare r det som drabbats?, frgar de sig. Gillian Brauer, en av studenterna p uppsamlingsplatsen, tycks veta mer n ngon annan. P fljande stt, frbryllande och fngslande, inleder Joyce Carol Oates sin kortroman, Djur. Vi r djur och det r vr trst, skamlsheten driven till vr spets. Ska man skrskda Djur, r det tveklst en roman som anspelar p skam, skuld och krlek. Det r mngtydiga, samt subtila antydningar, budskap som trnger igenom ens sjl och sinne. Det r, som lsare, svrt att motst texterna som frfr och fngslar. F lyckas skildra mnniskoden ssom Joyce Carol Oates. Det r kort och gott en msterlig roman som djuriskt drar ner mnniskan i en mrk avgrund. Det r rysande bra - ls och njut!

Bra bok

Klinga

2014-01-25

JCO berttar ofta om unga kvinnor som just brjat studera litteratur och som rkar illa ut. Hr blir det i mina gon vagt och trkigt. En av JCO:s mnga mellanbcker som berttas utan strre engagemang som om hon skriver hellre n bra ibland. Lngt under hennes bsta bcker i kvalitet.

Lotta Berling

2014-01-09

En frttad historia om makt och sexualitet. Mycket bra skriven. Fngslande och snabblst.

Nina Nystrm

2013-08-25

Bra och hemsk.

Louise

2013-06-30

Konstig!

Fanny Gunnarsson

2012-08-25

Jag blir tyvrr inte trollbunden p sedvanligt stt.

Lotta Norn

2011-10-04

Hade frvntat mig mer av Oates som jag hrt och lst s mycket om, men inte lst s mycket av sjlv. Fr nog leta upp ytterligare ngon bok...

Maria Nordstrm

2011-04-21

Lite konstig.

Elin Stenblom

2011-02-20

Oates bedrgligt svliga sprk leder lsare genom en kort, otck historia.

Karin Lundberg

2010-12-17

Den bsta Oates jag lst! Tt, spnnande, snygg!

Marc Moore

2010-11-14

S vackert sprk... men de hnder just inte srskilt mycket. Skulle funka bttre som en 5 sidors novel.

Sara .

2010-11-08

Knns som en bok Oates skrev i all hast. Hon hade kunnat gra mycket mer av historien och de flesta hade kunnat skriva en bttre version av boken.

Hedvig K

2010-06-24

Brjar s frsiktigt fr att bli en vldigt otck historia.

Nils Thor

2010-05-26

Bra skriven men inte srskilt intressant.

Emma Utter

2010-05-03

En riktigt kuslig kortroman av Oates dr det r suggestionen som skrmmer mer n vad det faktiskt skrivna gr. Strst behllning gav spelet och relationerna mellan de unga kvinnliga eleverna som samtliga r frlskade och den fascinerade lraren Andrew. Oates sprk r som alltid helt eminent och hon lyckas terigen skildra vldet mot kvinnan p ett vis som ger kalla krar lngs ryggraden. En solklar fyra!

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Generellt sett frstr jag mig inte alls p det psttt fantastiska med Joyces frfattarskap .. Men man kan ju inte gilla alla.