Bäckahästens ridklubb

Larsson, Monica

Julia är tretton år och älskar hästar över allt annat. Hon är förtvivlad över att hennes rädsla, dåliga självförtroende och blåslagna kropp har fått henne att sluta rida. Hennes högsta önskan är ett annat trevligare stall där hon kan börja i stället, men det finns inga andra ridskolor i närheten. En dag när hon är ute och går i skogen möter hon en mystisk kvinna som tycks genomskåda henne. Hästen som kvinnan rider på känns också märklig. När Julia följer med kvinnan till hennes gamla hästgård mitt ute i skogen börjar en resa som kommer att förändra hennes liv fullständigt och förvandla hennes mörka tankar och osäkerhet till kraft, mod och beslutsamhet att göra vad som krävs i livets alla situationer.

Boken är spännande och fängslande och jag tycker den är lite kuslig emellanåt fast på ett bra sätt. Jag rekommenderar den till de som gillar spännande böcker och om man gillar hästböcker, men även till de som inte är så förtjusta i just hästböcker, som jag, så är den väldigt bra.

Jag fick en sån inlevelse när jag läste denna bok ,allt jag läste såg jag framför mig på näthinnan . Mycket bra skrivet =)

mona Larsson

2019-06-12

Välskriven bok om hur osäkerhet och dåligt självförtroende kan hindra en från det man älskar mest. Monica Larsson beskriver huvudpersonen Julia osäkerhet och utanförskap på ett väldigt levande sätt. Det är en sträckläsningsbok om att hitta sin inre styrka, med väl gestaltade karaktärer. En jätte fin och viktig bok om hur jobbigt livet är när man inte vågar göra det man vill.

Spännande, rolig & gripande!

Nina Hansson

2019-05-29

Jag har läst Bäckahästens ridklubb av Monika Larsson utgiven av Luna förlag. Den handlar om rädslor och att komma över dem. En annorlunda hästbok där flickan i boken av en slump hittar en liten ridskola ute i skogen. Ridlärare använder annorlunda metoder för att få sina elever att komma över sina rädslor och att förstå hästar på ett annat plan och lära sej rida. En jätte fin hästbok fylld av magi.