Bavian

Aidt, Naja Marie

| 2006

Flag from da

Bavian indeholder femten noveller om det moderne liv med al dens velstand, individualisme, stress, kedsomhed, drømme, utroskab, hverdage og delebørn og om hvor lidt der skal til, før den indre bavian stikker næsen frem under det civiliserede menneskes velplejede ansigt. Naja Marie Aidt modt Nordisk Råds Litteraturpris 2008 for bogen, der blev hendes store gennembrud.

2022-02-22

Har läst några av novellerna i den här samlingen av Naja Marie Aidt. Var nyfiken på hur hon skulle ta sig an det här formatet. Har tidigare av henne läst den väldigt fina och starka romanen Har döden tagit något ifrån dig så ge det tillbaka : Carls bok. Den boken är en av de jag åter och åter igen kommer tillbaka till i tankar och funderingar. Det Aidt skrev träffade, med full kraft, något inuti mig. Det handlade om barn, vara förälder, ansvar och hur snabbt livet kan ta snabba och drastiska vändningar. I de noveller jag nu läst, så tycker jag inte att Aidt hittar fram till ett språk som berör på djupet.

Ulla Englund

2017-10-06

Bokcirkeln september 2017

Birgitta B

2010-04-02

Den handlar ju mycket om vår tids grymhet och hemskheter mellan människor som skapar ett illamående att läsa därmed inte sagt att den är dålig. Formen känns tung, ämnena som inte lyfter ur sin begränsning.Sensations skapande prosa utan färger.

Lotta Berling

2009-10-11

Jag tycker väldigt illa om den här novellsamlingen. Så tänker jag i alla fall när jag läst några av de första novellerna. Det känns som om händelser stoppats in i berättelserna på ett klumpigt, störande och effektsökande sätt "för att då blir det en intressant novell": en man som under en förvriden sexakt slår sin frus rygg blodig med ett bälte, en yngling som utövar tidelag med ett får, en mamma som misshandlar sitt barn. Jag blir irriterad. Men sedan vänder det och jag erkänner motvilligt för mig själv att jag faktiskt tycker att några av novellerna är riktigt bra. Den nästsista novellen, Sår, tycker jag varken är bra eller dålig, utan den lämnar mig bara otillfredsställd med för många spännande frågor utan svar. Grovt indelat får första halvan av boken en tvåa, andra halvan en fyra.