Bärnstenskikaren

Pullman, Philip

| 2001

Allting började egentligen när Lyras farbror, lord Asriel, återvände till England med berättelser om mysterier och faror ? och upptäckten av en plats nära Nordpolen där man genom norrskenets skimrande ridåer kunde ana en annan värld. Kanske är barriären mellan olika världar av någon anledning förtunnad här. Lyra som är lika nyfiken som hon är orädd blir indragen i ett nervpirrande äventyr. Det för henne på svindlande färder mellan olika världar: Guldkompassens universum ? som är Lyras eget, vårt universum och ett tredje som är härjat av vålnader och där hon träffar Will. I Bärnstenskikaren, berättelsens tredje och avslutande del, drar det ihop sig till en kraftmätning av minst sagt episka dimensioner och Lyra och Will ger sig iväg på den mest skrämmande av alla resor. En färd som få författare vågat företa sig. Det här är en verklig "allåldersberättelse". Barnet så väl som den...

Johanna Söderberg

2020-04-13

Bästa delen i trilogin!!! (Även om jag gett alla tre högsta betyg) Så bra!

Anders Eriksson

2019-06-25

Serien började bra, men jag tycker att det inte fortsätter lika medryckande som ettan.

Erik Horizon

2018-01-02

Inte lika bra som första boken

2012-03-15

Fantastisk berättelse! Idéerna och tankarna i den känns uppfriskande och annorlunda, men ändå inte helt främmande. Älskar tanken om daimoner.

Vilda S

2012-01-02

Underbar!

Iris Eriksson

2011-07-09

Om jag ska vara ärligt blev böckerna bara sämre och sämre. ettan var jätte bra men trean... nja.

Hana Utanefternamn

2011-05-14

Helt klart då boken blev till en viss del till en kärleksbok fylld av äventyr. Asriel och Marisa dör för att kunna göra så att Lyra kan leva. Och när Will och Lyra äntligen upptäcker att de gillar varandra mer än vänner, det gjorde mig varm, glad. Men blev enormt besviken på slutet. Jag hatar verkligen olyckliga slut.

Ida

2011-03-29

Det här var helt klart den bästa av de tre böckerna. Jag tycker om den vägen berättelsen tar, alla de olika världarna. Den fantasi att kunna skapa dem.
I slutet blir jag till och med känslosam och lider med Will och Lyra. Tycker inte alls det är nåt fel på slutet som jag vet att många tycker, dock skulle man vilja ha lite mer om vad kriget gjorde och hur allt slutade för de olika varelserna.

Sarah Marklund

2010-07-02

En spännande och medryckande historia med djup, som Lena nyman läser fantastiskt bra som ljudbok. Toppen!

Bellan

2009-08-25

De två sista böckerna var klart bättre än den första