Barnepiken

Stockett, Kathryn

| 1905

Flag from no

Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og dere hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. 22-årige gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres. Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende,...

Lena Stenback

2021-08-14

Bland de bästa böcker jag läst.

Pernilla Wahl

2020-09-12

Fantastisk bok och jag gillade även filmen som de gjorde baserad på boken.

Maria B

2020-07-29

Fantastisk bok, fantastiska karaktärer! Älskar humorn!

Mikaela86

2020-04-06

Jag älskar The help. En bok som lästes för mig mer än jag läste den själv. Jag älskar att vara i den stekheta, södra Jackson på 60-talet med dessa starka kvinnoporträtt som skildras. Att bara vara i deras vardag och liv, det känns som man är med. Jag hade bara önskat lite starkare slut men annars helt, helt underbar. Jag kommer sakna dom!

Elisabeth Svensson

2020-03-23

Ska läsas en gång till. Kanske uppskattar jag den ännu mera då

Stina

2019-08-28

Det här var en sån bok som jag funderade på länge efteråt. Karaktärerna satte sånt avtryck på mig så jag ville inte att boken skulle ta slut, jag ville höra mer om hur det gick sen. Rekommenderas om du gillar att läsa om människors "vanliga" liv och inspireras av starka kvinnor.

Elin Torger

2019-01-12

Underbar bok, älskar karaktärerna

Karin Johansson

2018-02-12

Charmig, underhållande och tänkvärd.

Christina Andersson

2018-02-10

Som någon annan skriver så är den kanske lite förutsägbar men det är ändå en historia som verkligen berör. En bok som får en att tänka och vilja läsa på om hur det var Usa vid denna tidpunkt.

Izabela Horn

2016-08-12

2016-08-03 05:56
Vilken pärla till bok! Jag älskar varenda sida i boken. Handlingen utspelar sig staden Jackson i Mississippi där svarta och vita är uppdelade. I boken får vi följa svarta kvinnor som arbetar hos vita damer, och bakom fasaden diskrimineras och förnedras kvinnorna dagligen. Trots det allvarliga ämnet är boken fylld av humor, och så målande karaktär beskrivningar att allt utspelas framför mina ögon.
Niceville är en bok som efter att jag har läst får mig att sitta i flera minuter och tänka, en bok som går direkt i hjärtat och som har fått hederplats i min bokhylla.

2016-06-27

En av dessa omtalade och uppskrivna romaner som alla tycker om. Den här är faktiskt ok. Storyn är bra och bygger ju på det verkliga Mississippi under 60 talet. För mig känns den ändå allt för tillrättalagd och perfekt. Oerhört förutsägbar och den saknar den verkliga dramatiken och djupet som en riktigt bra roman besitter. helt ok avkoppling ungefär som en deckare.

Maria Myrberg

2016-06-11

Vilken historia!!! Värd varenda sekund av läsning !

Hanna Wilhelmi

2015-01-27

Nått så härligt som en bok som blir bara bättre å bättre

Evelina Austen

2014-11-18

En jättebra bok som verkligen engagerar och berör.

Maritha .

2014-09-26

Om det var möjligt skulle den här boken få en tia istället för en femma! Jag har läst många riktigt bra böcker den senaste tiden men tror inte att någon har berört mig lika mycket som den här. Helt enkelt fantastisk!

Anchi L

2014-02-26

För en tid sedan såg jag filmen och jag älskade den. Att den var baserad på en roman visste jag inte (tror jag) förän jag förra veckan sprang på boken i bokhandeln. Jag var bara tvungen att köpa boken och det ångrar jag verkligen inte!! Personerna, handlingen, språket, miljön ja allt fångade mig under det dygn jag inte gjorde annat än läste. En helt underbar bok. Nu går jag och funderar på hur det gick sen för dem alla.

Anna Engström

2014-01-28

Elli H

2013-11-13

Seg de första 350 sidorna, sen steg spänningen och boken blev helt okej mot slutet. Starkt ämne med ärlig skildring. Behandlar ett stort problem.

Pernilla Lindholm

2013-09-18

Filmen är fantastisk. Boken likaså. Läs boken och se filmen!

Ida

2013-08-15

Som alltid när en bok blir väldigt omtyckt av alla så vågar jag knappt läsa den. Tänk om den inte är så bra... Men jag hade inte behövt oroa mig. Jag blir berörd och lär mig tycka om hembiträdena och Skeeter. Det är väldigt modigt gjort och det var kvinnor som Skeeter som krävdes för att börja ifråga sätta saker och ting. Efter bokens slut vill jag veta mer, vad hände sen?

Thilda Karlsson

2013-08-07

En bok som innehåller det mesta. Sorglig, rolig, intressant, historia... Gillar verkligen personligheterna i boken, starka och fängslande!

2013-08-05

Det här är en bok som jag länge sett fram emot att läsa, samtidigt som jag varit lite rädd för att ta mig an den. Jag har nog inte sett ett enda negativt inlägg om Niceville och kände lite press att denna, den måste man ju bara tycka om. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/niceville-av-kathryn-stockett.html

Katarina Nord

2013-07-30

En sådan historia, underbar. Känns som om jag förlorat en vän när boken var slut. Hade velat veta mer om hur det gick sen, går & funderara på det.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Det här är nog en av mina absoluta favoritböcker. Den har både roliga och sorgliga delar samtidigt som den är väldigt givande och får en till att tänka en hel del. Helt klart läsvärd!

Louise Ö

2013-06-30

En klar femma!! Sträckläsning och tårar på slutet! En STOR upplevelse!! Läs!!!

2013-06-10

Utöver det faktum att jag blev en aning besviken över slutet- jag ville faktiskt veta vad som väntade för Aibileen! Så är boken bland det bästa jag någonsin läst! En stark, provokativ roman, med mycket humor, blandat med allvar. Väldigt, väldigt, väldigt bra! En stark 5a!

Maria Johnson

2013-06-09

Jag sträckläste den.

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Denna bok fick mig inte att titta upp under ett helt dygn och dagen efter fick jag nackspärr men det var det värt!! Älskar denna bok!

Erika Emanuel

2013-04-19

Trist att den ska vara baserad på verklighet. Bra intressant välskriven.

O

Olga Lund

2013-03-31

Älskade boken. Rolig,tänkvärt och varm.

2013-01-14

Trivsam bok.

Alekzandra K.

2013-01-13

Den berör, helt klart. Blir intresserad av att läsa mer fakta inom ämnet eftersom det känns svårt, då det är en skönlitterär bok. Som alltid med svåra ämnen. Dock bra med ventilering antar jag, om tuffa ämnen som skönlitteratur.

Detta var en bra bok. Jag läset den som Ljudbok =)

harriet karlsson

2012-12-18

Ingrid Durhem

2012-11-20

Läsvärd, bra med ljudböcker!! :-)

Anna-Lena Bergman

2012-11-13

Läsvärd och trevlig bok. Mycket stark 3:a!!

Karin Löfstrand

2012-09-05

Riktigt bra, slukades till största delen i en solstol på en strand i Italien. Där gjorde sig denna berättelse, om orättvisorna i amerikanska södern under 60-talet, bra.

Sofia Hansen

2012-08-13

En av de böcker som har berört mig mest någonsin av de jag har läst. Boken är välskriven och ger en bra inblick i hur 60talets södern såg ut med all rasism och människor som kämpade för sin frihet! Den ger också en bra förståelse för varför världen ser ut som den gör idag och man blir både glad, ledsen och förbannad när man läser den. En bok som måste läsas!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Stark bok!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Stark bok, intressanta karaktärer.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Den här boken har jag verkligen fallit för. Vissa partier är hemska, medan vid andra partier skrattade jag så jag nästan grät.

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Bästa jag läst, bra blandning av alla ämnen och genrer !!!

Kamali 

2012-07-29

Mysig men ganska seg roman om rasmotsättningar mellan vita medelklasskvinnor och deras hembiträden. Dock inte så engagerande.

Caroline Hagesäter

2012-07-27

Läs den!!! Dröjde sig kvar länge i tankarna. Bäst!

Linda Lagerström

2012-07-27

En fantastisk bok som inte gick att lägga ifrån sig.

Bettan E

2012-07-19

Mycjet intressant! Tyvärr har liknande hänt i nutid!

Irene Malmeling

2012-07-15

En av de bästa böcker jag läst! Tonen i boken är trovärdig, kvinnornas berättelser gripande. Det doftar amerikanska södern, på gott och ont. Skickligt! Varmt!

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

Helt klart en roman att rekommendera till vem som helst: spännande, välskrivet, sorgligt, lite roligt, och framför allt intressant om den begynnande kampen för svartas rättigheter i 60-talets USA. Välkomponerat, men nästan lite för perfekt - inte mycket för läsaren att fylla i.

En alldeles fantastisk bok, som berör! Kunde inte lägga den ifrån mig - tårarna rann! Men vad hjälper det i den segregerade värld vi lever i?

Tanja Dianova

2012-05-20