Barnens ö

Jersild, P C

| 1976

Anna Hedenstedt

2018-08-22

Började bra men blev tjatig och upprepande, så sista halvan skumläste jag för att få reda på slutet. Något som ändå kändes rätt skönt, var att folk uppenbarligen betedde sig lika grisigt/idiotiskt/kriminellt 1975 som idag. "Det var bättre förr", my ass! Något att komma ihåg såhär i valtider.

2017-10-01

En 11-årings överlevnadsinstinkter parat med vilda fantasier - som han till stor del lever ut under några föräldrafria sommarveckor. Trivsam läsning som tappar greppet mot slutet. Klart läsvärd ändå!

Kamali 

2014-08-05

Rolig, händelserik och fantasifull. Vi får följa 11-åringen Reine under en sommar och ta del av hans funderingar och livliga fantasi.
Synd på det (gammalmodiga) språkbruket, som tillåter både användning av n-ordet samt vissa andra rasistiska ord/ fördomar. Borde revideras!

Liselotte Wijkmark

2014-05-26

Reine kämpar verkligen med att hantera vuxenvärlden. Han klarar sig väldigt bra och har en anpassningsförmåga som heter duga!!

Marc Moore

2012-07-25

Ingen dålig bok den intresserade bara mig inte...

Anna Nyman

2012-07-06

Blir nyfiken på Reine och hans mamma, vill veta mer om dem!

Amanda Kinnander

2012-07-01

En riktigt låååååångsam bok.

Kenneth Olausson

2010-05-16

Den brådmogne Reine hamnar i den ena häpnadsväckande situationen efter den andra. Någorlunda kul kommer jag i håg, och kanske också lite nydanande ,när boken kom ut för 35 år sen, men håller inte riktigt för en omläsning.

Eyez Only

2010-03-24

Jag ägnade några trista dagar åt att läsa den här boken som tydligen ska vara en "svensk klassiker", men det var bara bortkastad tid, boken är urkass tycker jag. Reine är bara gnällig och dumdryg och boken är seg och långtråkig. Blä.

2010-01-16

Har kommenterat denna tidigare, men det har tydligen försvunnit eller så har jag skrivit på en dubblett? En bok som jag har läst flera gånger, senast högt för yngste sonen. Han tyckte att det var en del märkliga företeelser "på den tiden", 1970-tal.

M W

2009-12-01