Barnens konstbok : bilder från Nationalmuseum

Topelius, Marie

| 1999

Barnens konstbok är en konstordbok för barn.  Som ordbok vill den självklart lära ut ord men den vill också låta barnen upptäcka hur olika konstnärer har målat under olika tider och hur en liten detalj i en målning kan vara som ett konstverk i sig.Boken är fylld av bilder som är detaljer ur målningar av både kända och mindre kända konstnärer, bland annat återfinns här Rembrandt och Cranach bland de utländska och Carl Larsson och Bruno Liljefors bland de svenska.163 ord-detaljer ur målningar återges i färg och längst bak i boken ser man målningarna i sin helhet i svart-vitt tillsammans med fakta om konstnärerna.Alla bilderna kommer från samlingarna på Nationalmuseum i Stockholm och från Slottssamlingarna på Gripsholms slott.  Boken fungerar utmärkt som en fristående bilderbok, och är inte tänkt som en katalog vid ett museibesök. Att gå och titta på målningarna i verkligheten...

Lotta Norén

2010-02-15

Roligt upplagd bok, som en ordbok från A-Ö med detaljer från målningar av både kända och mindre kända konstnärer.

Lotta Norén

2010-02-15

Lotta Berling

2010-02-04

Fantastiskt fin bok! Snyggt format, strålande idé. Minst lika givande för vuxna som för barn. Den förste som kastade sig över boken var min man.