Barnbruden

en lyckad blandning av siden och löss, allvar och underhållning. Jag sträckläser. Amelia Det är juni 1774 och det kungliga linjeskeppet Sofia Albertina närmar sig Sveriges kust efter en orolig färd över Östersjön. Ombord finns Hedvig Elisabeth Charlotta, femton år gammal och den yngsta kungliga bruden i Sveriges historia. Där finns också den omsvärmade adelsfröken Sophie von Fersen, som tyst förbannar sin mor som tvingat med henne på resan. Hon vill inte passa upp på en trilskande tysk barnrumpa, i tankarna är hon på bal i prins Fredriks armar.I Stockholm förbereder Gustav III och hans hov ett ståtligt mottagande av den blivande prinsessan. Förväntningarna på henne är höga, hon ska gifta sig med kungens bror Karl och skänka landet den tronarvinge man så länge väntat på. Och långt under slottets vackra paradvåningar vaknar Pottungen den stumma flickan som tar hand om andras skit. Barnbruden...

2020-05-30

Vilken underbar bok! Här får man verkligen allt: intriger, historia och nöje!

Maddox

2020-05-15

Bokdjungeln

2019-08-26

Gillar man drama och svensk historia ur ett kvinnligt perspektiv så tror jag absolut att denna bok kan falla en i smaken. Det kan i början kännas lite mycket med alla namn och kungligheter men tillslut släpper det och man hänger med på vem som är gift med vem, vem som är älskare till vem etc. Det är en spännande bok om kungligheternas problem, samt lösningar på problem. Men det jag nästan gillar mest med boken är de kapitel som handlar om Pottungen. Dom delarna blir man väldigt tagen av och man kan verkligen se framför sig hur hon har det då författarinnan är enormt duktig på att beskriva både personer och miljöer.

A H

2019-01-19

Fortsätter med nästa. Intressant läsning. Historia.

Helt okej 😊
Men här avslutar jag denna serie

Nerdy Books

2018-04-19

Väldigt bra bok som lyckas göra allt intressant, oavsett om det handlar om tyg, bad eller intriger. Tycker författare verkar påläst och verkligen har sett till att studera Sverige, hovet, kulturen och modet när boken utspelar sig. Dessutom gör hon alla karaktärer intressanta, fattig som rik. Helt suveränt!

Sara Sundin Faugert

2017-11-26

Tycker att den är mycket bra skriven! Intressant!

Therese A

2017-11-24

Bra bok om svenska hovet. Välskriven och bra research

Selma S

2017-11-14

Riktigt underhållande bok som, i min mening, inte gick att lägga ifrån sig (vilket resulterade i att jag läste ut den på två dagar). Mestadels intressanta personer, även om man gillade vissa mer än andra. Kul att nästan varje kapitel var från någon annans perspektiv. Det var omslaget som fick mig intresserad med handlingen som fick mig att stanna. Tack vare Barnbruden har jag upptäckt genren Historiska Romaner vilket numera är min favorit. Rekommenderar Barnbruden starkt till andra och har redan köpt på mig fortsättningarna!

Sandra Katby

2017-09-25

Lättläst och underhållande bok om fiktiva personer med historiska namn, en inblick av 1700-talets arisokrater.

Sara Eriksson

2017-04-27

Älskar historiska böcker!

Fiolsparv

2017-01-11

Bra!

Magnus Johansson

2016-07-31

Rätt underhållande historia med bra flyt och gått om vändningar. Väcker helt klart intresse för de andra böckerna i sviten.

2016-07-06

Betyg: 3 av 5
Ljudbok, Anne-Li Norberg läser.

Det är mycket tack vare uppläsarens mycket professionella och rappa uppläsning som jag faktiskt tog mig igenom boken. Jag tror inte att jag hade orkat läsa den för hands. Jag har länge velat läsa den, men blev något besviken. Att författarinnan kan sin historia råder det inget tvivel om, men jag tycker personligen inte att det glättiga klämkäcka språket passar in i själva berättelsen, det känns inte trovärdigt för mig. Kanske att jag provar på resterande böcker ifall de också släpps som ljudbok med samma uppläsare. Betyget blir en 3:a för mig, alltså godkänd men inget mer.

Nina Gustafsson

2016-06-12

Att giftas bort som 15-åring till en släkting i ett främmande land i en tid då kvinnan mest är en handelsvara och allt annat sekundärt beskrivs i Barnbruden som inspireras av riktiga historiska personer ur Sveriges historia. Vi följer både Charlotta som gifts bort med kungens bror men även Pottungen ett fattigt källarbarn på slottet. Gillade särskilt kopplingarna till Voltaire och Rousseau och tankarna kring kvinnans ställning i samhället.

Maritha .

2016-02-14

Stark fyra. Fakta och fiktion ihopvävd på ett intressant sätt. Kommer definitivt läsa del två och tre i serien också.

Solveig Andersson

2016-01-06

Superb roman skrivet ur ett kvinnligt perspektiv från Gustav:III dagar. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken.

Katarina Strid

2015-12-05

Mycket intressant skildring från kvinnoperspektiv i Gustaf III:s tid. Lärorikt och som vanligt när jag läser historiska romaner brukar jag även läsa på lite vid sidan av om personerna och Charlotta var en intressant person.
Boken är välskriven och har ett bra driv, lättläst. Kommer nog att läsa de kommande delarna.

Maria Klamas

2015-11-04

Var väldans pepp på denna bok, köpte till och med del tre innan jag börjat läsa del ett bara för att Anna var på bokens dag... nåväl boken då, fylld av kvinnor från vår historia, hur de levde, vilka krav de hade på sig, hur låsta de var i sin rikedom, i lojaliteter mm. men boken hade ingen nerv, det blev liksom sömnigt, inte ens deras längtan, åtrå och kärlek väckte något mer än ett gäspande... men det fanns ändå något som fick mig att vilja läsa vidare... så jag ska nog läsa nr 2 och 3 oxå trots allt.

Annika Fronaeus

2015-07-27

Riktig bladvändare, jag kunde inte lägga den ifrån mig på två dagar.

Amelie Adrielsson

2015-05-02

Mycket intressant historisk skildring ur flera kvinnliga perspektiv.

Så kan det ha gått till. Enkel berättelse från den svenska historien.

Vilken bok, här får man sig en liten historielektion även om författaren själv säger att mycket är fiction och säkert är det så. Men faktiskt är det mycket som stämmer också och det gör läsandet tre gånger roligare tycker jag. Jag googlade en hel del under tiden, vilka frisyrer de hade, man förstår de hade husdjur i huvudet. Man fastnar helt klart för pottungen och vill läsa mycket mer om henne. Och tänka sig uppföljaren heter Pottungen. Även de en ganska tjock bok men om den är lika bra som denna kommer jag läsa ut den fort

Karin Löfstrand

2014-08-04

140804: Kanske är en trea för starkt men det var i alla fall trevlig underhållning och jag brukar gilla historiska romaner. Jag kommer säkert läsa uppföljaren.

Anne M

2014-06-25

Väldigt underhållande men inte så bra...

2014-03-18

Historisk roman ur ett kvinnligt perspektiv. Intressant, roande och lättläst. En tid då det bara var männen som gällde och kvinnan som sågs som en ägodel och mindre vetande. Ser framemot nästa del i serien.

Linda Jönsson

2014-03-04

En fantastiskt debutroman!

Liza Bolin

2014-03-04

jag blev positivt överraskad av den, det fruktansvärt fula omslaget bedrar. trevlig roman med tjusiga slottsmiljöer och klänningar. eftersom jag inte vet något om historia så kan jag inte uttala mig om hur goda efterforskningar hon gjort, men jag skulle tippa på inte särskilt. jag hittade ett märkligt fel: gustav tror att man gör barn i röven på sin hustru. han får hjälp av stallmästarn som visar rätt hål. när det inte går så bra för att det är för torrt tipsar stallmästarn om olja.
det är något riktigt fel i händelsesekvensen där, om gustav är en van buttboy så är det väl självklart att han använder någon typ av glidmedel?! och när ett sånt rent logiskt fel kryper igenom korrekturen kan man ju starkt misstänka fler. men som sagt, lätt underhållning av lagom kaliber, mycket bättre än väntat.

Annelie S

2014-02-17

Föll pladask för denna bok, sträckläste och vill ha mer!!!! För er som gillade "Den andra systern Boleyn" av Philippa Gregory , läs denna också

2013-12-09

Intresserad av hovlivet under Gustavs dagar? Då kan jag varmt rekommendera denna roman, som bygger på verkliga händelser.Den första i en trilogi. Här avhandlas åren 1774-1778. Omslaget missleder: Väldigt lite romans, men dessto mer av tvångsgifte, våldtäkt och hygieniskt snusk. Allt skrivet ur kvinnoperspektiv. De fattiga har det för djävligt och ingen bryr sig. Nej det var inte bättre förr!

2013-09-07

Jag är inte så jätteförtjust i historiska romaner, och brukar därför inte läsa dom så ofta. Men jag kände för att ge den här boken en chans, och det är jag glad över att jag gjorde.

För boken, som är en roman, men ändå en dokumentär berättelse om livet i hovet under slutet av sjuttonhundratalet, är mycket intressant och bra.

Den är skriven ur kvinnornas synvinkel, och är skriven på ett modernt sätt, och jag tror att det var dom två sakerna som gjorde att jag tyckte att den var så bra, trots att jag, som sagt var, inte brukar gilla historiska romaner så mycket.

Det här är första boken i en planerad trilogi, och jag ser verkligen fram emot dom kommande två böckerna. Och jag rekommenderar verkligen boken.

2013-09-04