Barnahandlerskan

Wittkop, Gabrielle

| 2007

Gabrielle Wittkops frfattarskap r ett av det sena 1900-talets allra mrkligaste och starkaste. Lesbisk och frihetslngtande skrev hon grna om det allra mest avvikande med en prosa som r s glnsande vacker att inte ens det avskyvrda kan motsts. Barnahandlerskan (La Marchande d'enfants, 2003) r en roman om en barnbordell i det sena 1700-talets Paris. I en serie brev till en vninna skildrar kopplerskan Marguerite Paradis sitt liv, med sm och stora bekymmer. Franska revolutionens kaos gestaltas snett bakifrn, via ett prisma av perversitet, olyckor och en euforisk njutning bortom all moral och i ddens omfamning. Tvrs genom Barnahandlerskan vandrar markis de Sade, bde som inspiration och som romankaraktr. Den tyska-franska frfattarinnan Gabrielle Wittkop (1920-2002) sade sig vilja d som hon levat: "som en fri man". 2004 kom hennes debutroman Nekrofilen i svensk versttning...

Marianne Skoglund

2024-01-15

Inte i klass med Nekrofilen. Jag kommer p mig sjlv med att fundera varfr jag vill lsa boken? Frossandet i lemlstandet av barnakroppar ger en bitter eftersmak. P ngot stt knner jag mig medskyldig.

Victoire Marcel

2015-10-27

Mycket grym och obehaglig med en vldigt r humor hr och var. Jag hade glmt hur mycket den pminde mig om de Sade - fast jag fredrar denna framfr Sades verk alla gnger.

Anders Bccman

2010-01-20

Lste Wittkops Nekrofilen och fll som en fura. Barnahandlerskan har sina kvaliteter, men den frfr inte p samma stt som Nekrofilen. Ett voyeuristiskt obehag tar ver.