Barnahandlerskan

Wittkop, Gabrielle

| 2007

Gabrielle Wittkops författarskap är ett av det sena 1900-talets allra märkligaste och starkaste. Lesbisk och frihetslängtande skrev hon gärna om det allra mest avvikande med en prosa som är så glänsande vacker att inte ens det avskyvärda kan motstås. Barnahandlerskan (La Marchande d'enfants, 2003) är en roman om en barnbordell i det sena 1700-talets Paris. I en serie brev till en väninna skildrar kopplerskan Marguerite Paradis sitt liv, med små och stora bekymmer. Franska revolutionens kaos gestaltas snett bakifrån, via ett prisma av perversitet, olyckor och en euforisk njutning bortom all moral och i dödens omfamning. Tvärs genom Barnahandlerskan vandrar markis de Sade, både som inspiration och som romankaraktär. Den tyska-franska författarinnan Gabrielle Wittkop (1920-2002) sade sig vilja dö som hon levat: "som en fri man". 2004 kom hennes debutroman Nekrofilen i svensk översättning...

Marianne Skoglund

2024-01-15

Inte i klass med Nekrofilen. Jag kommer på mig själv med att fundera varför jag vill läsa boken? Frossandet i lemlästandet av barnakroppar ger en bitter eftersmak. På något sätt känner jag mig medskyldig.

Victoire Marcel

2015-10-27

Mycket grym och obehaglig med en väldigt rå humor här och var. Jag hade glömt hur mycket den påminde mig om de Sade - fast jag föredrar denna framför Sades verk alla gånger.

Anders Bäccman

2010-01-20

Läste Wittkops Nekrofilen och föll som en fura. Barnahandlerskan har sina kvaliteter, men den förför inte på samma sätt som Nekrofilen. Ett voyeuristiskt obehag tar över.