Barnaboken : barnavård och barnuppfostran 0-16 år

Wahlgren, Anna

| 2008

Barn är inte gjorda av något annat än vi vuxna. Detta tema genomsyrar Barnaboken, som gör upp räkningen med myten om det jobbiga barnet. Barnaboken skiljer sig från alla andra böcker i genren. Här får du inte veta hur fel du gör och hur dålig du är som förälder. Här får du i stället hjälp att våga lita på ditt eget sunda förnuft. Här ges mängder av exempel och praktiska råd.Barnaboken omfattar fem delar:1. Havandeskap och förlossning2. Spädbarnsvård i teori och praktik3. Småfolk - en praktisk handledning4. Utvecklingen - alla åldrar upp till 16 år5. FostranBarnaboken är en djupt personlig bok. Anna Wahlgren är ingen avlönad skrivbordsexpert, utan tilltror varje förälder resurser som samhället ofta underkänner. "Åt föräldrarna: råg i ryggen", säger Anna i förordet. "Åt barnen: frihet från skuld."Bara i Sverige, Norge, Danmark och Finland har Barnaboken sålt i över en halv...

Ethel Åslund

2012-05-28

Jag gillade det som jag uppfattade som grundtanken i boken: att uppfostra barn handlar om att lära dem hur man lever i vårt samhälle, och att ge dem respekt och trygghet under tiden, och låta dem känna sig behövda. Och att man ska tro på sin förmåga. Sedan alla råd - ja, jag följde nog aldrig de konkreta råden särskilt noga.

Johanna Sand

2010-09-25

går emot det mesta vad jag tycker och tänker om barn

Anette C

2010-02-28

Hemsk bok av mindre sympatisk person.. ( om man nu får skriva så??) Min personliga åsikt..

2009-12-13

Jag är glad att jag inte lydde dessa råd gällande mina tre barn, någon annan tycker säkerligen tvärtom. Tur att vi är olika.

Catrin Axelsson

2009-05-18

Boken hjälpte mig mycket när jag fick mitt första barn och kände mig isäker på det mesta.
Däremot måste man ju som alltid använda sitt eget omdöme och se det som en bok med tips och uppslag.
Att tex låta sin baby skrika tills det somnar av utmattning kändes aldrig som ett alternativ för mig...
Han somnade gott i föräldrasängen i stället.
Och det blev folk även av sonen till slut i alla fall :)))