Barn 44

Smith, Tom Rob

| 2008

Moskva 1953. Stalins jrngrepp r hrt och obarmhrtigt och skerhetstjnsten r brutal och urskiljningsls. I detta "perfekta" samhlle verkar officeren Leo Demidov - en krigshjlte som ocks r hngiven sovjetmedborgare och lojal mot sin arbetsgivare. Men han har brjat tvivla ... tvivla p ett samhlle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar och dr oskyldiga kan torteras till dds och man frsker mrka ett barns dd. Fr, som titeln anger, handlar det om en lng rad ouppklarade barnamord. Atmosfren och tidsandan i Stalins Sovjet tillsammans med de brutalt omskakande barnmorden, samt det faktum att den baserar sig p verkliga hndelser, gr Barn 44 till en sllsynt begvad och hftig thriller. Tom Rob Smith belnades i kategorin "Waterstone's New Writer of the Year" av 2009 Galaxy British Book Awards.

Jonas Qarlsson

2019-01-04

En ganska rrig story med en hel del elnde a la Sovjetunionen. Andra delen - som r den lttlsta av dem-knns tyvrr aningen verdriven och overklig, men lyckades fngsla mig nd. Svag fyra.

Hanna Johansson

2017-02-23

Spnnande, gripande och otck. Svr att lgga ifrn sig, precis som en riktigt bra bok ska vara!

Zack Simone

2016-07-28

Jsses vad uselt.

2016-03-27

En riktig bladvndare som hller spnningen rakt igenom boken. Boken brjar s fantastiskt bra men sjunker stadigt i kvalitet. Hndelser r lite fr osannolika och som s mnga gnger i thrillers motsgelsefulla. Allt r s nattsvart i brjan d alla r emot fr att frbytas till en solskenshistoria d alla helt pltsligt r med men som ren avkopling fungerar den bra.

Nina Lindgren

2016-02-02

Fantastiskt vlskriven. Spnnande, hemsk och samtidig otroligt underhllande. Kunde inte lgga ifrn mig. Ls!

2015-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

(Den hr boken var en av dom tretton bcker som jag lste under mina tv semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdmen p dessa bcker, mot vad jag brukar gra p dom recensionsbckerna som jag vanligtvis lser.)

Jag har lst en bok av Tom Rob Smith tidigare, ?Grden?, som jag tyckte vldigt mycket om. Hr r en lnk till min recension av den.

Och ?Barn 44? var precis lika bra den. Det r tv helt olika bcker, fast precis lika bra.

Jag brukar inte vara s frtjust i bcker som utspelar sig frr i tiden, inte om kalla kriget, och inte om Sovjetunionen. Men fast denna bok hade alla dessa ingredienser, s var den mycket, mycket bra tyckte jag.

Vldigt vlskriven, otck, spnnande, intressant, gripande, och vldigt, vldigt bra.

Rekommenderar varmt boken. (Och ven ?Grden? av samma frfattare).

Fabiana Eden

2015-05-25

Fantastisk skildring av sovjet och spnningen och ondskan frn NKGB (eller vad de hette d) r ckligt gripande.

Anna Hedenstedt

2014-09-22

Hade kanske lite vl hga frvntningar, s det blev "bara en fyra" istllet fr "en hel fyra!". Men spnnande, javisst! Ska lsa uppfljaren.

Ellinor Karlberg

2014-03-02

Väldigt bra! och speciell. Mycket oväntade saker i denna deckare. Inte den vanliga gamla snutdeckaren man är van vid från andra författare.

Hanna Bragberg

2012-08-07

Den hr boken brjade vldigt bra, intressant och spnnande. Ett ta lutade jag t en femma. Men sedan brjade det pltsligt g obegripligt bra fr huvudpersonerna (ner p en fyra) fr att sedan sluta lyckligt?! Vldigt mycket konstigheter (varfr passade ingen annan fnge p att rymma ur Gulag-vagnen?!) och jsses vad varenda bybo pltsligt blev solidariska med 'frrdarna', hade de bara en himla otur i brjan mnntro... N, det fr landa p en trea, spnnande var det i alla fall.

2012-07-24

Spnnande men hemsk p mnga stt. nd blir jag inte speciellt frvnad ver att det kunde g till p det viset. Mycket lsvrd.

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Barn 44 r en spnnande roman av flera olika anledningar. Romanen har en annorlunda och intressant milj, d den utspelar sig i stalinismens Sovjetunionen. Man fr flja skerhetsagenten Leo i hans jakt efter en massmrdare, vilket frsvras avsevrt p.g.a. tidsandan som rdde. I Sovjetunionens samhlle kunde det inte finnas ngra mrdare (i ett kommunistiskt samhlle skulle inte "behovet" av mord existera), vilket ger boken ett extra intressant perspektiv d man fr ta del av den vardag som fljde i stalinismens spr, t.ex. misstnksamhet och angiveri. Som lsare fr du ven en inblick i folkmordet i Ukraina (massvlt) under -30-talet, d miljoner mnniskor svalt ihjl och tvingade fram beteende som kannibalism. Ls den!

2012-06-06

rets frsta fullpongare dk upp bara s dr, helt ofrhappandes. Nog fr att jag har hrt massor av bra om den hr boken, men den fngade mig faktiskt frn frsta meningen och hll greppet genom alla sidor. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/06/barn-44-av-tom-rob-smith.html

Obehaglig, stmningsskapande och spnnande.

Mikael Karlstrm

2011-10-24

Riktigt bra i spnnande bok, tar ett tag o komma in i sen r man fast!

Claes Nilsson

2011-08-14

Grymt bra! Bra beskrivningar, fngslande intrig med hrliga vndningar och intressant inblick i Sovjetunionen p 50-talet

eva arkelid

2011-07-12

mycket spnnande, handlar om Stalintiden och huvudpersonen har ett frflutet inom hemliga polisen

Alexandra S

2011-05-17

Spnnande, otck, verraskande och riktigt riktigt bra!

Birgitta Spele

2010-11-07

Obehaglig, spnnande, realistisk, intressant - fick mig att dra efter andan och vilja lsa heeela tiden!

Linda Abramsson

2010-09-21

Boken r en deckare som utspelar sig i Sovjet p 50-talet. P kpet fr man en historielektion om hur det kunde vara att leva i Sovjet under Stalintiden. Allting knns vldigt svart, utan hopp och korrumperat. Vem gr det att lita p? Jag strcklste boken som r vlskriven och spnnande

Patricia B

2010-07-01

Tom r faktiskt min systers kusin, och enbart drfr lste jag boken :) jag trodde nmligen inte att jag skulle gilla den. Jag lste den p engelska och mste erknna att den var mycket bttre n jag trodde. Japp, jag drog runt Thomas i en krra nr vi var i London p 80-talet, vrsta "nr jag mtte lassie" faktan!

Josefine Ejebjrk

2010-06-07

Ett msterverk, spnnande, intressant ocg omjlig att lgga ner.

Eyez Only

2010-04-28

Underbart med en deckare i rysk 50-talsmilj! Snyggt, spnnande och trovrdigt. Har klara likheter med den verklige ryske massmrdaren Andrej Tjikatilo.

Maria B Hansson

2010-03-29

Ruggig och spnnande. Ibland undrade jag om bilden av Moskva under Stalin verkligen stmmer, men det blev mer nyanserat i slutet av boken. Vlskrivet. Strcklste. Vntar p fortsttningen "Det hemliga manifestet" som ska komma vren 2010.

2010-01-30

Omedelbart sugs man in i handlingen och i huvudpersonen Leos tankar. Varje sida r plgsam. Det finns inget hopp, allt r djvligt. Jag str inte ut med att vara instngd i denna bok.

Monika Holmberg

2009-11-15

250 sidor innan det kommer igng r fr mycket. sedan ballade den ur i slutet...