Barn 312

Röda Korsets huvudkontor i Wien efterlyser föräldrarna till Barn 312: Namn: Haake eller Harke eller Hanke Förnamn: Martina Född: Omkring 1943 Blå ögon, blont hår Blev funnen den 9 oktober 1944 på ett flyktingtåg från Östeuropa till Wien. Tidningsnotisen blir en chock för Ursula Gothe. Martina, hennes lilla dotter som försvann i slutet av andra världskriget, lever! Ursula ställs inför ett livsavgörande beslut. Om hon tar hand om Martina riskerar hon att förlora sin nuvarande familj - hennes man skulle aldrig kunna förstå och förlåta. Vad hon inte vet är att Martinas far lever och att han är fast besluten att återfinna Martina och hennes mor.

Björn Belfrage

2021-07-18

En berättelse som berör mig, men språket är jag inte imponerad av. Den påminner mycket om en veckotidningsföljetong.

Lotta Wiker

2020-06-29

Nettan J

2016-12-25

Boken är spännande. Man blir berörd av den lilla flickan. Men märks att den är gammal

My.loved.books

2016-09-22

Vilket öde!

Tove Axelsson

2016-07-18

Hela min släkt tyckte verkligen jag skulle läsa den men den såg inte så lockande ut, men när man läst en bit var man helt fast. Lite gammalmodig men det var inget problem. Den bör läsas.

Inger Jonsson

2015-10-16

Kändes som de följetonger jag läste i veckotidningar i min ungdom. Om jag läst den, när den gavs ut, hade jag troligen tyckt den varit bättre. Tiderna har ju förändrats. Historien i sig är tragisk på många sätt, men det blir ett lyckligt slut.

Marie Falk

2014-09-30

Boken känns gammal men inte desto mindre läsvärd. Helt ok snabbläsning.

Gunilla E

2012-08-02

Läste boken i tidiga tonåren minns att jag tyckte mycket om den. Dax för omläsning!

Å

Åsa Svensson

2012-03-06

Älskade den när jag läste den som barn

Maria Klamas

2011-05-24

Läste den som tonåring och älskade den!!

Carola Abrahamsson

2010-12-13

Det är många år sen jag läste den men jag kommer ihåg att jag tyckte att den var väldigt bra.

Lotta Svensson

2010-10-23

Vad man älskade denna bok när den kom ut !
Skulle vara kul att läsa om den. Kommer ihåg att jag läste den flera gånger.

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Väldigt längesedan jag läste denna bok men minns att jag tyckte om den då. Skulle ju kunna läsa om den, står fortfarande i bokhyllan...

Maria Nordström

2010-02-11

Vill läste den i skolan när vi var 11-12 år. En sån dum idé att läsa den för barn och framställa den som kultur.

Solveig Perklen

2009-06-28

Läste denna som mycket ung och tyckte väldigt bra om den då. Tvivlar på att jag skulle tycka det samma idag.

Victoria G

2009-06-17

En bok som jag läste som barn och tyckte otroligt mycket om då (tror till och med att jag direkt läste om den när jag hade läst ut den). Av den anledningen har den fått en femma men jag har ingen aning om vilket betyg den skulle få om jag läste om den idag, antagligen något lägre...

Yvonne Larsson

2009-06-17

En bok jag kommer ihåg att jag läste i tidiga tonåren.

Tove Skarstedt

2009-05-08

Har man läst den sitter den hårt - och för alltid! Sentimental och känslofylld! Går inte att komma runt bara. Ja, jag rekommenderar den också, men ger den bara betyget tre för nivåns skull.

Carina Rydberg

2009-05-08

Trots hård konkurrens - jag placerar den här boken som nummer ett på min Skitlista - böckerna dina middagsgäster inte får se.
För det här är kiosklitteraturens klarast lysande stjärna: en melodram av sällan skådat slag, ett tyskt efterkrigsdrama utan minsta anknytning till massmord och annat otrevligt. En liten flicka - vacker, övergiven och oskuldsfull. Ska hon någonsin hitta tillbaka till sina föräldrar? Och vad kommer hon att utsättas för på vägen dit?
Oförglömlig smörja. Jag rekommenderar den.