Barkhes kors

I november år 1657 ingår länsmansdottern Hanna Barkhe äktenskap på Kronborgs slott med ungerske furstesonen Gábor av Rakoczy. Bröllopsnatten blir allt annat än förväntat. Kung Frederik III av Danmark ses dansa och le där, men bara för att dölja oro och fara för landet. Den starka fästningen Frederiksodde har fallit för Sverige och kung Karl X Gustav, som svurit att förinta Danmark när han väl når Köpenhamn. Frans Barkhe, länsman på Helsingborgs slottslän, vet att före detta älskarinnan Elna Johansdotter vill både honom och hans dyre son illa, och hon har hemlig ammunition. Han vet däremot inte att både dottern Magde och amman Lykke riskerar avrättning. Familjekorsets förbannelse, som går långt tillbaka i tiden, slår allt hårdare mot familjen Barkhe. Nere i Kronborgs djupa källarvalv, kasematterna, sluts en ohelig och ödesdiger allians ... Barkhes kors är den tredje och sista delen...

Denna bok var lika bra som de tidigare & detta är del 3 i serien. Denna serie kan jag allt rekommendera

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Barkhes Kors av Bodil Mårtensson, är tredje och avslutande boken i trilogin om Frans Barkhe och hans barn. Det är en historisk roman, som utspelar sig under 1600-talets intriger, med snapphanar och häxerier. En mycket spännande bok.

Familjekorsets förbannelse, som går långt tillbaka i tiden, slår allt hårdare mot familjen Barkhe. Nere i Kronborgs djupa källarvalv, kasematterna, sluts en ohelig och ödesdiger allians … Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/barkhes-kors-av-bodil-martensson/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Som med alla sina historiska böcker fångar Bodil Mårtensson läsaren. Hon bygger upp en autentisk historisk miljö och får läsaren att känna sig som att de har varit där, att man har levt under 1600-talet. En författare som är mycket läsvärd! Ett självklart boktips! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/barkhes-kors-av-bodil-martensson/

Pia Stendahl

2013-10-08

Mina förväntningar på den tredje boken i serien om Frans Barkhej var inte speciellt höga. Generellt gillar jag historiska romaner men den här serien har inte riktigt fallit mig smaken.

Tredje boken är varken sämre eller bättre än de två tidigare böckerna. Boken är välskriven. Karaktärerna är välbeskrivna och de känns trovärdiga. Det är nog just karaktärerna som fått mig att ändå läsa vidare i serien.

Gillar man historiska böcker så är serien läsbar men jag tror att det finns mer intressanta historiska böcker och framför allt böcker som fångar tag i läsaren mer än vad dessa böcker gör.

Marita Ryen

2013-08-12

En historisk roman och den avslutande delen i en trioliogi om Frans Barkhe, länsman på Helsingborgs slottslän, och hans familj. En spännande och bra bok.