Barkhes Döttrar

Mårtensson, Bodil

| 2011

Skåne, 1600-talets mitt. Helsingborgs mäktiga slottslän, ett av de största och mäktigaste i Danmarks rike, har haft fred under drygt elva år. Välstånd har etablerats och lojaliteten med kungen är stor. Men, blodigt förrädiska våldstider väntar. Det brutala mordet på kungens vän visar att Sverige inte ger upp tanken att erövra det strategiskt viktiga länet. I fjärran hörs åter krigstrummor?Länsman på Helsingborgs slott, Frans Barkhe, styr både län och familj med järnhand. Men fem döttrar är en besvikelse. Hustrun ska föda igen, och danske kungen kräver att det blir en son. Barkhe riskerar annars både avsättning och livet!Barkhes döttrar är en historisk spänningsroman. Vi får följa länsman och hans familj, hans kärleksaffärer och kungliga lieringar och fiender. Svek, krig och romantik vävs samman till en kraftfull episk historia.

Nerdy Books

2020-05-23

En helt ok bok som gick att läsa, men den var stundtals lite seg. Det hände inte tillräckligt för att man skulle hålla intresset uppe.

Nina Gustafsson

2016-06-09

Vanligtvis fastnar jag i historiska romaner men denna har inte en tillräckligt driven för min smak.

Anna Nilsson

2015-08-01

Så intressant det hade varit, om människan hade kunnat skriva! Det är ett så erbarmligt dåligt språk, så jag orkar tyvärr inte ta mig igenom ens halva boken.

Anna Hedenstedt

2015-03-15

Inte för mig tyvärr. Första bokcirkeltiteln jag lägger ner utan att ha läst ut.

Erika Lindblom

2014-08-23

Nej, denna bok föll mig dessvärre inte i smaken. Det är välskriven och mycket genomarbetad, men jag kommer inte tillräckligt nära karaktärerna för att jag ska bli riktigt engagerad.

Den här boken tyckte ja var mycket intressant & bra denna kan ja rekommendera till er andra

Satu Koivukangas

2014-03-11

Föll ej mig i smaken. Läste ej klart.

Maria Mobiny

2013-07-28

rekommenderas varmt!

Christina Larsson

2013-03-16

Spännande och lättläst om en orolig tid i Sveriges historia.

Jonas Pettersson

2012-10-28

En spännande historia, men tyvärr ett ganska tråkigt och intetsägande persongalleri. Det är egentligen bara Länsman Barkhe själv som känns som en riktig människa. De övriga känns slarvigt ihopknåpade och väldigt enkelspåriga.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har läst flertalet av Bodils deckare med blandade känslor. En del har jag funnit riktigt tråkiga men andra har varit bättre. Språkligt är det inget fel. Språket flyter på och texten är behaglig att läsa men ofta saknar jag engagemang. Jag blir inte tillräckligt engagerad i historien och människorna.

I Barkhes döttrar lyckas Bodil trollbinda mig något mer men ändå inte tillräckligt för att jag ska bli riktigt nöjd. Det känns som Bodil skrapar lite för mycket på ytan och det känns inte som hon ger sig hän till sin egen berättelse.

Karaktärerna är skildrade på ett trovärdigt och lättsamt sätt. I boken får vi följa karaktärerna tankar och känslor vilket är något jag gillar. Det ger liv åt intrigen tycker jag.

Roligt att förlägga en historisk roman till Skåne och Helsingborg. Det känns lite ovanligt. Det är sällan man tar del av den delen av Sveriges historia eftersom staden och landskapet då tillhörde Danmark.

Jag gillar verkligen historiska romaner och denna bok innehåller det mesta: kärlek, föräderi, mord, kungligheter och intriger. Men boken när ändå inte riktigt enda fram eftersom författarens berättarglädje inte når fram genom texten.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Caroline Adolfsson

2011-06-29

Boken började bra men jag är lite besviken på slutet. Är det måhända planerat för en fortsättning eller är tanken att man själv får hitta på en avslutning?