Barbro och tjuven

Damberg, Anna

Papegojan Barbro och bästa vännen Benny bor i djurparken. De älskar att leka och flyga ut på äventyr. En natt hörs ett konstigt ljud. Nästa morgon är det ett stort hål i papegojburen. Vem har gjort det och är det någon som saknas?

Anette Holgersson

2020-11-02

Den var bra och lagom spännande. Den passar barn mellan 3 - 6 år. Jag tycker att den är bra skriven och bilderna är fina och färgglada. Den är riktigt mysig tycker jag.

Bettan_bokprataren

2020-09-07

Jag har läst både Barbro flyttar hem och Barbro tjuven
Böckerna om papegojan Barbro är skrivna med mycket värme och kärlek. Man kan riktigt känna Annas stora kärlek till sin Papegoja som hon hade som barn. De helt underbara illustrationerna som Emma Ganslandt gjort är härligt detaljrika bilder som bjuder in till bokprat med de yngre barnen som ännu inte kan läsa.

Jag läste med mitt barnbarn Otto 5 1/2 år och han gillade båda böckerna och att det löste sig så fin för Barbro trots att det var lite sorgligt där ett tag.
Språket är genomtänkt och fungerade bra att läsa högt och jag tycker att författaren har lagt sig på en bra nivå i textmängd men i svårighetsgrad för den tänkta läsåldern 3-6 år.
Två böcker som jag gärna rekommenderar dig att läsa med dina barn eller barnbarn.
Fler bilder från böckerna kan du se på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/09/barbro-hittar-hem-barbro-och-tjuven.html

Philip 7 år:
Pappa läste boken Barbro och tjuven med mig och Gustav. Det är den andra boken om papegojan Barbro. Barbro var husdjur i en familj och det läste vi om i första boken. I denna bok får vi veta hur Barbro har det i djurparken. Barbro trivs i djurparken. Hon har kompisar där. Många tycker om henne och hon är ganska fri. Denna bok tycker jag var mer spännande än ettan. Den första boken blev man lite ledsen av men jag tycker mycket om den boken. Det är fina bilder. Det kommer en tjuv och tar Barbro och det är spännande.

Gustav 9 år:
Vi tyckte mycket om första boken om Barbro och Barbro och tjuven är också en fin bok. Den är mer spännande än ettan och inte lika ledsam. Barbro verkar ha många vänner i djurparken. Boken handlar om henne i djurparken och att det kommer en tjuv och tar henne.

AC (mamma):
Som Gustav skrev så gillar vi Barbro-böckerna och vi hoppas att det kommer fler. De kan läsas fristående men jag rekommenderar er att läsa första boken först som heter Barbro hittar hem. Böckerna bygger på en sann berättelse och om den kan man läsa längst bak i boken. Den första boken är lite sorglig men väldigt fin och bra. Andra boken om Barbro är mer spännande. Vi hoppas att det kommer fler böcker och om de inte är skrivna om Barbro som huvudkaraktär så kanske det kan komma böcker om någon av hennes fina vänner på Zoo:t. Jag tycker att bilderna är fina och jag gillar färgvalen och alla små detaljer.

Spännande, charmig & fint illustrerad!

Tvååringarna tycker: Fåååågel! De pekar och lyssnar och tycker att det är jättespännande och hemskt när Barbro är borta. Dessutom är de väldigt förtjusta över att deras mamma råkar vara reporter i boken (det är jag inte, men illustrationen av tv-reportern är en kvinna med rött hår och glasögon, så jag förstår vad de menar). De tycker också att det är kul att familjen kommer och hälsar på, för då kommer några de känner igen väl (och en bäbis, hurra!)

Fyraåringen tycker: Han älskar Barbro och blev jätteglad när det fanns en ny bok om henne. Den här tycker han är mycket mer läskig än den första boken, och tycker att det är jobbigt att någon tar Barbro, inte ger henne någon mat och håller henne fången. Däremot tycker han att det är jättekul när hon pratar med polischefen sedan.

Mamman tycker: Vi gillar ju, som skrivet, Barbro här hemma och det här blir ett spännande äventyr för hela familjen när någon helt plötsligt tar Barbro från djurparken. Jag gillar att historien är baserad på författaren Anna Dambergs barndomspapegoja som också stals från sitt nya hem på djurparken. Det är kul hur Barbro blir en hjälte, och också en eloge till att inte ta till det gamla tricket att tjuven stavar dåligt eller har dålig handstil.

Emma Ganslandts bilder är så mjuka och fina, och passar bra till den här historien. Det är mycket färger, och färgerna passar också till humöret till just det uppslaget, lite gråare när Barbro är hos fågelnapparen, till exempel.

@barnbokstips

2020-01-26

Jag och 6-åringen har läst Barbro och tjuven av Anna Damberg och Emma Ganslandt. Böckerna om Barbro (det här är nummer två) bygger delvis på en sann historia. Författaren hade själv en papegoja som barn och längst bak kan man läsa om vad som hände den riktiga Barbro.
I första boken om Barbro bor hon med en familj men sen får hon flytta till en djurpark och där börjar handlingen i denna bok. Barbro trivs bra i djurparken och med kompisen Benny och ibland kommer familjen hon bodde med dit och hälsar på. En dag händer något förfärligt, Barbro blir kidnappad. En söt, charmig och spännande berättelse på samma gång. Emma Ganslandt är en illustratör vi tycker om! Jag tycker om färgerna i boken, detaljerna och hur karaktärerna är illustrerade. Positivt med en mångfald när det kommer till människorna. En bok som både jag och 6-åringen ger mer än tummen upp och som vi rekommenderar!

Boktips! Jag har läst Barbro och tjuven som är skriven av Anna Damberg och illustrerad av Emma Ganslandt, boken är utgiven av Visto förlag 2019. Barbro är en grön och talande papegoja. Hennes bästa kompis heter Benny. De älskar att leka fritt och mumsa på godsaker. En natt hör Barbro konstiga ljud och nästa morgon upptäcker man ett stort hål i papegojburen… Barbro och tjuven är en rolig, dramatisk och spännande bok om papegojan Barbro och hennes äventyr. Boken är inspirerad och bygger delvis på en verklig händelse om författarens barndomspapegoja Barbro. Boken har lagom mycket text för att passa de flesta i ålderskategorin 3-6 år. Språket flyter bra och är rolig att läsa högt. Illustrationerna är mysiga i härliga färger och djuren är jättefina. Ett plus för den stora kulturella mångfalden bland bakgrundskaraktärerna. I slutet av boken finns en tidningsartikel om den riktiga papegojan Barbro som är spännande att läsa. Jag har även läst första boken om Barbro som heter Barbro hittar hem som jag också vill rekommendera.