Barbro hittar hem

Damberg, Anna

Papegojan Barbro trivs med livet som husdjur. Ibland saknar hon ­djungeln. Då är Nilla bra på att trösta. Men vad händer när lillebror och den ­svarta ­skällande ­hårtussen ­flyttar in? Finns det plats och tid för alla?

Bettan_bokprataren

2020-09-07

Jag har läst både Barbro flyttar hem och Barbro tjuven
Böckerna om papegojan Barbro är skrivna med mycket värme och kärlek. Man kan riktigt känna Annas stora kärlek till sin Papegoja som hon hade som barn. De helt underbara illustrationerna som Emma Ganslandt gjort är härligt detaljrika bilder som bjuder in till bokprat med de yngre barnen som ännu inte kan läsa.

Jag läste med mitt barnbarn Otto 5 1/2 år och han gillade båda böckerna och att det löste sig så fin för Barbro trots att det var lite sorgligt där ett tag.
Språket är genomtänkt och fungerade bra att läsa högt och jag tycker att författaren har lagt sig på en bra nivå i textmängd men i svårighetsgrad för den tänkta läsåldern 3-6 år.
Två böcker som jag gärna rekommenderar dig att läsa med dina barn eller barnbarn.
Fler bilder från böckerna kan du se på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/09/barbro-hittar-hem-barbro-och-tjuven.html

Gustav 9år:
Det är en fin men ganska sorglig bok. Den handlar om en papegoja som heter Barbro. Hon bor i en familj med mamma, pappa och flickan Nilla som ska få ett syskon. Nilla vill mest av allt ha en hund. En dag får hon det och Barbto glöms bort. När lillebror kommer och de har en hundvalp har de inte tid för Barbro. De måste göra sig av med Barbro så hon får flytta till ett Zoo. Det slutar bra för Barbro men vi tyckte ändå att den var ledsam. Man måste tänka igenom innan man skaffar en fågel eller hund.

Ninas bokhylla

2019-12-06

”Barbro hittar hem” skriven av Anna Damberg och illustrerad av Emma Granslandt är en fin känslosam bok för de lite mindre barnen.
Barbro är en härlig papegoja som bor hemma hos Nilla och hennes mamma och pappa.
Barbro har det väldigt bra hos familjen, ända tills de kommer hem med en skrikande lillebror till Nilla! Som om inte det vore nog flyttar det också in en lurvig hundvalp som stjäl all uppmärksamhet!
Barbro känner sig helt plötsligt väldigt ensam! Det spelar ingen roll vad hon gör, familjen har inte tid för henne längre...
Barnen jag läste för tyckte väldigt synd om Barbro. Vi hade ett fint samtal om känslor, och hur det kan kännas att vara utanför. Hur skulle vi ha kunnat gjort det annorlunda? Kan vi, barn och vuxna, ha samma känslor som papegojan Barbro?
Tack vare de fantastiska illustrationerna kan vi inte bara läsa om Barbros känslor, utan även se på henne hur hon mår! Det är spännande att se att det går att rita en papegoja så levande att vi kan se på bilden att hon är ledsen! ”-Jag ser att Barbro är ledsen! Jag tror inte hon vill vara själv!” sa en uppmärksam 4-åring.
Barnen berättade också att de blev lite ledsna när vi läste! De tyckte synd om Barbro! Det blev dock lite bättre när Barbro fick träffa sin vän Benny!
🌟
Att läsa böcker som leder till samtal om känslor är oerhört viktigt! Att få barn att identifiera sina egna, och andras känslor samt sätta ord på dem är väldigt spännande, ibland svårt men oerhört viktigt!
Tack för en fin bok!

Gullis lästips

2019-09-10

Det här är en fin och sorglig bilderbok med ett viktigt budskap: Att man måste tänka igenom väldigt noga innan man skaffar ett husdjur.

Boken tar upp ett kärt ämne som är bekant för många barn och vuxna. Lyckan att ha, eller önskan att få, ett husdjur. Husdjur är underbara att ha och blir många gånger en nära familjemedlem. Men ett husdjur måste också tas om hand, oavsett familjesituationen. Det är lätt att glömma bort för vissa och det är också lätt att, som vuxen, glömma bort hur fort många barn faktiskt tröttnar på sitt husdjur. Det finns säkerligen många vuxna som har gått i den fällan …
Även om det alltid är den vuxnes ansvar.

3,5-åringen tycker: Stackars Barbro! Det är synd om henne, men också roligt att härma henne när hon gör olika ljud. Kul med Benny och bästa kompisen med. Tycker att det är både sorgligt och roligt på slutet.

Mamman tycker: Kul med en bok som har lite verklighetsanknytning, även om riktiga Barbros historia kanske är ännu mer dramatisk. Jag gillar teckningen av den riktiga Barbro som finns på slutet. Emma Ganslandts bilder är jättemysiga, färgglada och riktigt fina till den här historien. Jag känner oerhört mycket med familjen när det blir som det blir (och får svettningar av att tänka på att skaffa fler djur samtidigt som man har en bäbis). Tycker att slutet är både sorgligt och roligt, precis som sonen.

Jag har läst Barbro hittar hem tillsammans med några barn på förskolan som är mellan tre och fem år. Barbro hittar hem är skriven av Anna Damberg och illustrerad av Emma Ganslandt, boken är utgiven på Visto förlag 2018. Barbro är en papegoja och trivs med att vara husdjur åt mamma, pappa och Nilla. Familjen älskar Barbro och hon är nästan alltid fri utanför sin bur. Barbro hjälper familjen att hänga tvätt, damma och städa. Nilla och Barbro brukar leka och gosa tillsammans. En dag får Nilla en lillebror som är jättesöt och tar det mesta av familjens tid. Dessutom får Nilla en hund när hon fyller år. Barbro blir ledsen över att ingen bryr sig om henne längre. En dag känner Nillas föräldrar att de måste göra ett val. Barnen som jag läste för tycker att boken är bra och att det är fina bilder. Jag tycker också att boken är bra, den är sorglig men samtidigt fin och hoppfull. Språket flyter bra och den är behaglig att läsa högt. Boken har lagom mycket text för att passa de flesta i åldern 3-6 år. Illustrationerna är berättande, charmiga och jättefina. Ett fint boktips som bygger på en sann historia till barn i åldern 3-6 år!

Fin, gripande & vackert illustrerad!