Bara sedan solen sjunkit

Sinisalo, Johanna

| 2002

En sen och blåsig kväll, på väg hem från ett möte med sin före detta älskare, hittar fotografen Mikael en varelse sovande på gatan utanför hans hus. Det är en liten gosse, knappt mer än ett år, med kattlika ögon och en päls som är svart och silkeslen. Han är det vackraste Mikael någonsin sett och han beslutar att i hemlighet gömma trollet i sin lägenhet … Vild, vacker, brutal och sensuell … Finländska Johanna Sinisalos mytologiska roman om trollet Pessi och de fem människor som obönhörligt dras in i hans trollkrets ställer livets betingelser mot varandra: kultur mot natur, människa mot djur, urtid mot nutid. Den belönades år 2000 med Finlandiapriset.

Sanna Carlborg

2015-01-02

Till skillnad från andra här tycker jag inte direkt att boken är fin (men dock heller inte ofin som i dålig.). Den är mörk, och har kanske mer med vilda begär än med kärlek att göra...? Min recension:

Njaa denna bok var då ändå helt okej trotts allt men ingen som jag skulle rekommendera

Victoria G

2012-01-09

En mycket intressant berättelse om kärlekens mörka sidor och om hur den kan skada och bryta ner människor. Jag gillar också det inovativa användandet av fantasy-genren. En stark trea.

Emma Johansson

2010-05-31

En väldigt annorlunda och fin bok.