Bara rumpor

Leone, Annika

"Bara rumpor är en bok som kombinerar nyfikenhet, nervositet och humor." - Jonna Fries, Kristianstadbladet"En väldigt rolig och genomtänkt bok som är skriven med ett starkt barnperspektiv" - BarnboksfamiljenIdag är det lördag! Då ska Mira åka till badhuset och visa att hon kan hoppa från kanten av stora bassängen. Ska hon våga? På badhuset finns mycket att titta på alla nakna kroppar som är så lika men ändå så olika. Fast vad man får säga högt verkar vara väldigt känsligt! Bara rumpor är en rolig bilderbok om en dag på badhuset. Men också en bok om våra kroppar, om nakenhet och om att bejaka och glädjas åt sin kropp.Texten är skriven av journalisten och kroppspositivisten Annika Leone och illustrerad av Bettina Johansson, illustratören bakom Kivi och monsterhund, den första barnboken som använde hen som pronomen.

Charmig, rolig & härlig!

Det är lördag och äntligen dags för Mira att få åka till badhuset med sina föräldrar.
Först måste hon välja vilka badkläder som blir nedpackade, ska hon ta den tuffa prinsess-baddräkten eller de söta spindel-badbyxorna? Mira väljer badbyxorna utan att det kommenteras att det är just byxor, hon som barn får välja sina badkläder utan att begränsas av sitt kön.
Väl på badhuset blir Mira facinerad över alla olika damer i duschen. Inga kroppar benämns som vackra eller fula utan det är just variationen och att de är olika som uppmärksammas.
Väl ute i badhuset får boken en hysterisk rolig twist och mina barn skrattar högt

En väldigt rolig och genomtänkt bok som är skriven med ett starkt barnperspektiv.
När jag som vuxen högläser kan jag återigen minnas när man som liten hängde med till badhuset och facinerades vid duschen.

Utöver detaljen kring badkläder är boken genomtänkt överlag kring genus och normer. Små detaljer smygs in som t.ex att det är mamma som cyklar lådcykeln medan pappa och Mira sitter i lådan.
Representationen i duschrummet är också total. En fin detalj är att inga kvinnor verkar skämmas för sina kroppar.

Helt klart en väldigt trevlig bilderbok ur flera olika perspektiv. Ett säkert kort att läsa för att locka fram skratt.