Spännande debut om sorg och hämnd
En ung man återvänder till Gotland där han har vuxit upp. Han ska begrava sin mamma som ensam och utblottad tagit livet av sig. Det sista hon gjorde var att mot sin vilja sälja den älskade familjegården på Fårö till en fastlänning. Efter begravningen reser han till huset med sin barndomsvän Jonas. Överallt finns minnena från förr: somrarna på ön, tonårens jakt på spänning, plågoandarna, de nära banden till mamman. På väggarna hänger morfaderns tavlor kvar i kronologisk ordning. Och i lådor och kartonger ligger spåren av flera generationers liv samlade. Men runt omkring är ingenting sig likt och tidigare välkända platser känns främmande. Träd har huggits ner för att skapa havsutsikt, stränder har privatiserats och lador har blivit trendiga affärer. Det är som kolonialism, tänker han: rika sommargäster har trängt undan de gamla öborna. Om tre veckor kommer...
Visa mer
Spännande debut om sorg och hämnd
En ung man återvänder till Gotland där han har vuxit upp. Han ska begrava sin mamma som ensam och utblottad tagit livet av sig. Det sista hon gjorde var att mot sin vilja sälja den älskade familjegården på Fårö till en fastlänning. Efter begravningen reser han till huset med sin barndomsvän Jonas. Överallt finns minnena från förr: somrarna på ön, tonårens jakt på spänning, plågoandarna, de nära banden till mamman. På väggarna hänger morfaderns tavlor kvar i kronologisk ordning. Och i lådor och kartonger ligger spåren av flera generationers liv samlade. Men runt omkring är ingenting sig likt och tidigare välkända platser känns främmande. Träd har huggits ner för att skapa havsutsikt, stränder har privatiserats och lador har blivit trendiga affärer. Det är som kolonialism, tänker han: rika sommargäster har trängt undan de gamla öborna. Om tre veckor kommer gården inte längre att vara hans. Allt måste rensas ut för att bereda plats för det nya. Medan dagarna går växer sorgen och vreden mot det som skett, både med mamman och med Fårö, och slutligen brister allting. Tillsammans med en manodepressiv flicka från granngården och en döende rättshaverist inleder han ett korståg för att återerövra det som en gång var. För att förena minnena med nuet. Bara någon att straffa är en stark och mogen debut om en hämndfantasi som blir verklighet. Om en verklighet som blir allt vagare i konturerna tills den egna övertygelsen om det enda rätta skymmer allt.
"Romanens kritik mot den likriktning pengar och kapital medför, på bekostnad av egenart och bevarande, är bra integrerad i skeendet, och skildringen av huvudpersonens symbiotiska förhållande till den allt annat än helgonlika modern är rörande, men på behörigt avstånd till det sockriga. Kort sagt, en lyckad debut av Kristofer Ahlström."
Svenska Dagbladet
"Kristofer Ahlströms debutroman är en pärla. ... Språket skimrar och människorna kommer smärtsamt tätt inpå läsaren i denna skildring av ett Gotland bortom turistparadiset, en plats som håller på att försvinna. Det handlar om sorg och desperation men också om djup vänskap mellan män, och om kärleken mellan en udda mamma och hennes trasige son." (Betyg 5)
Amelia
"Frilansjournalisten Kristofer Ahlströms debut är både suggestiv och imponerande, genom att konsekvent behålla huvudpersonens perspektiv blir det destruktiva beteendet rent av rimligt." (Betyg 4)
Tara
"Bokens tempo är ganska snabbt vilket passar bra. Som läsare förstår man att huvudkaraktären befinner sig i någon slags chock över sakernas tillstånd och handlar i affekt. Och sådant kan inte planeras. Inte heller i en roman om känslan ska förmedlas effektivt. ... Nutid och dåtid vävs samman i romanen. Det är skickligt gjort ..."
Borås Tidning
"Tanken på att det måste finnas någon som ska betala för hans mors tragiska livsöde och död, växer sig allt starkare och det som i början är en sorgesam barndomsskildring utvecklar sig snart till en förtätad thriller. ... Kristofer Ahlströms svarta, lite grabbexistentialistiska debut gestaltar inre konflikter och deras yttre motsvarigheter. Huvudpersonens sorg och känsla av att allt det gamla, viktiga och äkta går förlorat är också samtidigt en elegi över en ö där det blir allt svårare att vara permanent bofast. ... 'Bara någon att straffa' är i första hand en skicklig samtidsskildring inifrån det så kallade paradiset."
Helsingborgs Dagblad
"Journalisten, bloggaren och framför allt guten Kristofer Ahlström granskar i sin debutroman hur kapitalstarka fastlandsbor lägger beslag på hans hemö och tvingar ortbefolkningen till ett liv i marginalen. Bokens huvudperson är på hembesök för att begrava sin mor och sälja det ärvda sommarhuset när han inser att han måste ta strid mot profitörerna och återerövra sin hembygd. En stark och nostalgisk debut om den klassiska motsättningen mellan nyrika nollåttor och nerdekade hillbillies."
Café
"Smack! Som en smäll på nosen sitter Kristofer Ahlströms debut, rätt i fejset på glesbygdssvamlare och rikingar med hajkäftade stadsjeepar och nya trädäck runt huset. ... Kristofer Ahlströms analys av Det Nya Landet är lika träffsäkert elak som välformulerad. Men historien handlar egentligen om en lite udda pojke som blivit en lite konstig ung man. ... Kristofer Ahlströms ögon betraktar landskapet med stor kärlek. Det är snudd på sublimt."
Hela Gotland