Bara ngon att straffa

Ahlstrm, Kristofer

| 2011

Spnnande debut om sorg och hmnd En ung man tervnder till Gotland dr han har vuxit upp. Han ska begrava sin mamma som ensam och utblottad tagit livet av sig. Det sista hon gjorde var att mot sin vilja slja den lskade familjegrden p Fr till en fastlnning. Efter begravningen reser han till huset med sin barndomsvn Jonas. verallt finns minnena frn frr: somrarna p n, tonrens jakt p spnning, plgoandarna, de nra banden till mamman. P vggarna hnger morfaderns tavlor kvar i kronologisk ordning. Och i ldor och kartonger ligger spren av flera generationers liv samlade. Men runt omkring r ingenting sig likt och tidigare vlknda platser knns frmmande. Trd har huggits ner fr att skapa havsutsikt, strnder har privatiserats och lador har blivit trendiga affrer. Det r som kolonialism, tnker han: rika sommargster har trngt undan de gamla borna. Om tre veckor kommer...

Z

zanna fredberg

2019-04-01

Lite svr att hnga med i svngarna. Uppskattade storyn men det knns inte som att det hnger ihop alla gnger och det svrt att f till ett lsflyt och se en rd trd.

Jonas Pettersson

2012-05-05

En riktigt bra bok! Sprket och stmningarna r otroliga. Mrkt men vackert. Ls den!

Johan Grndahl

2012-01-28

Seg. Lste bara halva. Uppskattade tyvrr varken handling eller sprk.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

En fantastisk debut! Jag lskar Ahlstrms formuleringar!

Sara Urger

2011-11-21

Trevlig roman, men inte s fantastisk som alla verkar tycka att den r. Jag tyckte att berttelsen stod lite stilla ibland, och jag tror att det hade blivit intressantare om det hade handlat mer om sonen och mamman.

Sofie Petersson

2011-10-27

En fin debut om vnskapsband, sorg och frlust. Men ven om den bitterhet som kan ta upp ett saknande hjrta. Kan verkligen inte bestmma mig fr om den r vrd en trea eller en fyra. Den hamnar mitt i. Hm...

Sofia Berg

2011-09-24

Tror en trea r rtt betyg kan vara stark 2a ocks, svrt att bedmma boken skildrandet av Gotland gillar jag och lngtan dit vxte nr man lste boken samtidigt hade jag ibland svrt fr sjlva berttelsen i sig.

Emelie Sderberg

2011-07-26

lskade sprket i boken. Beskrivningarna av bde plaser och mnniskor r fantastiskt bra. Dock kanske sjlva storyn inte var s mycket att hnga i granen. Ingen feelgoodbok direkt.