Bara någon att straffa

Spännande debut om sorg och hämnd En ung man återvänder till Gotland där han har vuxit upp. Han ska begrava sin mamma som ensam och utblottad tagit livet av sig. Det sista hon gjorde var att mot sin vilja sälja den älskade familjegården på Fårö till en fastlänning. Efter begravningen reser han till huset med sin barndomsvän Jonas. Överallt finns minnena från förr: somrarna på ön, tonårens jakt på spänning, plågoandarna, de nära banden till mamman. På väggarna hänger morfaderns tavlor kvar i kronologisk ordning. Och i lådor och kartonger ligger spåren av flera generationers liv samlade. Men runt omkring är ingenting sig likt och tidigare välkända platser känns främmande. Träd har huggits ner för att skapa havsutsikt, stränder har privatiserats och lador har blivit trendiga affärer. Det är som kolonialism, tänker han: rika sommargäster har trängt undan de gamla öborna. Om tre veckor kommer...

Z

zanna fredberg

2019-04-01

Lite svår att hänga med i svängarna. Uppskattade storyn men det känns inte som att det hänger ihop alla gånger och det svårt att få till ett läsflyt och se en röd tråd.

Jonas Pettersson

2012-05-05

En riktigt bra bok! Språket och stämningarna är otroliga. Mörkt men vackert. Läs den!

Johan Gröndahl

2012-01-28

Seg. Läste bara halva. Uppskattade tyvärr varken handling eller språk.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

En fantastisk debut! Jag älskar Ahlströms formuleringar!

Sara Urger

2011-11-21

Trevlig roman, men inte så fantastisk som alla verkar tycka att den är. Jag tyckte att berättelsen stod lite stilla ibland, och jag tror att det hade blivit intressantare om det hade handlat mer om sonen och mamman.

Sofie Petersson

2011-10-27

En fin debut om vänskapsband, sorg och förlust. Men även om den bitterhet som kan äta upp ett saknande hjärta. Kan verkligen inte bestämma mig för om den är värd en trea eller en fyra. Den hamnar mitt i. Hm...

Sofia Berg

2011-09-24

Tror en trea är rätt betyg kan vara stark 2a också, svårt att bedömma boken skildrandet av Gotland gillar jag och längtan dit växte när man läste boken samtidigt hade jag ibland svårt för själva berättelsen i sig.

Emelie Söderberg

2011-07-26

Älskade språket i boken. Beskrivningarna av både plaser och människor är fantastiskt bra. Dock kanske själva storyn inte var så mycket att hänga i granen. Ingen feelgoodbok direkt.