Bara människor

Liljeroth, Anne

| 2013

Journalisten Saga Widerbeck bestämmer sig för att flytta tillbaka till sin barndomsstad i ett försök att hitta sina rötter, och snart låser hon upp dörren till en lägenhet på Smedjegatan 6. Med sig har hon en plan för att göra upp med de personer som en gång sårade henne.Plötsligt står hon öga mot öga med sina nya grannar, Patrick Swedmark, Per Norder, fröken Andersson och Wille Weber, alla med sina egna historier och motiv. Saga vill få dem att minnas vad de gjorde, och också se henne som den hon är idag.Men saker och ting blir inte riktigt som hon tänkt sig.Bara människor är en roman som handlar om livets motsatser, om förutfattade meningar och om behovet av upprättelse. Den handlar om konsten att glömma, gå vidare och förlåta. Men framför allt är Bara människor en historia som inte lämnar sin läsare oberörd. Hur ska det egentligen gå för dem som bor på Smedjegatan 6?

Bara Människor är en ganska mysig bok, den är lättläst och det är lätt att falla in i karaktärernas liv. Karaktärerna har det inte alltid lätt men det gör bara att boken känns mer verklighetstrogen!

Jaana Melin

2018-05-17

Att man genast när man läst boken, vill kasta sig över uppföljaren, visar att Anne Liljeroth lyckats med sin debut ! Trots att jag tycker att språket haltar lite, är personerna och själva historian så intressanta, att man bara vill läsa mer.

Å

Åsa Bonelli

2017-09-10

En härlig feelgood med karaktärer och människoöden som stannar kvar hos en väldigt länge. Boken var svår att lägga ifrån sig och rekommenderas varmt.

Solveig Andersson

2016-02-11

Boken är så skickligt komponerad att det är svårt att tro att detta är Liljeroths debutroman. Språket är briljant och handlingen lockar en att hela tiden fortsätta läsa. Fem solar.

2015-05-17

Det pendlar mellan en 3:a och en 4:a för mig. Boken var extremt svår att komma in i, särskilt eftersom jag lyssnade på den och uppläsaren var lite sisådär. Men efter någon timme blev jag totalt fast i boken, tyckte den var jättebra, fascinerande och vacker på ett lite mörkt sätt. Men så tappar den igen när det enbart är några få timmar kvar och blir bitvis till ett svammel. Den hade nog behövt kortas ner för att hålla mitt intresse uppe. Slutet däremot helt okej, Oklart dock om jag fortsätter med nästa: Saga Widerbeck- bok. Uppläsaren Katarina Lundgren-Hugg läser helt okej, men är alldeles för lågmäld och bitvis lite för svamlig på rösten. Sammanlagt blir det en stark 3:a i betyg från mig!

Eva Wiberg

2015-03-11

Jag sträckläste boken! Vi har alla någon historia i bagaget som vi skulle vilja göra upp med vilket gör att det är lätt att identifiera sig med Saga i hennes resa. Jag fastnade helt i berättelsen. Läs boken!

asa nordgren

2015-03-10

Kunde inte släppa den här berättelsen. Karaktärerna, miljöerna och den kusliga känslan av att... det kunde varit jag. Läs, bara läs!

Jag tycker det var synd att det inte fanns någon ritning på huset och var de olika människorna bodde, för det var förtvivlat svårt att hålla i huvudet. (Eller så börjar jag bli för gammal.)
Ibland är det en svår balansgång hur mycket man ska beskriva eller inte om saker, miljö och platser. Här blir det lite för mycket tycker jag.
Jag hade väldigt svårt att komma in i boken, kanske tack vare jag rörde ihop personerna.(Jag tog faktiskt papper och penna till hjälp till slut.)

Så småningom börjar historien få fart och det ena efter det andra kommer upp till ytan och mitten av boken är rena sträckläsningen, då går det inte släppa boken.
De sista sidorna är dock för mycket om och men om samma sak och då tappar boken fart igen, men eftersom det är Annes debut så förlåter vi det.
Den 13 november kommer uppföljaren "Vanliga människor" och självklart skulle det var kul att läsa vidare om personerna.
Sammanfattningsvis en underhållande roman med en touche av deckare.

Det bästa betyget måste vara när man saknar en bok man just avslutat. Det stämmer in på Bara Människor!

Välskrivet om hur livet kantrar för några vilsna själar när de förflutna hinner ikapp dem. Gillar berättelsens form: ett hus, en vecka och ett antal människoöden.

Eva Rydinger

2013-10-08

Läsvärd och spännande romandebut om att återvända hem, om tidens kraft att omvandla händelsers färg och betydelse.