Bara lite roligt

Antti, Gerda

| 2015

I denna fristående fortsättning på Ett ögonblick i sänder och Jag reder mig nog återknyter vi bekantskapen med Astrid som bor på den östgötska landsbygden.Damfrisörskan Gunbritt har tröttnat på sin bilmekande make Einar. Hon är 48 år och har en älskare och nu ska hon skiljas, anförtror hon Astrid. Astrid som en gång känt likadant när hon inledde sitt förhållande med Birger - tänker att vad är det för en klubba som slår en i huvudet strax före femtio? Är det ha-rätt-till-lite-roligt-i-livet-innan-man-dör-klubban? I Gunbritts fall blir konsekvenserna förödande.Astrids granne Signe ligger på sjukhus och in i hennes hus flyttar systerdottern Agneta med tre barn och sin nye kille Benny. Barnen har hon med tre olika karlar och Benny är just utsläppt från fängelset. Efter en kort tid är huset en sophög, trädgården i ruiner och Benny har sålt Signes folka.Detta kaos omger nu Astrid...

2014-09-11

Vardagen på landet. Relationer, kärlek , vänskap men också girighet och hat. Gerda Antti beskriver verkligheten på ett realistiskt sätt. Känslosam och underbar bok. En stark 4:a

Elisabeth Jönsson

2011-10-03

Fina, ömma, stämningsfulla känsloskildringar som berikar och får mig att reflektera över livets rikedomar.

Lars Andersson

2011-05-22

Hon tar livet för vad det är.

Merja A

2010-03-13

"Bara lite roligt" är sista delen i en romansvit och föregås av "Ett ögonblick i sänder" och "Jag reder mig nog". Gerda Antti skriver om vardagslivet på landet, grannarnas sammverkan, relationer och ensamhet
och inte minst åldrandet. Huvudpersonen Astrid arbetar på arbertsterapin på ett äldreboende. När hennes granne Signe hamnar på ett sjukhem flyttar släktingar in i hennes hus som de hoppas att få ärva.
När man vänjer sig med författarens "pratiga" stil känns den behaglig och varm. Dessutom saknas det inte humor.