Bara ett barn

Alex Andersson är en märklig unge. Han hamnar ideligen i nya slagsmål, har svårt att koncentrera sig i skolan och sitter och somnar på lektionerna. Han pratar knappt och säger han något så svär han bara. Men en dag upptäcker hans lärare något som får henne att slå larm. Hon tror att hon har förstått varför Alex har problemAdvokat Sophia Weber får aldrig företräda några massmördare, bankdirektörer eller våldtäktsmän med ordnade familjeförhållanden och bättre ekonomi än hon själv. Hon har väntat många år på den kallblodiga brottsling som hon tycker att hon förtjänar. Hennes senaste klient Alex Andersson, sju år gammal, väger inte ens trettio kilo. Han kan vare sig åtalas eller straffas, kan inte klockan och har ingen aning om vad en advokat egentligen håller på med. Ändå är det han som ska göra Sophia Weber känd.

Malin Falk

2023-08-29

Mycket, mycket viktig. Välskriven. Rå.

W

Weronica

2022-10-27

Ett viktigt ämne som är värt att läsa och få mer vetskap om.

Karin Adrian

2021-01-13

2020-10-05

Viktig bok om ett viktigt och ständigt aktuellt ämne. Barn som far illa och och samhällets oförmåga att hjälpa. Ämnet är ju på nyheterna lite då och då. Malin berättar utan att lägga skulden på någon enstaka person eller institution vilket gör att var och en får skapa sig en egen bild vad som bör och kan göras bättre. Karaktärer och miljöbeskrivningar i boken känns dock ytliga och jag saknar ett djup även i handlingen.

Johanna Nilsson

2019-10-03

Å

Åsa Parke

2019-06-26

Angelika G

2019-06-24

Tycker det är en bra bok men ibland känns den lite långsam och långtråkig. För någon som inte läsare sådana böcker tyckte jag ändå om den

Karin Johansson

2019-06-01

Varför måste författaren fylla ut så mycket mellan sidorna. Boken är viktig och förtjänar egentligen en 3a men...

Bokslukerskan 93

2019-04-22

Ännu en bok jag vill älska för ämnet om utsatta barn är viktigt! Men det tappar mitt intresse flertal ggr. Får börja om och jag tycker det är för mycket utfyllnad. Mem får en 3a för ämnet!

2019-03-29

Jag fastnar verkligen i författarens sätt precis som med den tidigare boken jag läst av henne. Det är rått men känns verklighetstroget, och det är inga enkla bekväma sanningar. Boken handlar om utsattheten hos vissa barn men också om dilemmat vad gäller rättssäkerhet ställt mot optimalt skydd. Det handlar om de barn som många vuxna sviker i att inte våga anmäla, de som ser men inte vill förstå. Vissa delar av boken är riktigt obehagliga att läsa i sin kyla. Jag känner också att jag vill veta mer om åtminstone några av karaktärerna.

gogo www

2018-08-15

Nina Gustafsson

2018-08-08

Trots träffande språk så blir denna berättelse aldrig så intressant.

Ulrika B

2018-03-19

Ett ämne som jag brinner för och jag ser att Giolito har kunskaper om det. Kul detalj att hon skriver lite om professorn i kriminologi. Det känns dock lite ofärdigt, som om det är en övning inför den fantastiska däckare som hon skrev senare.

Beata Modigh

2018-01-22

Simpel och ointressant, hade helt glömt vad den handlade om en vecka efter att jag läst den. Bara snäppet högre klass än Läckberg, men det är ytterst marginellt. Hade väntat mig mer av GWs dotter.

Helena Carlsson

2017-12-07

Otroligt bra bok!

Mycket snabbläst. helt klar värd en 4.

Nettan Holmér

2014-05-12

Lättläst och mycket bättre än hennes första.

Maria Svedman

2014-02-14

Kärlek

Kerstin Hellgren

2013-12-09

Välskriven och lättläst. Lite långsam tycker jag!

Marie Bonnevier

2013-11-10

Riktigt bra och gripande roman. Sträckläste mig igenom hela boken. Malin Persson Giolito står verkligen på egna ben när det gäller författarskapet

Yvonne Larsson

2013-11-01

Riktigt bra!

Klara Antonsson

2013-10-06

Bra, men otäck så klart.

2013-09-29

Nej, så tråkig. Jag blev inte ett dugg intresserad av att veta hur det skulle gå. Två stjärnor ger jag eftersom ämnet ändå är viktigt!

Anki Vincent

2013-08-17

Hade höga förväntningar men blev tyvärr besviken. Språket författaren använder känns inte trovärdigt, ungefär som hon vill tala "på bönders vis". Allt känns konstlat, kommer inte att läsa fler böcker av henne.

Jenny Jansson

2013-07-17

En bra men otäck bok som får iaf. Mig att tänka till hur många barn som egentligen far illa med misshandlande föräldrar.

Caroline Karlsson

2013-04-06

Det här var för händelsefattigt och själlöst för min smak, och jag fastnade inte för någon av de trista karaktärerna!

Caroline Karlsson

2013-04-06

Det här var för händelsefattigt och själlöst för min smak, och jag fastnade inte för någon av karaktärerna.

Anette Tunius

2013-03-13

Hemskt barnaöde skildras men jag tyckte inte berättelsen hade något djup. Nådde inte riktigt fram. Svag 3:a

Erika Hedéen

2011-10-17

Jag gillar denna bok skarpt. Hade kunnat fått känna lite mer hur jag blev indragen i berättelsen men fortfarande så håller jag fast vid att jag tycker den är bra. Den är välskriven och hemsk, men svår att lägga ifrån sig! Rekommenderas varmt av mig.

Elin Möllerstedt

2011-04-03

Intressant ämne behandlas. Välskrivet av Leif G W:s dotter. Blir dock inte engagerad på riktig, boken griper mig inte på det sätt som jag trodde att den skulle göra. Önskar fylligare personbeskrivningar men gillar ändå boken eftersom författaren lyckats blanda spänning/kriminalfall med svåra sociala frågor.

marre marre

2010-10-22

Nej, Tvärr. Boken faller som en pannkaka då författaren inte ens får mig att känna mig engagerad i karaktärerna. Miljöerna känns lite påklistrade, dom finns där för att det måste finnas där.

Eyez Only

2010-10-12

Måste alla advokater vara stressade och arbeta dygnet runt, och vara missnöjda med sina liv och sina partners för att det bara är deras jobb som betyder nåt? Måste det vara så stereotypt och uppstyltat? Sen är det inte så trovärdigt heller. Tex vill inte advokaten ta emot material från en polis om en av de misstänkta, för hon kan inte "se att det skulle gynna hennes klient". Samtidigt ägnar hon boken igenom åt att försöka hitta bevis mot just den personen och varnar alla för att hon tror att just den personen är den skyldige. En riktig advokat skulle i så falla tacka och ta emot allt som kan bidra till att stärka misstankegraden mot den personen, och inte vänta med att läsa igenom det till sista minuten, vilket sker i boken bara som ett försök att öka spänningen.

2010-09-01

För lite drygt ett år sen så läste jag Malin Persson Giolitos debutroman: "Dubbla slag", som utkom 2008. (Här är en länk till min recension av den boken).

Nu har Malins andra bok kommit ut: "Bara ett barn", och den var en helt annan typ av bok än Malins första tycker jag. Och den var mycket, mycket bättre.

Boken är otroligt gripande, hemsk, och rörande. Men också positiv, engagerande, lättläst, och väldigt bra!

Jag rekommenderar verkligen boken till alla. Och den handlar om ett mycket aktuellt ämne, och har mycket verklighet i sig.

Kristina Simar

2010-09-01

Recension av Malin Persson Giolitos bok Bara ett barn

Boken är utgiven på Piratförlaget och innehåller 372 sidor.

Malin Persson Giolito är jurist, född 1969 och efter tio års anställning på en av Sveriges största advokatbyråer arbetar hon nu som handläggare på Europeiska kommissionen. Sin utbildning skaffade hon sig på fyra olika universitet: i Sverige, Frankrike och Belgien. Hon är född och uppvuxen i Stockholm, men bor numera med sin man och tre barn i Florens. Hon debuterade 2008 med romanen Dubbla slag. Bara ett barn är hennes andra roman.

Handling: Alex Andersson är sju år gammal, men han är inte som andra barn. Han pratar knappt, hamnar ofta i slagsmål och har svårt att koncentrera sig.
En dag när han är extra arg och slänger iväg skolbänken, tar skolfröken Karin tag i honom. Alex stelnar till och Karin undrar varför. Hon drar upp hans tröja och upptäcker att han har ett flertal brännmärken på armarna. Hon tar Alex i handen och går iväg till skolsköterskan som undersöker hans kropp. Förutom brännskadorna som förmodligen kommer från cigaretter, hittar hon frakturer på revbenen som läkt av sig självt. Tydligen har ingen läkare tittat på hans skador.

Socialen blir inkopplad och Alex blir omhändertagen enligt LVU – Lagen om vård av unga (tvångsomhändertagen).
Som Alex advokat utses Sophia Weber, delägare på en liten byrå i Gamla Stan, Stockholm.
Sophia kommer att göra allt hon kan för att hjälpa lilla Alex, men lätt blir det inte eftersom Alex själv inte kan eller vill berätta vad som har hänt hemma.

De flesta som är inblandade i fallet tror att det är Alex pappa som har misshandlat honom. Sophia är dock lite osäker på detta och vill vara försiktig med att han ska återförenas med sin mamma så snart som möjligt som de andra vill. Under hela processen med Alex rehabilitering kommer det att ske en hel del otäcka och oväntade saker. Men till slut kommer alla pusselbitarna på plats. Hur allt förhåller sig överlåter jag till läsarna att själva ta reda på genom att läsa boken.

Vilken strålande och underbart skriven bok. En av de bästa som jag läst på länge. Författaren skriver så fängslande och beskriver både karaktärerna och miljöerna helt perfekt. Berättelsen är väldigt sorglig och tragisk. Ibland blir jag till och med illamående av att läsa om vad lille Alex blir utsatt för. Förbannad också, för jag lyckas ganska snart komma underfund med hur det egentligen ligger till, och det är väl det som är meningen att läsarna ska göra. Men att läsa hur svårt det är för de inblandade myndigheterna att se sanningen gör att jag funderar på om det förhåller sig så i verkligheten också. Att myndigheterna blundar för hur det egentligen ligger till. Denna bok kan jag inte ge annat än en ordentlig femma.

Betyg 5/5 Kristina Simar