Bara den svagaste överlever

Dahlin, Petrus

För 389 år sedan brakade en guldgruva sönder och samman. En expedition offrade sig för att skydda världen från ondskan som fanns där under. Hemligheten har bevarats i nästan fyrahundra år då en ung kille vid namn Filix Wood vaknar upp i sin säng med en konstig känsla i just naveln. Det är som en osynlig, tunn tråd av längtan väcks. Den leder honom från stan, ut i skogen och vidare förbi den värld vi känner till. Han hamnar i en isolerad värld, en värld där alla lever i träden och viger sina liv åt att skydda oss från gruvans ondska som likt lava nu hotar att förgöra världen. Men det är också en värld full av lögner, en värld där de unga drömmer om något annat istället för att offra sig för det goda. En värld där bara den starkaste sägs överleva. En värld där den svagaste kanske egentligen är den som är starkast, där ekorrar blir svartsjuka på sina ägare och gengångarna ständigt hotar bakom...

senior reporter

2021-09-23

jättebra ungdomsbok. älskar den jättebra

Anders Eriksson

2021-04-09

Bra och välskriven. Världen han bygger upp känns genomtänkt och karaktärerna sympatiska.

Riktigt riktigt bra💜💜💜💜💜

Vi läste boken tillsammans med farmor i somras (vi är 7 och 9 år) och vi tyckte alla tre om boken. Den är spännande och det är roligt med den parallella världen som finns. Vi tyckte om beskrivningarna av personerna och miljöerna. Det var konstigt att en snäcka i människovärlden var värd massor i den andra världen. De bor i träd. Vi hoppas att den nya boken kommer snart.

Gullis lästips

2019-08-19

Det här är första boken i en planerad serie som är en äventyrsfylld och spännade fantasybok som är skriven med ett modernt och underhållande språk. Det är även en bok som innehåller humor, aktion, vänskap och mod.

Denna nya spännande fantasyserie är början på en fängslande och medryckande berättelse för slukaråldern som tar oss till en gömd och isolerad värld långt inne i den djupaste skogen, högt uppe bland träden.

Detta är första boken i en ny fantasyserie där vi följer Filix Wood, en tanig och eftertänksam tonårskille. Han bor med sin färgstarka mamma i en europeisk storstad.
Det uppstår en längtan hos Filix, av någon anledning måste han ut i naturen. Han börjar följa en magkänsla som känns som en osynlig tråd. Efter att han följt sin ingivelse så kommer han till en isolerad skogsby. Det visar sig att byborna där är ättlingar till en expedition som 389 år tidigare utvunnit guld ur gruvan ”Cado”. Efter att människorna blivit giriga och grävt för mycket så rasade delar av gruvan in och öppnade upp gränsen mellan livet och döden/ondskan i underjorden. Sedan dess har byborna behövt skydda omvärlden från gruvans mörka krafter, men också hålla inkräktare på avstånd som kan vilja återuppta utvinningen av guld.
I byn värdesätts fysisk styrka över allt och Filix som är en klen nykomling får en tuff start. Samtidigt som Filix av någon anledning har haft en längtan dit så får han nu kämpa för att hitta sin plats i byn och i förlängningen även hitta sig själv.
Cado har börjat vakna upp och folket i byn är stingsliga. Mörka övernaturliga krafter gör så att hela byn är på helspänn.

Boken har en lång startsträcka innan vi får möta folket i den isolerade byn och boken fortsätter sedan stillsamt ytterligare ett tag. Efter över 200 sidor klagar A över att boken inte kommit igång samtidigt som jag uppskattar den filosofiska inramning. Om ett barn kämpar med läsningen och helst vill läsa böcker där det är full rulle direkt då är förmodligen inte detta rätt bok att läsa då det finns risk att boken läggs undan innan den kommit igång. Men för den som gillar mer eftertänksamma berättelser kan boken passa finemang. Mot slutet ökar tempot i berättelsen och det blir riktigt spännande. När vi väl läst ut boken tyckte A att den var bra men lyfte igen att det tog lång tid innan boken kom igång. Han poängterade även att det var lite för lite magi i boken för hans smak. Även om det finns övernaturliga element önskade sig A dem i högre grad.

Att boken har en lång startsträcka är förmodligen för att Dahlin lägger grunden för den kommande serien. Detta gör han enligt mig på ett väldigt bra sätt när vi introduceras till livet i den isolerade byn, traditioner och stämningen mellan människorna. Han bygger upp en genuin värld som väcker vår nyfikenhet på den fortsatta berättelsen.
Dahlin skriver på ett sätt som verkligen låter oss lära känna och knyta an till bokens karaktärer. Såväl Filix som övriga karaktärer t.ex den kaxige Saga Ormhassel som bor i träsket. Det märks att Dahlin är en rutinerad författare när vi dras in i bokens handling.

Dahlin har på ett skickligt sätt vävt in mycket humor i boken. På ett sätt som ändå inte offrar bokens eftertänksamma
och existensiella stämning. A (snart 9 år) har flertal gånger legat och fnissat i sängen medan jag högläst. Speciellt under bokens första halva.
Boken öppnar också upp för samtal kring samhällsaktuella frågor som överkonsumtion av vår planet, klasskillnader, makthierarkier och kategoriseringar av människor. Dahlin har även lyft in ett antal lite svårare ord som utmanade As ordförråd. Dessa ord vävs oftast in i ett sammanhang som gör att man förstår och utökar sitt ordförråd. Några ord har vi behövt slå upp då även mitt ordförråd ej räckt till.

En otroligt välskriven och djuplodad fantasybok!