Bära barnet hem

Naumann, Cilla

| 2015

»Hon är här nu, Magda. Hon som så länge skyndat i skuggan med sin mage, på väg från barnhemmet, på väg över sjukhusplanen, över Bogotás trafikerade gator, på väg, alltid på väg bort.« I Bära barnet hem reser berättaren till andra sidan jorden för att hennes son, Adam, ska få träffa sin biologiska mor. Förberedelserna är förknippade med stor oro. Var kommer han att höra hemma nu? Samtidigt är berättarens egen mamma långsamt på väg in i en glömska där tiden är i oordning och det är oklart vem som är mor till vem. Detta är också berättelsen om Ana, som inte har någon far eller mor, inga barn heller, men som passar andras barn: matar dem, älskar dem,...

2021-12-23

Den svagaste av alla böcker jag läst av Cilla Naumann men hon är alltid läsvärd med ett vackert språk.

Lovisa Ståtenhag

2019-01-27

En berättelse som bearbetar moderskapet genom att berätta om en adoption parallellt med en historia om en föräldralös barnsköterska. Frågor väcks. Vem är mamma? Var hör barnet hemma?

Bra språk, men lite platt till innehållet - det händer inte så mycket, även om författaren skriver bra. Det märks att författaren bearbetat många bilder och frågor själv innan orden kom i tryck. Här finns träffsäkra iakttagelser och beskrivningar som skapar igenkänning, t.ex. ”ler såsom föräldrar ofta gör när de pratar om sina barn”. Enkla ord som förmedlar bilden till läsaren med precision.

borene

2016-07-03

Ett bra exempel på att ett vackert språk inte väger upp för en dålig historia