Bara Alberte

Sandel, Cora

Alberte och Jakob, Alberte och friheten och Bara Alberte r Cora Sandels mest knda och lsta verk. Mleriskt och med en stillsam humor skildras Albertes uppvxt i en instngd och borgerlig milj, uppbrottet och de fria men besvrliga ren i konstnrskretsar i Paris och slutligen frverkligandet av frfattardrmmarna. Albertebckerna r en berttelse om frihetslngtan, om en kvinnas strvan att i det tidiga 1900-talet skapa sig ett eget utrymme. Framfr allt r det en berttelse om livets villkor. Trilogin om Alberte, nu i nyversttning av Gun-Britt Sundstrm, har betecknats som ett av vrldslitteraturens starkaste och mest levande kvinnoportrtt. Bckerna hr genom sin djupa allmnmnsklighet till de verkligt stora och tidlsa klassikerna. De har en osedvanlig frmga att skapa inlevelse: otaliga lsare, bde mn och kvinnor, har identifierat sig med Alberte genom decennierna.

Merja A

2010-07-01

Mitt betyg avser den frsta delen i trilogin om Alberte. Boken tog lng tid att lsa, tappade intresset stundtals. nd vill jag inte ha den olst, Gun-Britt Sundstrms versttning hjer denna klassiker.

Ingrid Selnes

2010-06-16

Betygsestimatet sger 5 men jag sger 3. Svrt att knna stor lsentusiasm fr denna verknsliga och nippriga kvinna. Visserligen fint skildrat om att vara skapande kvinna i en sjlvupptagen manlig konstvrld, men det var seg och lngdragen lsning

miranda kermalm

2009-10-06

Frmodligen den bsta serien som ngonsin skrivits! Ingen bok r smre n den andra, alla har samma flyt och knsla. Vntan p att livet ska brja.

miranda kermalm

2009-10-06

Vrldens bsta bok! Om flickan med potential att bli ngot stort, liksom de flesta andra mnniskor, men som aldrig tar tag i sig sjlv. Underbar beskrivning av tonren som nd bjuder p hopp om framtiden ven om livet just nu r frfrligt.