Balzac and the Little Chinese Seamstress

Sijie, Dai

| 2002

At the height of the Chinese Cultural Revolution, two young boys are sent to the country for "reeducation" at a remote mountain village, where their lives take an unexpected turn when they meet the beautiful daughter of a local tailor and stumble upon a forbidden stash of Western classics in Chinese translations. A first novel.

Ulla Englund

2013-04-09

Det här är en liten berättelse om två pojkar till kulturrevolutionens fiender som ska omskolas på rmajsfält i bergen, möter en ung, vacker men obildad flicka, förälskar sig, ?hittar? en kappsäck med världslitteratur som de läser för henne för att hon ska bli bildad och förtjäna den ene pojkens kärlek. Men det går inte som som de trodde.

Ulla Englund

2013-03-30

Detta är en liten berättelse om två pojkar till kulturrevolutionens fiender som ska omskolas på rmajsfält i bergen, möter en ung, vacker men obildad flicka, förälskar sig, ?hittar? en kappsäck med världslitteratur som de läser för henne för att hon ska bli bildad och förtjäna den ene pojkens kärlek. Men det går inte som som de trodde.

Klinga

2012-04-12

?Det gjorde mig glad att sträckläsa den här romanen på tåget. Författaren är född 1954 och har inte upplevt kulturrevolutionen i Kina. Han beskriver en fruktansvärd "omskolning" av två unga pojkar, som straffas för sina föräldrars höga ställning i samhället med att placeras i en avlägsen by för att kroppsarbeta. Men det är en bok med gott humör. Författaren har en skön syn på tillvaron och det blir en fantastisk skröna från ett svunnet Kina. Den ene pojken har en violin som han ombeds spela på för den kommunistiske byledare. Men han försäger sig och berättar att han ska spela Mozart (det vill säga västerländsk borgerlig dekadans): "Mozart vad då?" undrade byledaren. "Mozart tänker på ordförande Mao, fyllde Luo i..."?

Dessutom handlar den om att läsa, om att göra nästan vad som helst för att komma över litteratur -- även då den förbjudits. I Kulturrevolutionens Kina utdömdes hårda straff för den som påträffades med en bok.

Inger Mårtenson

2011-12-11

Boken utspelar sig under kulturrevolutionen i Kina. Studenter blir utskickade till landsbyggden för att omskolas. Landsbygden är fattig och intelektuellt torftigt. Studendent möter ung outbildad flicka och hittar världshistoriens klassiker som de läser för flickan . De smyger med läsandet så att inte byborna skall uptäcka denna kontrarevolutionära handling. Jag tyckte boken var som en härlig saga med en touch av Kina. Klart läsvärd och som vi säger i den här delen av världen en feel good book tycker jag att det var.