Baltasar och Blimunda

Saramago, José

| 1988

Några mil från Lissabon växer en mörk och monumental byggnad upp. Den liknar en spöklik borg men det är ett kloster, och det byggs under det dramatiska 1700-talet av tusentals arbetare på order av den tyranniske kung Joao V. Han låter bygga det för att blidka Gud att skänka honom en efterlängtad arvinge. Det lyckas också - drottningen föder en dotter. I skuggan av klostret lever bokens två älskande - den synska Blimunda och hennes enarmade soldat Baltasar. Och ovanför kretsar deras vän munken Bartolomeu i en flygande maskin med lädervingar, driven av luft, magi och drömmar. I ''Baltasar och Blimunda'' fångas en hel epoks strävan, sorg, lycka och vanvett. En helt och hållet enastående och originell roman!

Zack Simone

2016-09-01

Den tristaste boken av Saramago jag läst. Så gruvligt besviken. Visserligen samma små språkliga underfundigheter och lite magisk realism. Jag fattar det inte!!

Magnus Johansson

2016-08-01

Lite för surrealistisk för att kännas helt lyckad. Miljö- och tidsskildringarna håller absolut intresset vid liv, men jag hade svårt att verkligen gripas eller utläsa någon sensmoral. Förväntningarna som byggts upp efter att jag läst "Evangeliet enligt Jesus Kristus" uppfylldes inte.

Maria Nordström

2010-09-04

En fantastisk historia. saramagos språk är underbart. Det gäller bara att smälta slutet.

Nils Thor

2010-07-04

En fantastisk berättelse om ett gigantiskt klosterbygge, en märklig flygmaskin och framför allt en kärlekshistoria.
Men det blir en ganska splittrad berättelse som rör sig trögt och mångordigt framåt. Det blev bitvis ganska tröttsamt.
Saramago har också ett ovanligt sätt att skriva dialog där nya repliker markeras med ett komma.