Baltasar and Blimunda

Saramago, José

| 1989

In eighteenth-century Portugal, fifty thousand laborers carry stones on their backs across mountains to build the king's convent, a heretical priest devises a magic flying machine--the Passarola--and two lovers' dream of flight sets them apart.

Zack Simone

2016-09-01

Den tristaste boken av Saramago jag läst. Så gruvligt besviken. Visserligen samma små språkliga underfundigheter och lite magisk realism. Jag fattar det inte!!

Magnus Johansson

2016-08-01

Lite för surrealistisk för att kännas helt lyckad. Miljö- och tidsskildringarna håller absolut intresset vid liv, men jag hade svårt att verkligen gripas eller utläsa någon sensmoral. Förväntningarna som byggts upp efter att jag läst "Evangeliet enligt Jesus Kristus" uppfylldes inte.

Maria Nordström

2010-09-04

En fantastisk historia. saramagos språk är underbart. Det gäller bara att smälta slutet.

Nils Thor

2010-07-04

En fantastisk berättelse om ett gigantiskt klosterbygge, en märklig flygmaskin och framför allt en kärlekshistoria.
Men det blir en ganska splittrad berättelse som rör sig trögt och mångordigt framåt. Det blev bitvis ganska tröttsamt.
Saramago har också ett ovanligt sätt att skriva dialog där nya repliker markeras med ett komma.