Baltasar and Blimunda

Saramago, Jos

| 1989

In eighteenth-century Portugal, fifty thousand laborers carry stones on their backs across mountains to build the king's convent, a heretical priest devises a magic flying machine--the Passarola--and two lovers' dream of flight sets them apart.

Zack Simone

2016-09-01

Den tristaste boken av Saramago jag lst. S gruvligt besviken. Visserligen samma sm sprkliga underfundigheter och lite magisk realism. Jag fattar det inte!!

Magnus Johansson

2016-08-01

Lite fr surrealistisk fr att knnas helt lyckad. Milj- och tidsskildringarna hller absolut intresset vid liv, men jag hade svrt att verkligen gripas eller utlsa ngon sensmoral. Frvntningarna som byggts upp efter att jag lst "Evangeliet enligt Jesus Kristus" uppfylldes inte.

Maria Nordstrm

2010-09-04

En fantastisk historia. saramagos sprk r underbart. Det gller bara att smlta slutet.

Nils Thor

2010-07-04

En fantastisk berttelse om ett gigantiskt klosterbygge, en mrklig flygmaskin och framfr allt en krlekshistoria.
Men det blir en ganska splittrad berttelse som rr sig trgt och mngordigt framt. Det blev bitvis ganska trttsamt.
Saramago har ocks ett ovanligt stt att skriva dialog dr nya repliker markeras med ett komma.